røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« på: april 12, 2010, 22:21:05 pm » |
|
jeg har pipende bremser på min 1303 s. det pleier å være noe simpelt, men ikke denne gang, det piper i i hue og reva på alle hjula. har tat av klossene og blåst og vasket de rene, og smørt bak de med kobberfett. men piper være en noen gang. bytta bremser rundt hele bilen for ca 2 månder sinden. det er en 74 moddel med skiver foran.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elliot
Supermedlem
    
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
 |
« Svar #1 på: april 12, 2010, 22:58:19 pm » |
|
Da jeg fikk samme problemet (etter å ha byttet skiver og klosser) kjøpte jeg noe greier som jeg klipte til og limte bak på klossene. Vips så var problemet løst. Tror jeg handla på biltema eller bilextra eller noe.
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #2 på: april 12, 2010, 23:06:16 pm » |
|
hva het de greiene og hva gjørde du bak, når det er trommel ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elliot
Supermedlem
    
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
 |
« Svar #3 på: april 12, 2010, 23:13:56 pm » |
|
Spør på bilsjappa så vet de hva det heter. Var noe greier som jeg måtte klippe til etter formen på klossen. På tromler har jeg aldri hatt det problemet...
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: april 12, 2010, 23:25:27 pm » |
|
Hadde samme problem på min 1300 med nyjusterte bremser. Det gikk seg til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #5 på: april 12, 2010, 23:27:50 pm » |
|
det er uaktuelt å kjøre med de bremsene. iser meddover ryggen når jeg bremser og har vart en uke alt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eskild
Medlem
  
Innlegg: 229
Bosted: Nesodden
Slackers Hangaround :-)
|
 |
« Svar #6 på: april 12, 2010, 23:55:55 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
RPB Piraya, '63 T1, '68 T1 Plastcab, '69 Baja Bug x 2, '69 Buggy x 2, '73 T2 Dobbelkabin, '89 Audi 200 TQ
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #8 på: april 13, 2010, 00:22:43 am » |
|
Hadde samme på min 1303. Prøvde alt, inkludert støydempingsplater. Byttet til slutt kalipere. Da forsvant pipingen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #9 på: april 13, 2010, 00:37:15 am » |
|
skal prøve med støydempningsplate først. skal ikke være noe galt med caliperne og iværtfal ikke på begge sider 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #10 på: april 13, 2010, 06:30:36 am » |
|
Jeg har prøvd klosser fra Biltema på 1986 Caravelle: de pep og spiste skiver.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #11 på: april 13, 2010, 23:17:06 pm » |
|
klossene er fra mekonomen. men prøvde antiskrik matte bak klossene i dag. halp mye men skriker fortsatt. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #12 på: april 13, 2010, 23:36:09 pm » |
|
Har noe greier liggende i hylla. Litt usikker på hvor jeg har delene fra, men luftkjølt VW er det helt sikkert, kanskje 1300S eller 412, åkkesom vi snakker ca. 1973 modell, samme som din 03. Dette er en type stålshims/plater som ligger mellom stempel på caliper og kloss, denne presses ned eller inn i det hullet som er i stempelet. Dette er hva VW kom opp med som en løsning på problemet, hender disse blir borte.... Sjekk denne, s.52 del nr.9. http://www.oldbeetle.com/pcat/epc.html
|
|
« Siste redigering: april 13, 2010, 23:44:40 pm av Gäschen »
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: april 13, 2010, 23:58:31 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #14 på: april 14, 2010, 16:12:49 pm » |
|
Det som gjør at bremser piper er at klossen ikke slipper skikkelig opp og kommer i svingninger mot stempelet i kaliperen. Det kan skyldes at det har bygget seg opp rustbelegg og skitt som hindrer at klossen flyter fritt. Hadde problemet "big time" på min VW Touran, og en Møller-mekaniker jeg snakket med sa at de av og til limte klossen til stempelet for å få bukt med problemet. Han sa også noe som er viktig: Dette er "kosmetikk", og betyr ikke noe for bremseeffekten, men er det ille, dvs at klossen ikke flyter som den skal, vil man få høyere forbruk av klosser.
For 1303 har piping også vært et kjent problem, og VW kom opp med en tynn messinplate for å dempe svingningene. Det er en pil på platene som forteller hvordan den skal settes inn i kaliperen.
Det jeg opplevde var at det hjalp å rengjøre kaliperne godt, og å sette inn baksiden av klossene med kobberfett. Men virkningen var midlertidig - gjorde dette en 2-3 ganger. Mitt problem var at kaliperne hadde såpass med arr etter overflaterust at det påvirket hvordan klossene "fløt" i kaliperen (Girling-type).
Derfor ble disse rengjøringene og kobberfettøvelsene alltid midlertidige. Etter noen uker var fuglekvitringen tilbake til gamle høyder.
Altså:
Bytte kalibere var det som skulle til for meg. To år og 15000 km siden nå. Har ikke hatt bremsepiping siden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #15 på: juli 05, 2010, 22:04:04 pm » |
|
tengte jeg skulle lage en liten opptatering her. bremsenne har pipt både mye og mindre, prøvde å bytte klosser til noen andre fra mekonomen. ringte hotshop for å kjøpe kalipere, men de sa at materialet produsenten hadde brukt kansje ikke fungerte på på boble. så får nye klosser fra hotshop nå. men hvorfor i f#!@# selger de bremseklosser som ikke virker på mekonomen ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|