gussi
Seniormedlem
   
Innlegg: 403
Bosted: holmestrand
|
 |
« på: april 29, 2010, 19:45:39 pm » |
|
Har problem med att insuget rimer ,motren er 1500 orginal står i en buggy kjører med ett lite luft filter ikke noe for varming på insug ,hva kan en gjøre med det 
|
|
|
Loggført
|
1961 byggy 1972 1300s
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #1 på: april 29, 2010, 20:17:01 pm » |
|
Det helt åpenbare: ordne forvarming, eller vente til det blir varmere, eller kaldere. Trykkfallet under forgasseren gjør at temperaturen synker, og fuktigheten i lufta fryser til is. Det er også mye mere is inne i innsuget enn utenpå. T1 forgassere er så langt fra toppene at de ikke får varme fra motoren og må ha forvarmet luft. (Mest kritisk mellom 0 og 10 grader +)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: april 29, 2010, 22:02:23 pm » |
|
Man kan lage ett varmeelement. Kan bruke noe som heter cantal-tråd (eller annen motstandstråd) som du surrer rundt innsuget der det rimer. Krever også litt isolering, så det ikke blir kortslutning. Tror ikke du trenger mange watt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #3 på: april 29, 2010, 22:32:42 pm » |
|
Hva er det det rimer på a? Hæ hæ hæ..  Men fra spøk til alvor.. Sjekk forvarmingsrørene dine. De kan være tette. Det skal jo også være større hull på den ene siden, så du får gjennomstrømning av eksos inni der.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: april 30, 2010, 16:38:52 pm » |
|
Du kan og kombinere med en oljekjøler og kline inntil. Da får du kjølt oljen og varmt opp innsuget 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
gussi
Seniormedlem
   
Innlegg: 403
Bosted: holmestrand
|
 |
« Svar #5 på: mai 01, 2010, 13:38:05 pm » |
|
Lurte på om det er mulig å borre hull i exsos sveise en nippel på exsos .å så legge en slange fra exsos til det utaket som er på innsuget det som er på siden ,noen som vet om det vil bli varme inne i insuget da. 
|
|
|
Loggført
|
1961 byggy 1972 1300s
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: mai 01, 2010, 14:05:08 pm » |
|
Lurte på om det er mulig å borre hull i exsos sveise en nippel på exsos .å så legge en slange fra exsos til det utaket som er på innsuget det som er på siden ,noen som vet om det vil bli varme inne i insuget da.  Den skjønte jeg ikke helt? Hvilket innsug? Uansett har du ikke forvarming på luftfilteret, vil du garantert få problemer med ising/kondensering, spesielt når utetemp er under 10 grader. Sjekk først og fremst at forvarminga til selve innsuget ikke er gått tett, så vet du i det minste at det fungerer. Er skeptisk til å føre varm eksos under høyt trykk i en slange.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: mai 01, 2010, 14:09:43 pm » |
|
Har problem med att insuget rimer ,motren er 1500 orginal står i en buggy kjører med ett lite luft filter ikke noe for varming på insug ,hva kan en gjøre med det  enten få på forvarming av innsug eller doble gassere 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
gussi
Seniormedlem
   
Innlegg: 403
Bosted: holmestrand
|
 |
« Svar #8 på: mai 01, 2010, 14:38:18 pm » |
|
Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor
|
|
|
Loggført
|
1961 byggy 1972 1300s
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: mai 01, 2010, 14:45:06 pm » |
|
Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor
er vel ikke noe vakumuttak på innsuget? er rørene kappet bort på innsuget eller på eksosen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #10 på: mai 01, 2010, 15:09:01 pm » |
|
Det er vakumuttak til termostatklaff for forvarmet luft på innsug. Og hvis dere lurer på om det er nødvendig med forvarming: hvor mye unødvendig utstyr var det på boblene? Tror ikke det ble montert noe unødvendig/ekstra utstyr på disse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JChE
Juniormedlem
 
Innlegg: 76
Bosted: Søgne
|
 |
« Svar #11 på: mai 01, 2010, 15:11:10 pm » |
|
Man kan lage ett varmeelement. Kan bruke noe som heter cantal-tråd (eller annen motstandstråd) som du surrer rundt innsuget der det rimer. Krever også litt isolering, så det ikke blir kortslutning. Tror ikke du trenger mange watt.
Høres ut som løsninga ligger her ja, siden det originale er kappet bort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: mai 01, 2010, 15:15:57 pm » |
|
har innsug til en 1500 motor jeg, som ikke er kappet eller modifisert på noen som helst måte. vil du ha? ligger i oslo til en billig penge
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: mai 01, 2010, 19:54:39 pm » |
|
Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor
Å kjøre eksos inn i innsuget høres ikke lurt ut. En annen ting å være obs på er at ettermarkedanlegg ofte har forvarmings flenser, men de har hoppet over å bore hull i dem.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: mai 02, 2010, 00:58:31 am » |
|
Du kan ikkje berre skifta innsuget til eit orginalt, med forvarming, Og eksos med forvarmingsflensar ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #15 på: mai 02, 2010, 08:20:35 am » |
|
Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor
Da er det ikke så rart...  Skal den forvarmingen fungere, må den først og fremst være der. Også må hele røret være skikkelig åpent. Meningen er at det skal være en konstant gjennomstrømning av eksos igjennom der. Og som tidligere nevnt her: Har du ikke orginal eksos, må du sjekke om det i det heletatt er hull nedi flensene der. Ellers er det bare og borre opp. Hvis du ikke har blindflenser på der pr i dag, er det stor sansynlighet for at de er klar for borring... Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|