David
Supermedlem
    
Innlegg: 505
Bosted: Drammen
|
 |
« på: april 10, 2010, 09:01:45 am » |
|
68 buss med innsmalet forstilling: var ute en tur med bilen idag tidlig, og den vakler veldig til høyre/venstre. det sitter en 4" innsmalet forstilling på den som er ganske ny. den er ikke senket mye forann men er lavere forann enn bak. dekk er originale på 14" org felger. noen tips til hva jeg kan gjøre for å få optimale egenskaper? er det nødvendig senkes og ha lav profil dekk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #1 på: april 10, 2010, 10:14:06 am » |
|
Justere spissing?
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: april 10, 2010, 11:03:05 am » |
|
ta forstillingskontroll.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: april 10, 2010, 11:16:49 am » |
|
Bakfull?  Som Knasten sier, så er nok en full forstillingskontroll å anbefale. Det meste kan se bra ut med øyemål, men er små feil som kan gjøre store utslag.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #4 på: april 10, 2010, 11:27:51 am » |
|
og sjekk lufttrykket i dekka...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
    
Innlegg: 752
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: april 10, 2010, 18:59:55 pm » |
|
Kan vel også lønne seg å ha full bredde på forstillingen, da blir gjerne ting stødigere....  Anders
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #9 på: april 11, 2010, 21:46:44 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
|
ultimatevw
Seniormedlem
   
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen
|
 |
« Svar #11 på: april 12, 2010, 23:18:15 pm » |
|
Om du er ute etter optimale kjøreegenskaper så er vel ikke kortet forstilling veien å gå 
|
|
|
Loggført
|
68 VW 1600TL
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #12 på: april 13, 2010, 07:59:24 am » |
|
Om du er ute etter optimale kjøreegenskaper så er vel ikke kortet forstilling veien å gå  Har du erfaringer? Jeg synes bobla mi faktisk ble bedre å kjøre med den smale nesa. Mere presis på styringen og mindre vinglette og nå etter at allt er justert riktig sporer den ikke heller. Og dette med tilnermet orginale felger.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #13 på: april 13, 2010, 08:15:24 am » |
|
Husk på det Mr. Empiboy, at smaken vil alltid være som baken! Noen synes det er helt for J=)"#(!! å kjøre med, andre syns det fungerer helt greit 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
boble54
Seniormedlem
   
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten
|
 |
« Svar #14 på: april 13, 2010, 08:22:55 am » |
|
Det er vel prisen for og "tukle" med forstillingen. Kjør originalt.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #15 på: april 13, 2010, 09:27:09 am » |
|
Jeg mener egentlig ikke å starte en diskusjon ang. hvordan det ser ut. For det har jo ingenting med hvordan den oppfører seg langs veien. Det jeg vil frem til er at det skal godt gjøres å kjøre så hardt med en gammel vw at du vil merke at sporvidden har blitt smalere. Utsendet kan diskuteres frem og tilbake i evigheter, men jeg anbefaler folk å se dette live før de sier at det ser jævlig ut. Personlig synes jeg bilen min er for smal foran, men det ser MYE styggere ut på bilder enn i virkeligheten.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
David
Supermedlem
    
Innlegg: 505
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #16 på: april 13, 2010, 09:45:30 am » |
|
Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy? Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14. Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?
Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: april 13, 2010, 09:49:01 am » |
|
Har du erfaringer?
Kan sikkert erstattes med fornuft... En bil med høyt tyngdepunkt og middels veiholdning blir ikke bedre av å få smal forstilling, det behøver man faktisk ikke prøve for å skjønne. Men hvor mye dårligere den blir må nok testes frem...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #18 på: april 13, 2010, 10:11:25 am » |
|
Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #19 på: april 13, 2010, 10:17:35 am » |
|
Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?
Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen.......
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #20 på: april 13, 2010, 10:19:08 am » |
|
Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?
Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen....... Javel.... hva med spredning i sving?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #21 på: april 13, 2010, 10:20:37 am » |
|
Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy? Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14. Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?
Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.
Det er totalt avhengig av høyden på bilen. Skal du ha den LAV må du også ha lave dekk (pga. klaring), men det er penere å ha litt gummi og derfor ikke justere bilen i bunn.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #22 på: april 13, 2010, 10:22:49 am » |
|
Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy? Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14. Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?
Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.
Kunnskapsløs kontrollør... 185x14 vil si fullprofildekk, dvs 80. Skulle bilen min hatt samme dekk som i vognkortet, måtte jeg kjørt på diagonaldekk. Morn, du.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #23 på: april 13, 2010, 10:23:55 am » |
|
Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?
Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen....... Javel.... hva med spredning i sving? Ta det med ro Bjørnar, de som smaler inn forstillinger varmer selvfølgelig opp spindelen og bøyer om armen på spindelen for å fortsatt ha lang nok Ackerman... ...eller? Hva skal vi med biltilsyn? Dette ordner vi selv...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #24 på: april 13, 2010, 10:24:00 am » |
|
Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?
Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen....... Javel.... hva med spredning i sving? Som på en orginalbil......Ergo kansje litt feil?? Men svinger det hjulet som skal rulle kortest i en sving mindre på en orginalbil?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #25 på: april 13, 2010, 10:35:32 am » |
|
Hva skal vi med biltilsyn? Dette ordner vi selv...
Vi må desverre nesten det når BT opperer med regler skrevet på serviett og tommelfingerregler..........
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #26 på: april 13, 2010, 10:37:11 am » |
|
Vi må desverre nesten det når BT opperer med regler skrevet på serviett og tommelfingerregler..........
Enig, men tenk om biltilsynet var der for å hjelpe til? Det hadde vært noe.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #27 på: april 13, 2010, 10:42:45 am » |
|
Tror du ackermannsvinkel "er litt feil" på en originalbil? Når du svinger, må alle hjulene gå i forskjellige "spor", men ut i fra samme senter i svingen. Innerhjulet svinger mere enn ytterhjulet i sving nettopp pga ackermannsvinkel, når du endrer bredden på forstillinga så endrer du også denne vinkelen som igjen påvirker spredningen på framhjula i sving. Noe som vil gi økt dekkslitasje og "dårligere" veigreip.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #28 på: april 13, 2010, 11:50:34 am » |
|
Vi må desverre nesten det når BT opperer med regler skrevet på serviett og tommelfingerregler..........
Enig, men tenk om biltilsynet var der for å hjelpe til? Det hadde vært noe. Hadde vært fantastisk!!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #29 på: april 13, 2010, 22:40:20 pm » |
|
Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy? Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14. Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?
Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.
Så lenge dekkene dine er innenfor +-5% av rulleomkretsen til dekka som står i vognkortet skal jo det være greit! Jeg er usikker på om det står noe sted at du må ha samme dimensjon foran og bak...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
|