king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: mai 21, 2010, 19:02:00 pm » |
|
Heisann, Jeg har nettopp kjøpt min første bil! 1971 VW 1302  Jeg tenkte å skifte oljene, og lurte på hvilke oljer jeg skal bruke til girkasse og motor. Hvordan er erfaringene med Biltema mineral 10w40 motorolje i bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: mai 21, 2010, 19:12:55 pm » |
|
´71 1302 er kult  Jeg har i år for første gang kjørt på biltemas "classic" 20w50 mineralolje. Syntes motorgangen er finere med denne enn de oljene jeg har brukt tidligere. Eneste minus er jeg merker at den krever litt mer tid på å bli varm. 10w40 fungerer nok fint den også, jeg personlig liker oljer med litt høyere viskositet enn 40 ved varm motor
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mai 21, 2010, 19:15:46 pm » |
|
1971 1302S er kult oxo  Hvilken girkasseolje sier du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: mai 21, 2010, 19:20:50 pm » |
|
hmm...jeg bruker biltemas sin der også...Men husker ikke viskositeten. Er mineralolje iallefall. Om den er bra eller ikke har jeg ikke noe formening om. Merket ikke noe endring fra eller til etter at jeg byttet.
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: mai 21, 2010, 19:24:05 pm » |
|
Takk for dine svar!  Jeg er helt ny på dette, er det en egen girkasseolje til Bobla på Biltema, eller er det en generell mineral girkasseolje til alle VW-biler, eller en for absolutt alle biler? Har de noen navn (bokstaver, tall kombinasjoner) som indikerer hva de skal brukes til, f.eks? Hva slags bensinforbruk tror du jeg kan vente meg i by og landeveiskjøring?  Gleder meg til å få skiltene altså!  M
|
|
« Siste redigering: mai 21, 2010, 19:26:41 pm av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: mai 21, 2010, 19:37:57 pm » |
|
Giroljen er den samme til alle biler som krever den type olje. Den du skal ha er en mineralsk 80w90 GL4 olje. 80w90 står for viskosisteten(flyteevnen) ved kald motor og ved 100grader. GL4 er en spesifikasjon som forteller "noe" om sammesettingen til oljen. Mener at noen her inne har uttalt seg om at såkalte GL5 oljer ikke er så bra på boble-girkassene da de inneholder tilsettinger som girkassen kan ta skade av. Men om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, tror det er litt delte meninger. Bensinforbruk..hmm...jeg har ikke vært så ivrig på å måle dette, har lagt på rundt 1.2l på småkjøring men er garantert noen som klarer å kjøre mer økonomisk enn meg 
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: mai 21, 2010, 22:52:02 pm » |
|
1,2 På mila var mykje! forrige scc kjøyrde eg på litt under 1 tank heilt bort til gardermoen(riktignok tom på motorvegen då.. mongo tankmålar som viste halv tank sidan Gol..)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: mai 21, 2010, 22:56:57 pm » |
|
Riktig justert, med all forvarming som fungerer som den skal, bruker min 1300 singelport mellom 0,6 og 0,7 på mila ved langkjøring (98 oktan).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #8 på: mai 21, 2010, 23:03:19 pm » |
|
Jeg har brukt opp til 2.5 liter mila på vinteren  Men 0.75 på langkjøring 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: mai 21, 2010, 23:18:50 pm » |
|
Så mange flotte svar altså! Tusen takk alle sammen! Jeg så i min manual fra August 1970 -- det sto at bilen liker RON91 og oppover. Hvilken oktan kjører jeg billigst på? La merke til at Pan kjører på 0,6 - 0,7/mila på 98 oktan, men 92 oktan er vesentlig billigere enn 98. Hva er det beste kompromisset? 
|
|
« Siste redigering: mai 21, 2010, 23:20:26 pm av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #10 på: mai 21, 2010, 23:43:28 pm » |
|
Jeg kan ikke forstå annet enn at motoren vil bruke akkurat like mye bensin uavhengig av hvilken oktan du kjører med. RON og oktan er kun et mål på hvor mye kompresjon bensinen tåler før den selvantenner. Så lenge du ikke opplever selvanntenning (tenningsbank?) vil jeg våge å påstå at du kjører du billigst på den billigste bensinen.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: mai 22, 2010, 00:13:44 am » |
|
1,2 På mila var mykje! forrige scc kjøyrde eg på litt under 1 tank heilt bort til gardermoen(riktignok tom på motorvegen då.. mongo tankmålar som viste halv tank sidan Gol..)
Til gjengjeld brukte du vel også 5 liter olje hver vei, eller? 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: mai 22, 2010, 00:28:20 am » |
|
1,2 På mila var mykje! forrige scc kjøyrde eg på litt under 1 tank heilt bort til gardermoen(riktignok tom på motorvegen då.. mongo tankmålar som viste halv tank sidan Gol..)
Til gjengjeld brukte du vel også 5 liter olje hver vei, eller?  hehe...touche  Lurer på om jeg skal måle forbruket nå med ny tenning etc.. Men tror jeg har for mye av/på gass.. Flyt i kjøringen er det vel noe som heter, tror det er kjedelig 
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: mai 22, 2010, 13:12:40 pm » |
|
God morgen  Noen som har erfaring med å fylle JET sin 92 oktan på tanken? Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #14 på: mai 22, 2010, 13:38:53 pm » |
|
Jeg kan ikke forstå annet enn at motoren vil bruke akkurat like mye bensin uavhengig av hvilken oktan du kjører med. RON og oktan er kun et mål på hvor mye kompresjon bensinen tåler før den selvantenner. Så lenge du ikke opplever selvanntenning (tenningsbank?) vil jeg våge å påstå at du kjører du billigst på den billigste bensinen.
Selv på moderne biler oppgir produsenten at man må forvente høyere forbruk hvis man fyller 92 oktan og ikke 95 oktan.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: mai 22, 2010, 16:17:10 pm » |
|
Jeg kan ikke forstå annet enn at motoren vil bruke akkurat like mye bensin uavhengig av hvilken oktan du kjører med. RON og oktan er kun et mål på hvor mye kompresjon bensinen tåler før den selvantenner. Så lenge du ikke opplever selvanntenning (tenningsbank?) vil jeg våge å påstå at du kjører du billigst på den billigste bensinen.
Selv på moderne biler oppgir produsenten at man må forvente høyere forbruk hvis man fyller 92 oktan og ikke 95 oktan. Wikipedia sto det at hvis man brukte for lav oktan kunne det føre til lavere effekt, bank og høyere bensinforbruk. Har du noe erfaring med JET sin 92 oktan i 1302 motor?  M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: mai 24, 2010, 20:49:27 pm » |
|
Oktan, minst 91. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23967.0.htmlDu kan godt bruke mer penger, men den vil ikke gå noe bedre, hvis tenninga er riktig. Ang. olje, så går bobla mi finere på 20W50 Classic olja fra Biltema, enn den noen gang har gjort med 10/40. Og 10/40'en tror jeg har blitt for tynn ved mye full gass-kjøring (det er 50 som er bedre enn 40 når det er varmt). Prøvde å finne 15/50, men måtte melde pass. Noen som veit?
|
|
« Siste redigering: mai 24, 2010, 20:55:18 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|