vidar eiane
|
 |
« på: mars 27, 2010, 10:35:37 am » |
|
Har en 2332 motor som jeg ikke er så sugen på å skru ut før en eu kontroll. Effektmessing har den ca 150 Hk. har lekt litt med tanken på å sette en metallplate i eksosflensen å borre noen små hull for å dempe lyd og effekt. Hvor mye effekt vil bli holdt igjen, og kan dette skade motoren ? Eller om det er andre måte å stupe effekten på uten å skade noen.
Noen som har noen innspill ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mars 27, 2010, 10:58:34 am » |
|
Med tanke på hvor enkelt det er å bytte motor i Bobla, ender du vel fort opp med å bruke lenger tid på dette enn å bare bytte motor?
Ellers er det vel ikke spesielt lurt å ha langt mer HK i bilen enn det den er godkjent for/det som står i vognkortet, selv om biltilsynet kan være et makkverk å forholde seg til?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #2 på: mars 27, 2010, 11:21:42 am » |
|
Det tar ikke akkurat lang tid å sette inn en stupning i eksosflensen. Cluet er at bilen må eu godkjennes før den skal til Biltilsynet for godkjenning av motoren. Akkurat nå mangler bilen eu kontroll siden august i fjor pga den ikke har hatt motor i seg. Før jeg går veien å søker til biltilsyn, er det jo et pluss at bilen er eu godkjent.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #4 på: mars 27, 2010, 12:11:30 pm » |
|
Du kan vell kanskje sette inn en slik strupning i innsuget også? Aldri prøvd det selv, men har fått tips om at det funker. Men uansett måler de vell ikke effekten på eu-kontroll/PKK. Om de skal reagere på noe blir det nok lyden og de doble gasserne 
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #5 på: mars 27, 2010, 12:45:58 pm » |
|
Jeg laget en slik plate som du prater på å lage, mest for dempe lyden i potten min før EU. Det ble ganske stille, og motoren gikk som ei bøtte med møkk. Gikk å bar seg hele tiden og brukte laaaangt tid til å akselerer i forhold til før. Min konklusjon da, var at dette ikke kunne være bra i det hele tatt. Dette var da på en 1200, og var som sagt bare for å dempe lyden i eksos da jeg ikke hadde org annlegg jeg kunne sette på i stede. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
rallybugs
Seniormedlem
   
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne
|
 |
« Svar #6 på: mars 27, 2010, 15:14:06 pm » |
|
Sett ned tenningen , så går den som en 1600 std
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: mars 27, 2010, 15:54:18 pm » |
|
Eu kontrollør sjekker da ikke hvor mye krefter det er i motoren, men jeg kan garantere han reagerer på motoren :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: mars 27, 2010, 16:05:50 pm » |
|
Du kan få mangellapp som tilsier at du må til Biltilsynet for å få bilen eu-ok tror jeg.Om det er helt slik regelverket er aner jeg ikke, men mener kontrolløren kan påpeke "uorignal" motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #9 på: mars 27, 2010, 16:23:37 pm » |
|
En kontrollør skal ta seg en tur med bilen å merker garantert at det er 150 friske hester og ikke 50 som orginalt. Legger ifra seg noen feite striper ut av verkstedet er kansje noe mannen setter pris på :p Vel får se om hva jeg gjør. blir vel en blanding av tenning å lyddemping i form av plate i flensen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: mars 27, 2010, 17:33:34 pm » |
|
Poenget mitt var at han vil se gasserene og reagre uansett... Så spørs om det vil hjelpe å kludre til tenningen
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: mars 27, 2010, 17:41:06 pm » |
|
Hva skjer med mottrykk i toppene når man struper eksosen på denne måten, det kan da umulig være heldig (jeg hadde i allefall aldri kjørt en meter med det..)?? Og er man først ute etter å lure noen, så er det vel neppe doble gassere og en feit potte det best utgangspunktet. Jeg hadde spart meg for både hodebry og ødelagt 2332 og bytta til std motor. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #12 på: mars 27, 2010, 17:44:43 pm » |
|
dobble gasserer er vel ikkje unormalt på ein 1600... Vet at disse folkå eg ska på eu kontroll til er veteran volvo folk så det går nok greit. har en 1300 som eg drive å plundre med, får eg den til å gå fint blir vel den løsingen. Har som Endre seie ikkje lyst å ødelegga den dyre motoren. Men eg har lite skrue tid for tiden. Så raske løsninger blir fort et alternativ.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: mars 27, 2010, 17:50:38 pm » |
|
Sikkert noen i klubben som kan låne deg en kurant std motor (jimmi comes to mind..  ). Du kunne lånt av meg og, men jeg har dessverre kun 6v motor tilgjengelig.
