brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« på: april 11, 2010, 12:55:03 pm » |
|
Er det noen som har bedre bilder og funksjonsbeskrivelse av disse "rulletakene"?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: april 11, 2010, 18:00:20 pm » |
|
Soltaksmodellene var planlagt/ble produsert helt fra første stund av, dvs fra rundt 1939 eller deromkring. Fra hva jeg kan se, er soltaket påførkrigs/krigsmodellene større enn på etterkrigsmodellene.
Bildet viser nok forøvrig enten en sen prototype, eller en tidlig produksjonsmodell rett før krigen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: april 11, 2010, 18:18:37 pm » |
|
Såvidt jeg har hørt (dvs. lest), blei Golde-taket (som det originale ragtop-taket kalles) valgt som original soltaksleverandør i 1950, i konkurranse med bl.a. Webasto. Men når de sluttet med rullesoltaket, veit jeg ikke. Men fra 1950 var det Golde som gjaldt. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: april 11, 2010, 18:53:25 pm » |
|
Det jeg funderer litt på er hvordan taket blei montert fremme ved frontruta? Var det også med reimer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: april 11, 2010, 19:04:07 pm » |
|
Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Del
Medlem
  
Innlegg: 185
Bosted: -
|
 |
« Svar #5 på: april 11, 2010, 22:03:07 pm » |
|
Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.
Fremme var det en bøyle festet i sidene av takåpningen som gikk inn i en lomme i front av taktrekket. Dette for å stramme trekket, og holde det nede i lukket stilling. Hadde spennlåser àla en vanlig cab. Jeg har bilder et eller annet sted. Det finnes ingen kjente bevarte "rolldach" KDF biler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: april 11, 2010, 23:17:01 pm » |
|
Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.
Det finnes ingen kjente bevarte "rolldach" KDF biler. Derimot mener jeg det finnes av type 87: http://www.vvwklubb.no/Side/VWIKrigen.htmBlei jo bygd en replica her i landet for endel år siden. De var på et museum og studerte en maken bil da de bygde den.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #7 på: april 11, 2010, 23:42:32 pm » |
|
Takk for alle tips! Legger ut de siste bildene jeg har av dette type tak.
Det finnes ingen kjente bevarte "rolldach" KDF biler. Derimot mener jeg det finnes av type 87: http://www.vvwklubb.no/Side/VWIKrigen.htmBlei jo bygd en replica her i landet for endel år siden. De var på et museum og studerte en maken bil da de bygde den. Det finnes et par replikaer som ble gjort på 60-tallet i Tyskland som har tidvis vært på museum og som har vært antatt som originale av mange - men skal man tro de som vet hva de snakker om, så finnes det ingen originale KDF-biler med rullesoltak som har overlevd.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: april 12, 2010, 07:05:05 am » |
|
Det finnes et par replikaer som ble gjort på 60-tallet i Tyskland som har tidvis vært på museum og som har vært antatt som originale av mange - men skal man tro de som vet hva de snakker om, så finnes det ingen originale KDF-biler med rullesoltak som har overlevd. Det hadde vært litt artig om det fantes bildedokumentasjon på funksjon. Fint om TT eller andre legger inn bilde fra "den gang"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Del
Medlem
  
Innlegg: 185
Bosted: -
|
 |
« Svar #9 på: april 12, 2010, 18:32:14 pm » |
|
 kddf.jpg (93.4 KB. 800x600 - vist 742 ganger.) [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
|
|
|
|
Del
Medlem
  
Innlegg: 185
Bosted: -
|
 |
« Svar #10 på: april 12, 2010, 18:38:27 pm » |
|
 kddff.jpg (91.08 KB. 412x550 - vist 837 ganger.) I rød ring sees "bøylen" som er hengslet i taksidene og ligger over fremkant av soltakshullet. Lås sees også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: april 12, 2010, 20:39:09 pm » |
|
Ja, der har vi løsningen! Egentlig en snodig konstruksjon. Er dette type tak levert på andre tyske biler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Del
Medlem
  
Innlegg: 185
Bosted: -
|
 |
« Svar #12 på: april 12, 2010, 22:05:35 pm » |
|
Tuscher Rollback. Sveitsisk ombygging fra 50-tallet til militær bruk.
 Tuscher.JPG (159.95 KB. 800x600 - vist 769 ganger.)
 Tuscher2.JPG (118.1 KB. 800x600 - vist 761 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: april 12, 2010, 22:24:40 pm » |
|
Personlig synes jeg de eldste takene var "penest". Det er greit at original ruta er intakt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Del
Medlem
  
Innlegg: 185
Bosted: -
|
 |
« Svar #14 på: april 12, 2010, 23:32:03 pm » |
|
Personlig synes jeg de eldste takene var "penest". Det er greit at original ruta er intakt.
Helt enig i det. Tuscher bilene var etter sigende ikke spesiellt bra heller. Karosseriet ble svekket med bakruteseksjonen borte, og hadde for lite forsterkninger for å veie opp for dette. (Har jeg hørt av forståesegpåere....)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
    
Innlegg: 556
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: april 14, 2010, 07:02:11 am » |
|
Helt enig i det. Tuscher bilene var etter sigende ikke spesiellt bra heller. Karosseriet ble svekket med bakruteseksjonen borte, og hadde for lite forsterkninger for å veie opp for dette. (Har jeg hørt av forståesegpåere....)
Ja, fjernes taket helt ned til kjøleribbene over motor vil vel høyre og venstre karosseriside flekse. Merker godt dette selv i en originalcab med alle forsterkinger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|