mai 05, 2025, 13:18:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips om deling av top og bunnplate  (Lest 1288 ganger)
Lucky
Nybegynner
*

Vis profil

« på: mai 20, 2010, 23:21:21 pm »

Etter mye om og men har jeg funnet ut at jeg må dele bilen i to for å komme til å sveise det som er av rusthull.
Det er relativt store hull i alle "hjørnene" på bilen og det er ikke så lett å komme til uten å skille toppen fra bunnplaten. Fangerfestene er sveiset fra tidligere og ser ikke helt bra ut de heller.

Er det lurt å gjøre dette?
Har dere noen gode tips, eller en "how to do" liste eller noe sånt? Rimelig blank på dette...

Bilen er en T1 1960, og skal være en skikkelig rat, men den må jo være kjørbar...

Alle tips mottas med takk! Glad
Loggført
FrodR
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #1 på: mai 21, 2010, 07:14:11 am »

Hvis det er rust som sitter vanskelig til så er det jo lurt å dele bilen spør du meg, kommer mye lettere til da og blir bedre å jobbe. Ikke umulig at du finner noe som kan fikses som du ikke hadde sett også Øyerulling I grove trekk er det masse skruer på sidene under kanalene, samt to foran under tanken, og en i hver innerskjerm bak. Har gjort dette selv bare èn gang så andre får supplere resten Osteaktig
Lykke til!
Loggført
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: mai 21, 2010, 08:40:42 am »

Får sitere Tistlo enda en gang jeg da:

Ja sats på sjølvgjort og velgjort restaurering, eg kan anbefala Esab OrigoMag 171C veldig greitt apparat til dette bruket, samt veldig bra kvalitet(ikkje noko du vert missfornøygd med/biltema)

For å dela bilen so må du ivertfall løysa:

-18 bolter under kanalane
-4 bolter i framkant av kanalane under rammehovudet
-4 bolter under baksetet (+ evt 2 til)
-1 bolt i kvar innerskjerm bak.
-2 boltar under bensintanken til forstillinga
-Ut med bensintanken og skru laus rattstamma frå styresnekka
-Av med bremseslangen frå tank til pumpa.
-Speedometerwire på venstra framhjulet
-Ledningar bak i motorrommet, alt som heng fast, eller kjem ut av karosseriet må løysast frå motoren(kan vera greiast å ta ut motoren fyrst, slepp å løfta karosseriet so høgt opp då..
-Ledningar under baksetet(muligens ikkje på din 62modell, men sjekk om det er noko som kjem frå karosseriet og går til bunnplata)

Og det er vel omtrent det. Ellers kan det vera ein fordel å ta av Mest mulig av bilen. då klarar 2 stk å lyfta av karosseriet. Men eg kan anbefala deg 4 pers/ein i kvart hjørna ved løft. Då er det ikkje noko tungt. Ellers er det berre å prøvelyfta når du trur du har løyst bilen, i front og bak, so ser du om den heng igjen nokon plassar før dekan begynner å løfta i alle hjørner..

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,24135.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23696.0.html

Litt annerledes på 1302/03, men dette står beskrevet i trådene jeg linker til.

Tredje tråden om emnet på under en måned... Kanskje på tide å lage en ordentlig sticky om dette emnet? Noen som tar på seg arbeidet med det?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #3 på: mai 21, 2010, 22:53:36 pm »

Fiksar ein sticky neste gong eg Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lucky
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #4 på: mai 21, 2010, 23:54:33 pm »

Takk for tips!
Da skal vel dette gå som en lek!? Hæ

Satser på det, ellers blir det fler spørsmål her...

Takk takk!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!