mai 04, 2025, 15:52:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 4 motor - hvilken er best? Forskjeller?  (Lest 1964 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: februar 25, 2010, 19:05:24 pm »

Da jeg vurderer en type 4 motor (hvis jeg får tak i en i bra stand) i min 912, hva bør jeg gå for? Ville tro 2 literne har mulighet for mest effekt/dreimoment uten å måtte skifte sylindere ol.

Er det forskjeller på de ulike årsmodellene? Er f.eks en fra Transporter T3 (80-83?) bedre enn en fra bay?

Jeg håper å få tak i en helt komplett motor så jeg trenger å gjøre minst mulig i første omgang. Dvs beholde org kjøling, varmepotter, eksos mm hvis dette lar seg bruke i 912. Eneste oppgradering vil kanskje være doble forgassere og evt annen eksospotte.

JEg har aldri vært borti type 4, men det regner jeg med at noen av dere har!! Glad
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
1303RCN
Seniormedlem
****
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark


Vis profil

« Svar #1 på: februar 26, 2010, 00:37:26 am »

Orginalt har vel 1,8 l 85 hk og er vel den med mest skyv i orginalt. Den satt i 412 og noen transportere. Men tror det satt lavkompstempler i transportermotoren. Elers er jo alle type 4 motorene omtrent like og se på utvendig
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 26, 2010, 18:16:16 pm »

Nå har faktisk Porsche 912 kommet originalt med type 4 motor i, riktignok ikke mange av dem , men..  Den heter da Porsche 912E og ble hovedsaklig solgt i USA. I den sitter samme motor som satt i Porshe 914/4 (motorkode GB) . Dette er en 2,0 liter på 100 hk originalt. Denne 2,0 literen er den type 4-motoren (og luftkjølt generellt) med mest hk originalt med sine 100 hk. Disse motorene er generellt bra, men toppene har en tendens til å sprekke lettere enn på den "vanlige" 2,0-literen. GB-motoren er et fint utgangspunkt for trimming da den har topper med forholdsvis bra størrelse på ventiler (42mm innsug og 36mm eksos) Plassering av plugg og forbrenningskammer er også mer gunstig. Denne motoren har også en litt annen kam , sammen med stempler som gir ltt høyere komp. originalt.  På info om Porsche 912E så står det at det er 86 hk,  dette pga. litt lavere komp. og den idiotiske luftpumpa som har ingen nytte...

Eneste riktig motor i en 911 (912 ) er og blir en sekser. Samme om det er 356-motoren eller om det er en type 4 motor.. , disse motorene blir som å dra på fest med Lettøl light.... joda det funker til nød, men det er ikke det disse bilene ble bygget for...  Øyerulling


* 912E.jpg (36.8 KB, 500x312 - vist 191 ganger.)
« Siste redigering: februar 26, 2010, 18:17:50 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #3 på: mars 01, 2010, 00:56:01 am »

Ja, enig. 911/912 er laget for sekser og det kan jo også forsåvidt være den billigeste måten å få 130+hk i bilen på hvis man har litt kontakter og tilgang på litt deler mm.

Jeg vurderer i første omgang å få bilen registrert og kjørbar, for så å se hvor veien går videre. Da hadde det vært greit med noe som gikk "rett" inn uten montasje av oljetank, nye bakre motorfester mm.

Men på sikt vil det jo være mest kurant med en f.eks 2,4T eller 2,7 motor med Webere.

Jeg skal i utgangspunktet bruke bilen året rundt.

Har ikke lyst til å sette inn en orginal 1600 med webere og kanskje 60hk selv om det ville sikkert ha funket. En stund... Vil tro at en 1.8 eller 2.0 type 4 med f.eks webere har endel mer dreimoment samt noen hk til.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #4 på: mars 01, 2010, 10:08:24 am »

Enig i at en sekser er det som er det "riktige" i en 912/911. Men nå kom vel 912 uten 6'er så da er det vel ikke helt galt å sette inn en T4. Kan få bra effekt og moment til en noe rimeligere peng enn en 6'er. (Vanligvis)
Vet ikke hvor mye jobb det er med å sette inn en 911 motor i en 912 men sikkert mindre jobb enn å gjøre det samme i en boble.  Blunker
Loggført

Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #5 på: mars 04, 2010, 13:37:41 pm »

Far min har type 4 motor i sin 67 912.
det var en helg med tilpassing av bakre motorfester og kjøleblekk, pluss litt småtteri
så tut og kjør.
Tror det er en 1800 han har
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mars 04, 2010, 14:54:46 pm »

Da jeg vurderer en type 4 motor (hvis jeg får tak i en i bra stand) i min 912, hva bør jeg gå for? Ville tro 2 literne har mulighet for mest effekt/dreimoment uten å måtte skifte sylindere ol.

Er det forskjeller på de ulike årsmodellene? Er f.eks en fra Transporter T3 (80-83?) bedre enn en fra bay?

Jeg håper å få tak i en helt komplett motor så jeg trenger å gjøre minst mulig i første omgang. Dvs beholde org kjøling, varmepotter, eksos mm hvis dette lar seg bruke i 912. Eneste oppgradering vil kanskje være doble forgassere og evt annen eksospotte.

JEg har aldri vært borti type 4, men det regner jeg med at noen av dere har!! Glad
Problemet med 2 literne er at de som regel har gått i en stor og tung buss, ofte uten spesielt vedlikehold. Det sies derfor at 2 liter topper uten sprekker er omtrent umulig å finne. Men alle de fire jeg har hatt har faktisk vert uten sprekker Øyerulling Fordelen med 2 liter toppene er at en del av de har firkant-port eksos, og dermed er mye lettere å få tett med den annerledes pakningen (istedenfor kobber-ring som er vanlig). Usikker på hvilke årsmodeller som har firkant-port eksos, men tror det var fra 79 og utover eller noe slikt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!