Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #30 på: mars 24, 2010, 23:44:17 pm » |
|
hei på de motoren jeg bygget brukte jeg de andre type 4 toppene til Brothers denne enne bremset 167 med csp og den andre 150 med org exos dette er gjenomprøvd her i norge og funker bare dumt å kjøpe noe som ikke funker denne jake rubi selger noe til type 4 men er forferdelig dyrt og han skulle vel vert forfatter for makan til skriving har jeg aldri sett
mvh Andersen Racing
Disse du tenkte på? PART: Off-Road Port Head PRICE: $1395.00 Volkswagen / Porsche Type 4 Heads: Includes Custom Porting, 48mm X 40mm or 48mm X 37.5mm or 46mm X 37.5 Stainless Steel Valves, Dual Super-Rev Springs, Chromoly Retainers, Hardened Keepers, Porsche 914 Style Relocated Spark Plug Hole, and 6 Stud Conversions. Available in common sizes of 94mm, 96mm, 103mm, 105mm Bore!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #31 på: mars 24, 2010, 23:45:42 pm » |
|
Andersen - fabrikat/leverandør på kammer?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #32 på: mars 24, 2010, 23:54:31 pm » |
|
hei ja men med 46-38 mm ventiler skal du bestille fra der husk å få med insugg som er tilpasset kam European Motorworks kammer hot shop selger disse
mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #33 på: mars 24, 2010, 23:55:40 pm » |
|
Jeg har tenkt og gå for Megasquirt innsprut, gidder ikke all det strulet med justering av gassere... 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #34 på: mars 25, 2010, 00:17:26 am » |
|
Strul?? og en ting til,,Liiiiiden, ikke glem den,,squirt, synes du det låter bra ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #35 på: mars 25, 2010, 00:22:08 am » |
|
også kan du jo prøve denne linken: www.megasquirt.comMEn ellers synes jeg MS er en god ide  Men det blir nok ikke uten strul, er jeg redd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #36 på: mars 25, 2010, 00:23:37 am » |
|
hyggelig link.... Vet det blir strul med MS også, har lest en og annen prosjekttråd!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #37 på: mars 25, 2010, 00:43:13 am » |
|
Bra tråd Arild;) Her får jeg jo hele oppskriften til mitt motorprosjekt i kjelleren hjemme 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #38 på: mars 25, 2010, 00:44:22 am » |
|
Hvilke deler har du liggende da Håkon? Jeg har det meste til innspruten, veiv med råder og blokk...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #39 på: mars 25, 2010, 01:01:57 am » |
|
Hvilke deler har du liggende da Håkon? Jeg har det meste til innspruten, veiv med råder og blokk...
Blokk med standard veiv, nye varmepotter og eksos, nye empi dual 44 i eske, ny fordeler, ny clutsh, 96 mm syl og stempel. Ellers bare gammelt skrot fra originalmotoren (W). Gasserene er for høye bak i 412-en, så disse lurer jeg på å avhende (esken er merket T-1)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #40 på: mars 25, 2010, 10:15:30 am » |
|
Da leder du litt på meg da... Kanskje vi skal satse på et felleskjøp av topper?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #41 på: mai 06, 2010, 14:25:53 pm » |
|
Hva slags eksos bruker folk her?
Selv er jeg ute etter noe som ser ut som orignalt - CSP selger, Klaus Tuning og diverse andre tyske firmaer. Gjerne i kombinasjon med kortede varmepotter.
Det finnes vel ingen merged-systemer som ender ut i to rør? Noen som har målt noen forskjell på eksos-anleggene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #42 på: mai 06, 2010, 17:12:51 pm » |
|
Hva slags eksos bruker folk her?
Selv er jeg ute etter noe som ser ut som orignalt - CSP selger, Klaus Tuning og diverse andre tyske firmaer. Gjerne i kombinasjon med kortede varmepotter.
Det finnes vel ingen merged-systemer som ender ut i to rør? Noen som har målt noen forskjell på eksos-anleggene?
Tafel-tuning har oxo et anlegg. Ellers så vet jeg at en del som bruker B.A.S anlegg sveiser på et "jukse-rør". Har sett dette i mange tyske tuning-blad. B.A.S-anlegget er helt knall hva angår kvalitet,effekt og passform. Koster jo litt da men.. 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #43 på: mai 06, 2010, 17:30:36 pm » |
|
Utenom de nevnte kommer jeg på diverse andre i farten: - Turbo Thomas, lager i rustfritt stål, har en del ferdige oppsett, men lager det meste på bestilling tror jeg, komplett fra toppene og ut - Tangerine Racing, veldig dyrt, men er i toppsjiktet hva performance angår - A1/Tiger lager vell i til T4 i boble også mener jeg, både vanlig og rustfritt - LA Performance - fat performanceLA Performance og Turbo Thomas holder til i England. Skal du ha noe billig som fungerer kan du gjøre det samme som meg: kortede F-tubes (som J-tubes, dvs. uten varmebokser rundt, kommer fra en eller annen VW) sammen med såkalt Thunderbird potte. Jeg måtte vinkle flensen noe ned, når jeg kortet F-rørene, for å få plass til potta. Men synes det fungerer ganske greit på min motor. Sikkert ikke kjempemessig mtp. effekt, men grei lyd, og har ikke hatt problemer med det til nå. Her er en god del forskjellige eksosanlegg testet: http://www.aircooledtechnology.com/r_d_exhaust.htmOg her står det enda litt mer om forskjellige produsenter: http://www.tunacan.net/t4/tech/exhaust-upright.shtmlEDIT: Jeg ser de to siste linkene ikke er helt oppdaterte. Men sikkert mye interessant lesing allikevel 
|
|
« Siste redigering: mai 06, 2010, 17:42:05 pm av Filip/purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #44 på: mai 11, 2010, 21:28:15 pm » |
|
Har forhørt meg litt med TurboThomas nå, og fikk en pris på £615 inkludert frakt. Dette for komplett rustfritt anlegg, fra toppene og ut. Med "hide away" potte, dvs lyddemper på høyre side av motoren med en stuss ut bak. 1 5/8" header og 2" lyddemper. Han lagde for både oval port og firkant port topper. Noen som har erfaringer med andre eksosanlegg til T4 motorer? CSP sitt f.eks? Film av dette er best 
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
stl
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted:
|
 |
« Svar #45 på: mai 11, 2010, 22:40:02 pm » |
|
Jeg har eksos fra turbo tomas.Det virker ut til å være veldig bra.Jeg fikk laget det helt etter mine ønsker.Jeg har også sett csp sitt.Det så også greit ut,men det var alt for liten innvendig diameter.For litt av vitsen er jo å få et anlegg som også har rette måla innvendig,og ikke bare godt utseende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #46 på: mai 11, 2010, 22:48:24 pm » |
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #47 på: mai 11, 2010, 22:53:07 pm » |
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #48 på: mai 11, 2010, 23:02:24 pm » |
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke  Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #49 på: mai 11, 2010, 23:28:41 pm » |
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke  Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget. Greit nok det at det er fra England.. Men så er det den kvaliteten da..  Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform.
