Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« på: mars 22, 2010, 12:51:22 pm » |
|
Heisan,
I min 72 er det nesten ingen vandring mellom gira på rørepinnen.
1 og 3 giret er utrolig tett innpå hverandre. 2 og 4 giret er det samme...
Må liksom over til 3 giret og finne dette, før jeg kan ta ned stikka og forsiktig finne 1 giret. Med den vandringen Girstanga har kunne jeg sikkert hatt 8 gir totalt... 4 oppe og 4 nede...
Vet ikke om dette er forståelig skrevet, men er det noen plasser jeg må under for å justere vandringen ? noen mangler på mansjetter som taiter dette ?
Takker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #1 på: mars 22, 2010, 12:57:20 pm » |
|
Har du original gearspak uten gearforkorter?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #2 på: mars 22, 2010, 13:29:43 pm » |
|
Helt originalt, ingen forkortelse nei.
I mine andre har jeg liksom ikke hatt noe av dette problemet... liksom ett gir i hvert av hjørnene på girspak vandringen (hvis du forstår hva jeg mener)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #3 på: mars 22, 2010, 15:56:08 pm » |
|
Skjedde dette plutselig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #4 på: mars 22, 2010, 17:12:35 pm » |
|
Det har vært sånn etter jeg fikk tak i bobla.
Må liksom føle meg frem i mellom de 4 gira, for å ikke bom gire. Utrolig liten forskjell.
Lure liksom på om det er en justering sak en plass ? Under luka, under baksetet ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: mars 22, 2010, 17:51:32 pm » |
|
Det er vel ikke tidligere eier som har montert forkorter? Høres ut som om det er ganske tettsteget giring. Uansett, justering kan gjøres både ved å skru løs gristangen og justere plata under. Ellers må du til å justere under baksetet.
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #6 på: mars 22, 2010, 18:33:47 pm » |
|
Trur ikkje det er noe galt eg. Dette ligner på Bobla det. Tips: hald handflaten med innsida mot 3. og 4. giret når du girer der, og handflaten mot venstre og 1. og 2. giret når du girer der så trur eg at dette skal vere slik. Klarer ikkje å sjå at det er noken plass det er mulig å "lage større avstand" imellom 2. og 3. giret her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #7 på: mars 22, 2010, 19:13:38 pm » |
|
avstanden mellom 2 og 3 giret er greit nok, den er grei. Det er avstanden mellom 1 og 3 / 2 og 4
flytter girspaken maks 1 cm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: mars 22, 2010, 19:17:57 pm » |
|
To ting må sjekkes: Under baksete er det en kobling med gummi i, den kan være morken. Hvis du tar av girstanga og kjenner på den stanga som girstanga går ned i, der skal det ikke være slark. Rett bak girstanga mot håndbrekket er det et oppheng med en plastforing som kan løsne. Sjekk også settskruen inn på selve girkassa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: mars 22, 2010, 19:45:54 pm » |
|
de tinga du nevner der er helt klart verdt å sjekke, men normalt så gir jo slitasje STØRRE vandring i spaken, ikke mindre...
Tror du skal ta en nøye titt under girspaken din jeg og sjekke at det ikke står en sønn forkorter der. Ser ut som en plate, 1-2 cm tykk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #10 på: mars 22, 2010, 22:54:00 pm » |
|
Litt på siden... Hadde en 1303 der jeg monterte 2(!) girforkortere. Hadde ikke mye beveglse på girkula da, men det funket. Kjørte med det til den ble skrotet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #11 på: mars 23, 2010, 22:13:26 pm » |
|
Vil tippe på at foringen på stanga, fra girspaken og bakover, er slitt. Denne sitter nærme girspaken og vil lage mye slark sideveis, men ikke noe slark frem/bak. Nr 11 på bildet her http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1702
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #12 på: mai 05, 2010, 22:23:36 pm » |
|
Blir aldri ferdig med denne topic'en =o))
Har vært under baksetet og åpnet opp der, alt ser helt nytt ut, fast og teight kopling.
Så var det dette her med under girspaken... de to mutterene inne i bilen, når jeg løsner de så ramler ikke alt under der ned og skaper et hekkan når de mutterene skal på igjen ?
Er veldig spent på hvordan det ser ut under der da jeg ikke kan finne noen form for feil ellers...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: mai 05, 2010, 23:01:12 pm » |
|
To ting må sjekkes: Under baksete er det en kobling med gummi i, den kan være morken. Hvis du tar av girstanga og kjenner på den stanga som girstanga går ned i, der skal det ikke være slark. Rett bak girstanga mot håndbrekket er det et oppheng med en plastforing som kan løsne. Sjekk også settskruen inn på selve girkassa.
opphenget bak gearstanga mot håndbrekket? hvordan fikser man eventuelt den? triks?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: mai 06, 2010, 00:31:19 am » |
|
Opphenget er sveist inni, og du må vel opna opp tunellet for å nå tak i det. For å skifta foringen so må du ut med gearstonga gjennom fronten av bilen, so kan du skifta den og lirka stonga på plass.. trongt å bale. men da går. triks er å bruka ei kobitång i opninga under gearspaken, klipa rundt stonga og berre dra den fram/bak i tunnelen.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|