mai 05, 2025, 17:51:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 914  (Lest 1279 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: april 08, 2010, 20:51:16 pm »

Vet det er en del på forumet her som har en del kunnskap om disse -

Siden det er et forbrødringsprosjekt mellom VW og Porsche er det jo relevant her på forumet også.

Er dette biler som ruster fortere enn svint, eller er det noe som kan restaureres innen rimelighetens grenser? Delene er vel en del dyrere pga Porsche - men det aller meste kan man jo kjøpe brukt fortsatt.

Ligger et par på Autodb/Finn nå, og 914 med åpent tak kan være et godt alternativ til Boble cab.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 08, 2010, 21:10:14 pm »

Vet det er en del på forumet her som har en del kunnskap om disse -

Siden det er et forbrødringsprosjekt mellom VW og Porsche er det jo relevant her på forumet også.

Er dette biler som ruster fortere enn svint, eller er det noe som kan restaureres innen rimelighetens grenser? Delene er vel en del dyrere pga Porsche - men det aller meste kan man jo kjøpe brukt fortsatt.

Ligger et par på Autodb/Finn nå, og 914 med åpent tak kan være et godt alternativ til Boble cab.

Porsche 914, enten liker du den eller ikke!

Med noen grep er jo dette bilen som tar det meste når det gjelder veiholdning. Ingen bil for den som måler over 180cm i høyden (eller bredden  Gliser).
Når det gjelder rust, tja. Er nok ikke av de beste for det nei. Er mange steder hvor disse bilene ruster. Mest kjent er vel kanskje under batteri,dempertår bak,feste av a-armer foran,bunn i gulv (gjelder alle porsche med targa-tak) og ellers baki motor-rom. Delepriser er ikke av de værste når det gjelder "porsche-delene" med noen unntak. Brukt-dele-tilgangen er ganske så bra.
De targa-takene har også en lei tendens til å være dårlige. De fleste med 914 sitter ikke inne i bilen da de eventuellt har den i vaskemaskin, med mindre du selv vil ta en vask.
Alt i alt synes jeg dette er en bil med mye pluss og noe minus...  , men rust er ikke noe ukjent tema på disse bilene nei.
Girkassa ble en del bedre på 73 mod + nyere interiør.

Innsprutet på mange 914 med 1,7 - 1,8 og 2,0 har også en tendens til å ikke fungere optimalt. Går mange 914 som har bytta ut det gamle innsprutet med gassere.

914-4 med 2,0-motor er et pluss. De fleste som har en original 914-6 vet hva den er verdt, dvs. MINIMUM 200 lapper.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2010, 20:49:08 pm »

Har en 914 i daglig bruk. Bensininnsprøyting fungerer perfekt. Har gjort det i over 13 år. Først på en 1,7 liter som havarerte med knekt ventil, så på en 2-liter som fremdeles går.
Ellers: ruster som alle andre 70-talls biler. Gearkassene har som regel slitte synkroringer på 1. og 2. gear. Vann kommer inn i regnvær. Vanskelig å få helt tett ved taket.
Fantastiske kjøreegenskaper. (Kjører fremdeles uten krengningsstabilisator.) Bruker lite bensin. 1,7 literen brukte ca 0,7 l/mil ved blandet kjøring. 2-literen bruker 0,8.
Komfortabel å kjøre uten tak. Nesten ikke trekk i kupeen, og varmt og godt hvis du bruker varmen. PGA midtmotor kan du kjøre så fort du vil over fartsdempere. Bilen anbefales til skrukyndige bilentusiaster.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!