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #14 på: mars 27, 2010, 19:43:29 pm » |
|
Dersom du vil strupe ned motoren, så er nok beste løsningen skiver med mindre hull i mellom gasserene og innsuga, evt mellom innsug og topp. Godkjente strupesett til MC der du skal fra f.eks 100hk ned til 34hk ( mellomklasse ), så består det TÜV godkjente strupesettet av store skiver med små hull til å legge i innsuga, samt en anordning som begrenser gasspådraget. Ved struping i eksosen tror jeg du oppnår en vanvittig varmeøkning som nok er det mest skadelige med den type struping i dette tilfellet.
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: mars 27, 2010, 19:57:00 pm » |
|
Slakk gasswaieren heller... Case closed og ingen skade skjer. 20% gassutslag bør vel ikke dra for hissig :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: mars 27, 2010, 20:18:50 pm » |
|
Dersom du vil strupe ned motoren, så er nok beste løsningen skiver med mindre hull i mellom gasserene og innsuga, evt mellom innsug og topp. Godkjente strupesett til MC der du skal fra f.eks 100hk ned til 34hk ( mellomklasse ), så består det TÜV godkjente strupesettet av store skiver med små hull til å legge i innsuga, samt en anordning som begrenser gasspådraget. Ved struping i eksosen tror jeg du oppnår en vanvittig varmeøkning som nok er det mest skadelige med den type struping i dette tilfellet.
+2 Struping på eksos blei gjort på noen motorsykler, men mener å huske at resultatet kunne bli brente eksosventiler. Dessuten tror jeg skiver på innsugsida er bedre (gamle CB100'en min blei plomba med en jernbit i innsuget med lite hull i), men tror du egentlig må dyse om litt for at det skal fungere optimalt. Så det å begrense åpningen på spjelda, er nok best for motoren.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: mars 27, 2010, 21:06:55 pm » |
|
Jeg heller mer og mer mot 59 modell... Murphys Law will get to me en dag...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #18 på: mars 27, 2010, 21:36:43 pm » |
|
Då kan eg bare beholda t-111 formula  03`en e vel ein smule bedre på Reve om eg når hjem te treffet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw2034
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted: nannestad
|
 |
« Svar #19 på: mars 27, 2010, 22:25:58 pm » |
|
Poenget mitt var at han vil se gasserene og reagre uansett... Så spørs om det vil hjelpe å kludre til tenningen
Er ikke ulovelig med uorginale forgasser i en bil.har vært på eu kontroll mang en gang uten større problemer.har kun en gang fått spm om doble forgassere.men fikk beskjed at det ikke var ulovelig med erstatnings forgassere.
