[/quote]
Det er 1 5/8" som tilsvarer 42mm ja. Jeg bruker 38mm CSP Supercompetition med ditto varmepotter. Du kan miste noe dreiemoment om du har for lite motstand i eksosen.
Mitt update sett ble plukket av igjen. Noen får det til, andre ikke. Jeg fikk det ikke til....
Tenk på at du kan skifte ut til større halsringer, så jeg forstår ikke helt poenget nå lengre...
Støtter rallybugs i testing på gata før dyno. Vil og bruke dyno for å bekrefte at jeg har gjort rett(eller feil)
Begynn med å sette airmix skruen 1,5 omdreining ut fra lett berøring av sete. ta av gass stagene begge sider, og sett tomgangsskruen MAKS 0,5 omdreining inn. Åpner den spjeldene for mye, virker ikke justeringen.
Mens motoren surrer og går, må gjerne bli litt varm først, begynner du på hver airmix skrue, en av gangen:
Skru inn til du hører motoren fusker, skru ut igjen til den går rent. Ta gjerne 0,25 omdreining ekstra ut.
Når du har gjort dette med alle sylindre, synkroniserer du forgasserne (Faktisk viktig) og justerer NED den som er for høy ved å slippe ut på tomgangsskruen. Sett på stagene igjen, og se at spjeldakslingen beveger seg synkront på begge sider. (At det ikke er slark eller bend noen steder.)
Under ca. 3.000rpm er det kun tomgangsdysa som virker. (Du kan ta ut alle emulsjonsrørene med dyser og kjøre fint uten)
Den er derfor viktigere enn kanskje mange tror. (Jeg kjører mest under 3000)
Etter 3000 er transaksjonsfasen, da skal hoveddysene overta. I en dynobenk er det som regel over 3000 som blir testet og analysert, det er derfor det er greit å teste ut på gata. Ikke bli lurt av akspumpa, gjør som rallybugs sier, finn en lang god bakke og ikke trykk for hardt på gassen så akspumpa ødelegger inntrykket. Går bilen "tom" rundt 3.000, bør du se på bensin og luftdyse.
Da er det gjerne for stort gap mellom tomgang og hoveddyse. Ellers regner jeg med at halsringer står i stil med ventilstørrelse, kam og porting forøvrig. Jeg bruker PLX bredbåndslambda som er sveiset inn i kollektorrøret.
Jeg skal montere mine IDF44 i kveld, og håper på en test tur

[/quote]
Tusen takk for kjempegode råd!!

Dette sparer meg for mange timer med prøving og feiling.