Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« på: mai 10, 2010, 22:34:48 pm » |
|
Hei alle. Jeg kjøpte denne gobiten av en tamiler(!) på fredag for 13500 laken og er strålende fornøyd. Dette er min første Boble, en 1971 mod med 1600 motor. Den er også nesten fri for rust. Det er en del som må fikses. Bl.a nytt ledningssett, eksoslekkasje, nytt gulvteppe,trekke om setene og få radioen/kasettspilleren i orden.Det er også en skjerm som må lakkeres. Tar gjerne imot tips da dette er min første Boble.  Skjermen er ikke pen=(  Har allerede byttet bensinfilter, olje og noen slitne slanger.  Hvis dere ser nøye sitter høyre baklykt skjevt.  Dette er det jeg gruer meg mest til, jeg hater ledninger. Hvor skal den slangen som ligger over tanken? hva er den til?
|
|
« Siste redigering: juli 07, 2010, 18:30:52 pm av Gummiand »
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: mai 13, 2010, 13:33:09 pm » |
|
Må si at jeg er imponert over all hjelpen og hvor hyggelige folk er her inne på vwnorge! Raske tilbakemeldinger og positive tilbakemeldinger.
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mai 25, 2010, 17:41:38 pm » |
|
Har fått fikset endel småfeil i dag, fått bensinnåla til å virke, fikset skiltlyset bak som ikke var koblet riktig, nytt fordelerlokk og en ny pluggledning. Jeg har også byttet om på noen slanger osv så nå går bilen på tomgang.    Har et stort ptoblem med eksosen, bolten sitter igjen inne i blokka. Har prøvd å lage nye gjenger men det funka ikke:( Noen forslag?
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #4 på: mai 25, 2010, 20:29:48 pm » |
|
Dette er det jeg gruer meg mest til, jeg hater ledninger. Hvor skal den slangen som ligger over tanken? hva er den til? Det ser ut for meg som den slangen kommer fra varmekanalen og er ekstra "varmluft" som skal inn i en boks for å komme ut midt på frontruten sammen med luften som kommer gjennomluft inntaket mellom panser og vindu
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: mai 25, 2010, 20:34:15 pm » |
|
Dette er det jeg gruer meg mest til, jeg hater ledninger. Hvor skal den slangen som ligger over tanken? hva er den til? Det ser ut for meg som den slangen kommer fra varmekanalen og er ekstra "varmluft" som skal inn i en boks for å komme ut midt på frontruten sammen med luften som kommer gjennomluft inntaket mellom panser og vindu Fant ut av det i dag faktisk=)
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #6 på: mai 25, 2010, 20:51:23 pm » |
|
Bolten på eksosen din vil det vel være mulig åfå sveiset på en mutter på den enden som står igjen hvis du tar av eksosen din. Da vil også varmen fra sveisingen hjelpe deg for å løsne den, pass på at du plugger eksoskanalen i toppen med gjennomvåt fille så du ikke spruter slagg inn i sylinderen
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: mai 25, 2010, 21:15:06 pm » |
|
Hmm, ok. Det eneste som er kjedelig er at jeg ikke er en dreven sveiser:( Er dette en jobb for et verksted? Finnes det noen verksteder i oslo som tar på seg slike jobber?
|
|
« Siste redigering: mai 25, 2010, 21:19:31 pm av Gummiand »
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #8 på: mai 25, 2010, 22:00:53 pm » |
|
gratulerer med fin bil, skal følge med spesijelt når du bytter ledningsnett  skal gjøre det samme selv. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: mai 25, 2010, 22:07:29 pm » |
|
gratulerer med fin bil, skal følge med spesijelt når du bytter ledningsnett  skal gjøre det samme selv.  Kan ikke du gjøre det først, også kan jeg se hva du gjør!? 
