mai 05, 2025, 07:51:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Har bilen din sjel?  (Lest 8410 ganger)
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #30 på: mai 10, 2010, 19:20:52 pm »

God historie er i dette tilfelle mopedbil VS Ghia, men det er en annen historie Osteaktig Bilen ble tollet inn i 59, og hadde da ikke denne fronten, men som du sier, kan man bare spise litt kake - er det hele kaka eller kan man tilpasse? Jeg vet hva jeg mener om den fronten kan man si ....

mye av sjela sitter i snuta  på den ghian der Tom rally.. med den alfa grillen og det gamle org skiltet...
hvis man snakker om sjel,forelskelse eller ta vare på ting.. kan man vel  i sånne tilfeller som eks ghian du er i besittelse av, heller ikke plukke av ting for å personifisere bilen... sjela, eller..  "ta vare på som den er" holdningen må man være bevist , og følge fult ut.. hvis ikke mister bilen noe av det den er/var, å da er man vel tilbake til det med å ha en god historie... som man justerer for å få bilen til å bli noe du vil ha, og ikke en bil som har vært...

vanskelig herre.... ska stopp no mens æ ennå skjønne kor æ sjøl vil...

Alien

« Siste redigering: mai 10, 2010, 19:43:03 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #31 på: mai 10, 2010, 20:05:38 pm »

Når vi snakker om sjel er det lite som slår Furnesrotta ja!

Hadde jeg hatt ghian din (som jeg ikke hadde hatt noe imot) hadde jeg bevart den akkurat som den er (bortsett fra å senke såklart, men det er ikke poenget her). Alfa grillen er jo ikke akkurat lækker, men sattan så kul alikevell! Setetrekkene er vel ikke akkurat det jeg ville ha kjøpt til en bil, men de må for all del ikke tas ut av den bilen! Tonnevis med sjarm på biler modifisert på 50-60-tallet Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #32 på: mai 10, 2010, 20:18:19 pm »

Men det er subjektivt hva man klikker på, og hvem skal være herre over å sette regler om hva som er rett og gal "sjel" i bilen?
Ikke jeg, derfor må kundene få bestemme individuellt. (Ikke til enhver pris selfølgelig, man kan ikke gjøre noe man er personlig helt imot)
Ok, nok smalsynt bilfilosofi fra meg, hva mener herrene?

Enig mye av dette. Rett eller gal "sjel" eksisterer ikke. En hver må selv bestemme. Godfølelsen eller forelskelse er bedre ord på det vi snakker om fremfor sjel.

Synes JHU sa det veldig godt i en annen tråd her: Når bilen blir noe mer enn summen av alle delene...
For min del forsvinner godfølelsen og mer-enn-summen-av-alle-delene-følelsen hvis alt "historisk sus" er borte fra bilen. Kanskje det er årsaken til at jeg knapt har noen bilder av en helt überstrøken bil i noe album...

Denne er et godt eksempel på noe jeg egentlig burde synes er helt fantastisk. Allikevel er det noe ved den som gjør at jeg ikke hopper helt i taket. Tror den rett og slett er FOR strøken, kombinert med noen få kardinalfeil utført under restaureringen(montering av bakruta, dørtrekk-sømmene):
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=920665  

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #33 på: mai 10, 2010, 20:24:51 pm »

I hussalg sammenheng blir "sjel" brukt for å få gammal dritt til å høres bedre ut for å øke verdien :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017

"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
58orgbug
Supermedlem

Vis profil
« Svar #34 på: mai 10, 2010, 21:14:19 pm »

første gang jeg så bobla mi, var det kjærlighet ved første blikk, og etter første date, altså kjøretur var jeg solgt, jeg mener at sjel er noe alle gamle biler har, det er veldig stor forskjell å sette seg i en ny passat å en gammel boble fra 50 tallet, hadde jeg bestemt her i huset og ikke hadde en liten sønn jeg må tenke litt på når jeg har han med i trafikken, så hadde jeg kjørt boble året rundt. en ny bil er ikke noe glede å kjøre med, men en gammel bil er herlig å kjøre med selv om comforten ikke alltid er like bra. å bobla mi har så absolutt sjel.samme hva andre syns om den saken.

* DSC00042.JPG (52.93 KB, 615x461 - vist 124 ganger.)

