mai 05, 2025, 11:40:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lettet svinghjul - oppskrift?  (Lest 1772 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: april 26, 2010, 14:31:28 pm »

Jeg tenker at lettet svinghjul er ett av grepene på mitt vintage speed/oldspeed prosjekt. Jeg har tilgang til dreibenk og det som trengs, men har ingen oppskrift på suksess når det gjelder letting av svinghjul. Er det noen som kan hjelpe. Jeg har ikke tenkt å ta av så mye i første omgang. Kanskje holder det med 500 gram?

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: april 26, 2010, 15:47:16 pm »

etter det jeg har lært så lønner deg seg og ta mest masse av så lang ut på svinghjulet som mulig!
Loggført

Vw 1302
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: april 26, 2010, 22:08:34 pm »

Trur du må ta av mer for å merke noe forskjell.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 26, 2010, 23:19:02 pm »

I prosjekttråden om Impulsen so har eg masse bilder frå letting av svinghjul, inkludert ei oppskrift. Tok av 3,2kg meinar eg. 500 gram merkar du nok ikkje mykje til
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #4 på: april 27, 2010, 07:15:30 am »

Eg tok av gode 7 cm på diameteren på eit prosjekt ein gong.
Fekk ein akselerasjon av ein annan verden, men sleit litt med å få jamn og fin tomgang.
Kan tenke meg at det blei fjerna ca 3 kg.

Har sett på amerikanske svinghjul, der det er nav og startkrans, og kun klinka ei ca 2mm tjukk plate mellom. Då opprettholder ein diameteren, som gir moment, samtidig som vekta er minimal, for rask akkselerasjon.

Ta eit hjul og prøv!! Blunker
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: april 27, 2010, 10:12:35 am »

Eg tok av gode 7 cm på diameteren på eit prosjekt ein gong.
Fekk ein akselerasjon av ein annan verden, men sleit litt med å få jamn og fin tomgang.
Kan tenke meg at det blei fjerna ca 3 kg.

Har sett på amerikanske svinghjul, der det er nav og startkrans, og kun klinka ei ca 2mm tjukk plate mellom. Då opprettholder ein diameteren, som gir moment, samtidig som vekta er minimal, for rask akkselerasjon.

Ta eit hjul og prøv!! Blunker


Du får ikke i pose og sekk - enten er det stort treghetsmoment, eller så er det lite.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: april 27, 2010, 23:22:21 pm »

Eg tok av gode 7 cm på diameteren på eit prosjekt ein gong.
Fekk ein akselerasjon av ein annan verden, men sleit litt med å få jamn og fin tomgang.
Kan tenke meg at det blei fjerna ca 3 kg.

Har sett på amerikanske svinghjul, der det er nav og startkrans, og kun klinka ei ca 2mm tjukk plate mellom. Då opprettholder ein diameteren, som gir moment, samtidig som vekta er minimal, for rask akkselerasjon.

Ta eit hjul og prøv!! Blunker

Husk at en V8'er tenner dobbelt så mange ganger som bobla på en omdreining. Da behøver man mindre svinghjul.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #7 på: april 29, 2010, 17:26:52 pm »

Etter min erfaring er det 0 å hente i kjøreglede ved letting av svinghjul til gatebruk.
Ja, det blir raskere respons når du skal dra på litt, men mye mer slitsomt ved normal "pen" kjøring.
Så racing= ja.  Cruising =nei.
Det V8 svinghjulet noen har sett er en flexplate til automatkasse. Manuell-gir v8 biler har helt vanlig smidd svinghjul.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!