H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« på: april 20, 2010, 16:19:40 pm » |
|
Fikk bobla på hjula idag, og kjørt noen meter. Blei skikkelig skuffa når jeg parkerte igjen og oppdaga reine svingaksel cambern  Er likt på begge sider... Er 67 bunn med innsveiste irs fester. Kan det være brakettene som sitter feil? Tips ønskes sårt...
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #1 på: april 20, 2010, 18:22:16 pm » |
|
Er den senket vil du få camber med IRS også. Ikke veldig mye, men klart synbart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #2 på: april 20, 2010, 18:31:03 pm » |
|
camber er jo bra!!! jo mer jo bedre!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: april 20, 2010, 20:20:10 pm » |
|
Er den senket vil du få camber med IRS også. Ikke veldig mye, men klart synbart.
Er ikke senket. 205/70 står kant i kant med skjerm..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #4 på: april 20, 2010, 20:21:37 pm » |
|
camber er jo bra!!! jo mer jo bedre!
Joda innen enkelte stiler så, men ikke på denne! Her er det ass up, nose down som gjelder!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #5 på: april 20, 2010, 20:26:27 pm » |
|
Da ligger jo feilen der Henning, stilen!
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #6 på: april 20, 2010, 20:30:24 pm » |
|
Hmpff.. 'Seriøse svar ønskes!! 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: april 20, 2010, 20:35:46 pm » |
|
Du kan jo heva den(sjølv om den ikkje er senka)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: april 20, 2010, 20:54:21 pm » |
|
Bobla fikk IRS for å få bedre kjøreegenskaper. Ingen ting er vel mere ødeleggende for kjøreegenskapene enn en skamsenka pendel. Et lite hjørne av bakhjulet har kontakt med asfalten, og bilen skjener hit og dit i humper. (Bump steer på "nynorsk") Ser helt skadet ut også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #9 på: april 20, 2010, 21:45:51 pm » |
|
Bobla fikk IRS for å få bedre kjøreegenskaper. Ingen ting er vel mere ødeleggende for kjøreegenskapene enn en skamsenka pendel. Et lite hjørne av bakhjulet har kontakt med asfalten, og bilen skjener hit og dit i humper. (Bump steer på "nynorsk") Ser helt skadet ut også.
Performance is nothing Looks is everything
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #10 på: april 20, 2010, 22:07:00 pm » |
|
Bobla fikk IRS for å få bedre kjøreegenskaper. Ingen ting er vel mere ødeleggende for kjøreegenskapene enn en skamsenka pendel. Et lite hjørne av bakhjulet har kontakt med asfalten, og bilen skjener hit og dit i humper. (Bump steer på "nynorsk") Ser helt skadet ut også.
Performance is nothing Looks is everything Mest interessert i både pose og sekk jeg da. Looken avgjøres av øyet som ser, og mine øyne tåler ikke dekk som ikke har hele flata i bakken..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #11 på: april 20, 2010, 22:54:47 pm » |
|
Camber kan i hvertfall justeres noe, ved de 3 boltene til bærearm/fjærplate. Mener å huske at den retter seg opp hvis du løsner boltene og drar til mens den står på bakken. Ca hvor mange grader er det snakk om ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JR
Juniormedlem
 
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #12 på: april 21, 2010, 12:20:07 pm » |
|
.....Her er det ass up, nose down som gjelder!
Da har du vinka farvel til kjøreegenskaper uansett... Bobla fikk IRS for å få bedre kjøreegenskaper. Ingen ting er vel mere ødeleggende for kjøreegenskapene enn en skamsenka pendel. Et lite hjørne av bakhjulet har kontakt med asfalten, og bilen skjener hit og dit i humper. (Bump steer på "nynorsk") Ser helt skadet ut også.
Enig at en skamsenka pendel gir dårlige kjøreegenskaper, men en moderat senka pendel gir ikke det.. Moderat senk med IRS er gull! Bump steer får du vel pga feil vinkel på styrestagene i forstilling.
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #13 på: april 21, 2010, 13:23:14 pm » |
|
Du er altså ute etter å rette opp hjula?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: april 21, 2010, 13:53:36 pm » |
|
.....Her er det ass up, nose down som gjelder!
Da har du vinka farvel til kjøreegenskaper uansett... Ja stemmer, akkurat som at man har vinket adjø til kjøreegenskapene pga bakmotor.... som kjent mye bedre med midt motor.
|
|
« Siste redigering: april 21, 2010, 14:31:39 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #15 på: april 21, 2010, 14:25:28 pm » |
|
Pendelakselbiler kan styres ved forskjellig pådrag i sving.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: april 21, 2010, 16:48:55 pm » |
|
Du er altså ute etter å rette opp hjula?
jupp
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #17 på: april 21, 2010, 21:19:34 pm » |
|
Du er altså ute etter å rette opp hjula?
jupp Fått hjula rett, men ble kanskje i overkant høy... 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #18 på: april 21, 2010, 21:28:47 pm » |
|
Plass til meir gummi då, vettu. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #19 på: april 21, 2010, 21:30:35 pm » |
|
Hvor var fejlen?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #20 på: april 21, 2010, 22:27:21 pm » |
|
Har heist den ett knepp, men det ble altfor høyt. Sitter 205/70 der nå, og noe større ville vel være å overdrive. Blir nok justerbare fjærplater neste, så får jeg finjustert uten å skru en hel dag.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #21 på: april 22, 2010, 02:16:33 am » |
|
Litt negativ camber bør du uansett ha bak - da blir camber ca null ved motorveishastighet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #22 på: april 22, 2010, 08:30:15 am » |
|
Kansje litt vel bredt med 6,5" felger?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #23 på: april 28, 2010, 12:27:12 pm » |
|
Du bør nok gjøre som knasten sier. Ta ett sett bærearmer og bor ut punktene på dempertårna for så og sette det høyre demperfestet oppå venstre arm og motsatt når du da setter høyre armen på venstre side blir camberen rett når bilen er mye lavere, jeg har ikke prøvd ut det der men det er visst ett gammelt triks, om bilen da blir for lav er jo det ett problem da....
Ser ut som om noen har sveist på braketten for den foringa innerst på feil plass, ingen bil med irs er så høy!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: april 28, 2010, 13:31:24 pm » |
|
Ser ut som om noen har sveist på braketten for den foringa innerst på feil plass, ingen bil med irs er så høy!?
Vippepunktet er uansett enden av fjærplata, du skal flytte den innerste endel før du heiser bilen 4 cm helt der ute...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #25 på: april 29, 2010, 09:56:14 am » |
|
Ser ut som om noen har sveist på braketten for den foringa innerst på feil plass, ingen bil med irs er så høy!?
Vippepunktet er uansett enden av fjærplata, du skal flytte den innerste endel før du heiser bilen 4 cm helt der ute... Ja men man skal vel ikke endre så mye der inne før camberen blir annerledes. Og henning har jo nå heist bilen til han har fått 0 i camber.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #26 på: april 29, 2010, 10:25:10 am » |
|
Er drittlei det meste med denna bilen her nå, så denne blir degradert med 1200 svingkasse. Vet ikke hva som var planen for han som sveiste inn irs festene. Mulig han ville ha den så høy....
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
|