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: mai 25, 2010, 22:11:25 pm » |
|
Likte klistremerkene i bakvinduet  Du kan få nesten like hos Autoart.no
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #11 på: mai 25, 2010, 22:55:43 pm » |
|
nei det tør jeg ikke før til vinteren isåfall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #12 på: mai 25, 2010, 23:38:54 pm » |
|
vasket taket også 
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: mai 26, 2010, 17:56:56 pm » |
|
Det er ikkje alltid nødvendig å skifte ledningsnettet sjølv om det ser ut som eit bomba horehus under panseret  Om stort sett alt funkar og det ikkje er kappa og limt so mykje så er det ikkej vitsi å skifte det, med mindre du liker utfordringar  Godt du fekk den til å gå på tomgang igjen, du kan jo justera ventilar, stift og tenning samt forgassar, det vil hjelpa på gangen på motoren om du ikkje alt har justert det. Knekte bolter i toppen er alltid spennande.. du kan få det sveist, men då er det og muligheitar for att toppen kan sprekka litt pga varmen, sist eg prøvde gjekk det ikkje med sveising(men det kan henda din bolt ikkje heng like godt fast.) Ellers er trikset: Fil flatt, kjørnarmerke heilt i senter av bolten, bor opp holet, begynn med 2-3mm og gå oppover, ikkje meir enn 1mm og gongen helst, teslutt borar du med 7mm. so kan du gjenga opp til 8mm x 1,25 pass på å bora beint og gjenga beint, utan so kjem pinnebolten på halv åtta..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #14 på: mai 26, 2010, 21:35:08 pm » |
|
ok, det kan fungere=). Hvordan er det å demontere denne dele av eksosen?
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: mai 26, 2010, 22:33:12 pm » |
|
Det er snakk om lyddemparen bak. to muttrer på kvar side(dei samme som du har ein knekt av ein på) so er det nokon mindre flensar på toppen der som er festa med nokon 10mm boltar ogso må du ta av ei eksosklemma mellom eksospotta og varmepotta. 10mm i begge ender(pleier det å vera) Ogso er det antakligvis ei brei klemme frå varmepotta til eksosen, der varmlufta går..
Men du ser dette når du legg deg under bilen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: mai 26, 2010, 23:31:04 pm » |
|
Det er snakk om lyddemparen bak. to muttrer på kvar side(dei samme som du har ein knekt av ein på) so er det nokon mindre flensar på toppen der som er festa med nokon 10mm boltar ogso må du ta av ei eksosklemma mellom eksospotta og varmepotta. 10mm i begge ender(pleier det å vera) Ogso er det antakligvis ei brei klemme frå varmepotta til eksosen, der varmlufta går..
Men du ser dette når du legg deg under bilen
Ok, Skal se litt på det i morgen. Takk for tipset;)
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: mai 29, 2010, 01:10:01 am » |
|
I dag har jeg jobbet med bilen fra 1300- 0100 om natten, vindusvisker virker, eksoslekkasje er tett og bilen går på tomgang. Takk og farvel =)
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #18 på: mai 29, 2010, 01:45:02 am » |
|
Bra jobba, Gummiand.... eller skal vi kalle deg "Rubber Duck"? 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: mai 29, 2010, 11:42:58 am » |
|
Call me And... Gummi-and 
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #20 på: mai 29, 2010, 21:12:19 pm » |
|
Strøken innsats,da er det bare å ta turen ut på de åpne veier 
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #21 på: mai 30, 2010, 19:18:50 pm » |
|
Her kommer noen bilder av helgens jobbing. Grunnen til at varmeanlegge ikke blåste helt frem var at det ikke var tett under baksetet. skal det egentlig ligge et rør inne i grenrøret? hvis dere skjønner hva jeg mener.  Monteringen av nye felger (kjøpt av paasan her inne) gikk veldig bra=) Takk for en god handel.  Fikk ikke de røde ringene (vet ikke hva de kalles) til å sitte bra nok så det må jeg se på senere.  Eksosanlegget er av, nå startet drittjobben.  Begge hullene måtte gjenges opp på nytt.  Jeg og fatter jobbet ut i de sene nattetimer, resultatet ble sånn tålelig bra;)  Bobla fikk en liten gave som belønning, Jägermeister blomsterkrans. 