* DSC00408.jpg (67.8 KB, 717x538 - vist 127 ganger.)
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Lowlife
Supermedlem

Vis profil
« Svar #35 på: mai 10, 2010, 21:24:08 pm »

Amen til det.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #36 på: mai 10, 2010, 23:41:34 pm »

Min Chrysler Stratus 2000 modell står ubrukt med sine oppvarmede skinnseter, og all annen luksus. Den blir kun brukt for å transportere prinsessen på 14, som trenger ca. 2 år til for å forstå at boble er kuult. Jeg fryder meg hemningsløst når fruen har glemt å kjøpe gjær (til pizza...) og spør om jeg vil ta en ekstra tur til fastlandet for å handle.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #37 på: mai 11, 2010, 09:22:43 am »

Bilens sjel blir til gjennom øynene til den som ser og opplever den.

Min påstand er at en som har øyne for kun Ford ikke vil se noen sjel i en VW. Og motsatt. Man kan selvsagt se sjelen i ulike biler, men det er avhengig av den som ser. Bygger man en bil som mange liker, vil man kanskje kunne si at den har mye sjel. Noen vil si at en bil har mye sjel hvis den måten den er bygget på føles riktig. Men igjen, det er den som ser som føler dette.
Jeg har ingenting til overs for Citroën og greier ikke å se noe sjel i det hele tatt i en 2CV selv om veldig mange andre gjør det.

Hvis man legger ned mye energi i en bil og får den slik en har forestilt seg i hodet, og liker resultatet, vil den ha mye sjel for eieren.
Hvis mange andre også liker det resultatet vil bilen ha mye sjel for de også, men for andre er det bare en bil...

Loggført

This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Elwood
Supermedlem

Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now

Vis profil
« Svar #38 på: mai 11, 2010, 09:28:51 am »

Men du burde fjerne den treklossen TomR  ...ellers blir sjela borte helt pluttselig..... Gliser  Gliser  Gliser
« Siste redigering: mai 11, 2010, 10:48:30 am av Elwood » Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #39 på: mai 11, 2010, 10:12:38 am »

Sjel er et tullete ord egentlig... men i mangel av et bedre ord på hva det er som vekker følelser i deg så får vi bruke det.

I tv programmet "rides" som gikk på Discovery var det et et program om byggingen av en Ford/Shelby prototype som skulle vises på Pebble Beach.
Bilen var avgjort moderne i snittet men lignet mye på en AC Cobra Coupe, når bilen var ferdig kom Ford's design sjef med noen visdomsord.

Han sa at en bil skal fortelle en historie, og han mente det fantes to typer historier, enten skulle bilen fortelle en historie du aldri har hørt før (dvs noe HELT nytt), eller som tilfelle var med den bilen de bygget i programmet, en historie alle bilentusiaster har hørt en versjon av før(som de alt har gode minner fra).

Dette er selvfølgelig ikke helt overførbart til VW verdenen... kanskje spesielt ikke det om å fortelle den NYE historien... mange prøver men tryner fatalt. Å fortelle noe gammelt på en ny måte synes jeg er lokkende, og det er de bilene jeg får mest glede av selv.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #40 på: mai 11, 2010, 17:36:48 pm »

Jeg lurte fært på hva type sjel han hær hadde jeg da Osteaktig
Han burde vært på Kællook skolen i Vestfold Gliser
Var han helt Kjell Hæ

* Kjell eller sjel.JPG (182.51 KB, 1104x828 - vist 154 ganger.)
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Lowlife
Supermedlem

Vis profil
« Svar #41 på: mai 11, 2010, 20:39:30 pm »

Personlig synes jeg alle gamle biler har sjel. Biler som ble laget av stål på den tiden da ikke alle biler var like. Biler som faktisk ser ut som biler, og som må kjøres, og ikke kjører seg selv med alt mulig av hjelpeutstyr. Det er biler med pene linjer, og som er deilig å hvile øynene på. I dag lages det bare kjedelige biler fulle av plastikk, og elektronikk som om få år kommer til å ødelegge hverdagen til eierne sine. Og ingen av dagens biler kan kalles pene eller tøffe, jeg kan strekke meg til at noen er mindre stygge. Og hvor er lyden? En bil med sjel skal også høres. Gromlyden er borte. Konklusjonen er vel at jeg er født for sent.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
58orgbug
Supermedlem

Vis profil
« Svar #42 på: mai 11, 2010, 21:06:53 pm »

der traff du spikærn i nøtta lowlife, jeg er helt enig med alt som ble skrevet her, og jeg er også desverre født alt for seint. Gliser
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!