|
|
|
Loggført
|
jimmern
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #20 på: mars 27, 2010, 23:07:39 pm » |
|
I følge regelverket så er det kontroll pnkt 9 om man avdekker uregelmessigheter som skulle vært skrevet inn i vognkortet.... det innebærer visning på trafikkstasjonen for endring av vognkort. Om noen slipper gjennom motoren din så er de snille med deg og gjør ikke jobben sin... som de i værstefall kan miste godkjenningen for å utføre EU kontroll i min 3 mnd ....  hadde puttet inn en 1600 var jeg deg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roar
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Vingrom
|
 |
« Svar #21 på: mars 28, 2010, 00:10:21 am » |
|
Viste bobla mi med 1776cc og doble gassere, og kontrolløren merket naturlig nok effektøkningen da han kjørte bilen inn i kontrollhallen. Fikk nr.9-feil med krav om godkjenning hos BT. Etter mye om og men ble den godkjent men det var mye styr....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg
|
 |
« Svar #22 på: mars 28, 2010, 00:23:49 am » |
|
Du skriver at du skal få motor godkjent av tilsynet etter EU-kontroll. Da spiller det jo ingen rolle om du får merknad ang motor på EU-kontrollen, dette vil jo være iorden etter visning hos tilsynet.
|
|
|
Loggført
|
 kristoffer(at)lindh.no Tlf: 92806127
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #23 på: mars 28, 2010, 00:46:52 am » |
|
Vel nå regner jeg ikke med at effekt økningen blir en tur i parken hos biltilsynet. Vil gjerne bruke bilen uten at refleks vestene tauer meg inn, inntil søknader osv er ferdig formulert å svart på hos BT Er vel aldri et godt utgangspunkt å få godkjent en bil med større motor når den allerede har avskiltings begjær pga manglende eu kontroll siden august 09.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #24 på: mars 28, 2010, 01:33:59 am » |
|
Beste måten å få godkjent noe hos tvilstilsynet er vell å ta kontakt på god tid i forhånd, før modifiseringene gjøres. Så om du får mangel på PKK pga for stor motor, og så kommer og vil ha godkjent stor motor hos dem vet jeg ikke om det er det beste måten. Spørs om ikke det beste bare er å få lånt seg en motor til å komme gjennom PKK med!
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: mars 28, 2010, 01:46:17 am » |
|
Poenget mitt var at han vil se gasserene og reagre uansett... Så spørs om det vil hjelpe å kludre til tenningen
Er ikke ulovelig med uorginale forgasser i en bil.har vært på eu kontroll mang en gang uten større problemer.har kun en gang fått spm om doble forgassere.men fikk beskjed at det ikke var ulovelig med erstatnings forgassere. jeg sa ikke det var ulovlig, bare at kontolløren sannsynligvis vil reagere på det
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #26 på: mars 28, 2010, 08:47:42 am » |
|
Kan du ikke vise bilen, og skifte hvis de ikke godtar?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #27 på: mars 31, 2010, 13:35:18 pm » |
|
spm - som forsåvidt ligger i samme leia/ørlite offtopic ..
Har en 1958 modell som snart skal på veien - den må passere 2 punkter hvor det er meget hyppige kontroller for å komme inn til Bergen sentrum. Greit at jeg er fritatt for EU - men jeg vil vel bli stoppet på lik linje med andre biler (de ser jo ikke årsmodellen fra der de står) - og blir jeg først stoppet så er man vel like langt mtp på motor/senk , og neste stopp er vel tviltilsynsstasjonen ? Eller er det andre regler mtp motor på biler regget før 60 ?
vedrørende struping henger jeg meg på MC versjonen.
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #28 på: mars 31, 2010, 23:45:21 pm » |
|
Jeg skvetter like mye hver gang jeg ser en reflexvest i veien når eg kjøre 57`en. Blir du stoppet og vognkort ikke samsvarer med bilen må du nok en tur på biltilsynet ja. om du ikke treffer en knakanes kjekke kontrollør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #29 på: april 01, 2010, 00:30:53 am » |
|
Jeg viste min med to enkle empi kadron på AB blokk(1641). Øya på kontrollanten poppet nesten ut når han så gasserne. " Her var det ikke bare litt trimmet heller" mente han..  Endte opp med henvisning til biltilsynet, med notatet "For stor motor"... Dette var vår lokale Møller. Så jeg ville byttet en 2332 motor foran eu og tatt godkjenningsrunden etterpå . . 
|
|
« Siste redigering: april 01, 2010, 01:18:35 am av Kjetil »
|
Loggført
|
|
|
|
|