|
|
« Siste redigering: mai 30, 2010, 19:24:05 pm av Gummiand »
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #22 på: mai 30, 2010, 21:29:32 pm » |
|
Går so da grin her!!  Bilde 1: Det svarte røyret der skal ligga mellom uttaket på kanalen og uttaket på kanten ved golvet. som du ser er da 3 uttak på det svarte røyret for det eina er til varmespjeldet som skal vera under baksetet(kjem wire ut av tunellen, eine spaken ved håndbrekket som styrer den) Men det svarte røyret der skal egentlig vera pakka inn med isolering, så du kan prøva å skaffa deg eit brukt røyr med isolering, eller skaffa isolering(vil tippa da e lettast å skaffa heila røyret) Ein an ting er att for å montera det må du av med uttaket, eller bakelitt braketten som er under baksetet der. den er skrudd inn frå baksida, altså under bilen med to skruer som alltid er fast rusta.. OG bakelitten er skjør så dei brakettane pleier å knekka uheldigvis, med mindre du er varsom. Det er altso då ein del bal med å få på det røyret, med mindre du trikser litt og kappar av det litt i lengden sånn att du kan setta det rett nedi, og heller gå over med taip nokon rundar ved flensen, vist du skjønner meg? bilde2: Ville ha skaffa ein latmansarm til å festa hjulmutrene med so du får meir moment, du vil vel ikkje att hjula skal detta av? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #23 på: mai 30, 2010, 23:09:20 pm » |
|
Går so da grin her!!  Bilde 1: Det svarte røyret der skal ligga mellom uttaket på kanalen og uttaket på kanten ved golvet. som du ser er da 3 uttak på det svarte røyret for det eina er til varmespjeldet som skal vera under baksetet(kjem wire ut av tunellen, eine spaken ved håndbrekket som styrer den) Men det svarte røyret der skal egentlig vera pakka inn med isolering, så du kan prøva å skaffa deg eit brukt røyr med isolering, eller skaffa isolering(vil tippa da e lettast å skaffa heila røyret) Ein an ting er att for å montera det må du av med uttaket, eller bakelitt braketten som er under baksetet der. den er skrudd inn frå baksida, altså under bilen med to skruer som alltid er fast rusta.. OG bakelitten er skjør så dei brakettane pleier å knekka uheldigvis, med mindre du er varsom. Det er altso då ein del bal med å få på det røyret, med mindre du trikser litt og kappar av det litt i lengden sånn att du kan setta det rett nedi, og heller gå over med taip nokon rundar ved flensen, vist du skjønner meg? bilde2: Ville ha skaffa ein latmansarm til å festa hjulmutrene med so du får meir moment, du vil vel ikkje att hjula skal detta av?  Lå no gammel isolasjon som jeg stripsa rundt igjen, da funka varmen, men jeg får ikke stengt den helt av. hvor sitter ventilene til luftekanalene? BLir noen uker uker uten skruing nå, må spare litt. Spørs om jeg klarer å ligge unna=P
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #24 på: mai 30, 2010, 23:11:20 pm » |
|
Varmen styrer du med hendlane ved håndbrekket(liten spak på kvar sida av brekket) Tips er å skaffa deg ei orginal instruksjonsbok so du får med deg da grunnleggande 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #25 på: mai 30, 2010, 23:54:05 pm » |
|
Varmen styrer du med hendlane ved håndbrekket(liten spak på kvar sida av brekket) Tips er å skaffa deg ei orginal instruksjonsbok so du får med deg da grunnleggande  Var ikke de jeg tenkte på. Jeg tenkte på stengeventilene, når jeg drar i spakene så stenger de ikke helt. Tenkte jeg skulle kjøpe meg Haynes boka. Eller duger ikke den? Takk for svarene forresten.
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #26 på: mai 31, 2010, 07:12:09 am » |
|
Ja det skal som sagt sitta nokon spjeld baki dei røyrene. kan henda dei har grodd fast så prøv å smør dei oppatt. og fest dei sånn att wiren er stramm når du monterar dei. Haynes funkar solenge du ikkje kjøper den boka som er mjuk(utan hard fram,baksida) den har nokon merkelege papir på sidene, du ser nesten ikkje kva som står der.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #27 på: mai 31, 2010, 08:42:43 am » |
|
Flott innsats, du står på fælt. Spjeld kan også sette seg inni "rørene" under bilen. Litt fikel å komme til men mulig for en driftig fyr som deg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #28 på: mai 31, 2010, 17:49:52 pm » |
|
Ja det skal som sagt sitta nokon spjeld baki dei røyrene. kan henda dei har grodd fast så prøv å smør dei oppatt. og fest dei sånn att wiren er stramm når du monterar dei. Haynes funkar solenge du ikkje kjøper den boka som er mjuk(utan hard fram,baksida) den har nokon merkelege papir på sidene, du ser nesten ikkje kva som står der.
Ok, takk skal du ha=)
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #29 på: mai 31, 2010, 17:51:47 pm » |
|
Litt fikel å komme til men mulig for en driftig fyr som deg  hehe, spørs det. Takk for komplimentet;)
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
|