|
|
« Siste redigering: mai 11, 2010, 23:32:07 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #50 på: mai 11, 2010, 23:30:12 pm » |
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild Har bensinvarmer, men det skal jo være helårsbil så da trenger jeg mer varme. Ahnendorp annlegg er på vei opp fra Tyskland - dvs et tidlig anlegg før de ble Ahnendorp. 98mm nicasil sylindre er også på tur....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
bcrazy
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted:
|
 |
« Svar #51 på: mai 12, 2010, 13:27:07 pm » |
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke  Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget. Greit nok det at det er fra England.. Men så er det den kvaliteten da..  Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform. Hvor får man tak i dette hefte til Kjell Aaen? Driver han fortsatt butikk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #52 på: mai 12, 2010, 14:08:52 pm » |
|
Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg.
Hadde du snakket om avstand fra ventil til første store diameter endring (les start av collector) så hadde du vært i nærheten av å ha rett.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #53 på: mai 12, 2010, 20:39:08 pm » |
|
Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg.
Hadde du snakket om avstand fra ventil til første store diameter endring (les start av collector) så hadde du vært i nærheten av å ha rett. Har nok en del å si lengden på rørene ja ...  Her sakset fra en AM-CAR tuning-side : "PRIMARY PIPE LENGTH The length of the primary pipes also affects torque. Where diameter affects the torque peak relative to rpm, the length affects the shape of the torque curve. Longer primaries provide more torque below the peak and reduce it past the peak. Shorter primaries provide more torque above the peak at the expense of below-peak torque. More torque in the low- to mid-rpm range is important to rodders who want that feeling of seat-of-your-pants performance on the street. Longer primaries also reduce the chance of escaping exhaust's being drawn back up another pipe." OG : "Now headers has a lot to do with where the peak torque band will be and how flat and long it is. Basically, small diameter ( only just big enough to flow the CC's of the cylinder at the rev limit to keep the exhaust velocity as high as possible which works out at around 1.5" diameter tube size for the primaries ) with long header tubes will lower the peak torque in the rev range. Just remember that the lower the rev limit the longer the primaries you should have." Da Arild skal bruke denne i en litt "tyngre" 412 og ikke lett boble på drag-stripa, så kan nok lengre eksos (headers) være en fordel ..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #54 på: mai 13, 2010, 18:54:56 pm » |
|
Avstand fra ventil til collectorens start er hva som er viktig. Og de rørene kalles primær rør. Lengden på disse gir et undertrykk ved eksosventilen på ett gitt turtall (som kan flyttes opp og ned gjennom turtallsområdet), effekten brukes til å dekke over fall dreimoment kurven for å få kurven flatere. Om man ikke regner ut dette først må man først bremse motoren og så bygge headere til man har fått justert kurven til sånn man liker den. Skal man virkelig ha noe effekt ut av dette så justerer man lengde på innsug eller trakter til pulsene i innsuget sammenfaller med eksos tuningen.
Hva som skjer etter collectoren er revnende likegyldig i forhold, røret må bare være stort nok... jo lengre eksosen er bare mer vekt å drasse på. Er det noe VW motorene har problemer med så er det tvert om, å få primær rørene kort nok, siden den er en boxer.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #55 på: mai 13, 2010, 19:46:17 pm » |
|
Men med turbo er hverken lengde på innsug eller eksos så avgjørende?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #56 på: mai 16, 2010, 22:53:25 pm » |
|
Porsche 2.0 topper på tur....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #57 på: juni 28, 2011, 19:41:28 pm » |
|
Hmmm; Øverste originalt Porshce 914 eksos - samles i collector alle enkeltrørene. CSP Supercompetition med nytt grenrør - burde jo være enkleste, god nok for ikke verstingmotorene og beholder estetikken med eksosrørene ut riktig plass? Er det problemer med plass til resten av anlegget mon tro?  
|
|
« Siste redigering: juni 28, 2011, 19:43:21 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #58 på: mars 10, 2012, 12:32:31 pm » |
|
Hvem i Norge/utlandet kan lage noe som det nevnt over?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #59 på: oktober 13, 2013, 12:50:30 pm » |
|
Tips igjen?
Lurer på å bestille det over dammen, men er jo noe med å få til en dry-fit i riktig bil før man legger siste sveisestrengene...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|