Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #180 på: november 10, 2010, 09:33:48 am » |
|
Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.
Tror lagermaterialet er uenig med deg i det siste... On the contrary, det tror faktisk jeg også når de små grå først får hevet seg rundt  By the way: Hvem er det som stemmer for 60 + Hk på denne motoren? Er det bare for å provosere og lage ballanse mellom barene der oppe? Blir litt som å stemme RV på skolevalget fordi "ingen andre gjør det".  Enten det eller så er det en fyr som er interessert i å få rett. Hadde det stått 60-80 er jo det en sak, men den personen som har stemt 60 + er jo nesten garantert å få rett :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #181 på: november 10, 2010, 14:59:23 pm » |
|
Etter litt "fingring" ble det 115-120 motorhester på min 1915, så jeg stemte 100-110 på første måling, forutsatt at vi snakker om svinghjulshester. Bakhjula blir ca. 90. Og får å sitere Valen: -"Og det er slik som ungdommen lika." 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #182 på: november 10, 2010, 18:55:06 pm » |
|
.... dobbelpost.... "what Trond said"
|
|
« Siste redigering: november 10, 2010, 18:56:48 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #183 på: november 10, 2010, 20:12:25 pm » |
|
hehe ser at den kan være litt misvisende ja  men skal sette opp alle specs, så får vi se hva folk sier.. 94mm Mahle sats 69mm org veiv org råder lettet svinghjul - alt over balansert i 0, og vektjustert HD løftere web109 kam - 287grader - 11,81mm løft Autolinea G01 topper - 35,5/32mm ventiler - åpnet i eksoskanal - fjernet styringer og åpnet i innsugskanaler - modifisering av forbrenningskammer for bedre antenning - 45-47cc i kammer - fresing av ventilseter i graderinger - muligens 1,25-1 SCAT vipper, da med mer løft  1,2mm vendehøyde ---> mellom 9,6 og 10 til 1 i komp Weber 40 IDF, nyoverhalt - med matchportede innsug Pertronix Billet fordeler - iIgnitor 1 tenning 1 1/2" merged header med phatboy blir gøy å se hva denne klarer å legge ned av hester. Blir nok justert i benken til Erik til våren 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #184 på: november 10, 2010, 21:08:11 pm » |
|
Bruker du standard 28mm halsringer, eller går du opp litt? Sikkert bra for dreiemomentet, men om du leter etter hester ville jeg gått opp til 32mm, og økt tomgangsdysa fra 55 til 60. Men du kan jo like gjerne vente med dysene til du har sjekket AF i benken., tipper den vil være litt mager opp til 3000.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #185 på: november 10, 2010, 21:08:49 pm » |
|
har 32 halsringer allerede 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #186 på: november 10, 2010, 21:15:42 pm » |
|
har 32 halsringer allerede  Takk og pris for det! Ikke vits i å ødelegge potensialet i toppene dine og ikke minst kammen med å strupe ned på halsringer...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #187 på: november 10, 2010, 21:24:00 pm » |
|
Høres bra ut. Jeg hadde 86.7 på hjula med 40idf og 28mm. Bytta til 44IDF med 36mm og økte til 98,7. Bygde om tenningsanlegg og slikt og, men virker som at det var 28mm ringer som strupte mest effekt.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #188 på: november 10, 2010, 21:29:52 pm » |
|
Jeg har prøvd både 30mm og 32mm halsringer i 1600-craop'o-motoren, og forskjellen er seriøst merkbar! Den kammen jeg kjører nå (Web 110, 256 grader) er litt for kravstor for std.-toppene mine, og 30mm halsringer gjør ikke biffen noe bedre akkurat...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #189 på: november 15, 2010, 19:34:05 pm » |
|
Denne motoren skal bli clean i utseende! Viftehus uten utblås er derfor en selvfølge:
 P08-04-80_13.35.jpg (109.63 KB. 800x600 - vist 291 ganger.) når jeg i tillegg ikke liker chrome, ble det lakking av breatherboks:
 P11-04-80_08.45.jpg (92.34 KB. 800x600 - vist 277 ganger.)
 P11-04-80_08.44.jpg (101.02 KB. 800x600 - vist 264 ganger.) og ventildeksel:
 P11-04-80_09.17.jpg (91.04 KB. 800x600 - vist 290 ganger.) åndingen blir ikke noe mer enn en slange fra toppen av "boksen" og ned mot bakken.. fikk en anbefaling og ikke kjøre en slange i luftfilterboksen, fordi oktantallet reduseres..
|
|
« Siste redigering: november 15, 2010, 19:37:32 pm av bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #190 på: november 24, 2010, 17:58:55 pm » |
|
noen som vet hvor lange oljeslager man trenger fra: pumpe til venstre hjulbue, hjulbue til blokk?? har ikke bil akkurat her, og kunne tenkt meg å sende en bestilling til autoteknikk på fittings og slanger 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #191 på: november 24, 2010, 18:09:41 pm » |
|
Hei På min motor er de slangene ca 45cm. Koblingene kommer i tillegg.
Mvh Svein.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #192 på: november 24, 2010, 20:47:46 pm » |
|
Det kommer an på om du ønsker å ha filteret montert opp-ned eller vanlig, og om det skal monteres til eksosstudsene eller fangerfestet.
Jeg skal hjem til helgen for å fortsette på 03-en, og da kan jeg måle slangene mine for deg. Jeg har montert filteret mitt vanlig vei og på fangerfestet. Jeg tror de er en del lenger enn 45 cm.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #193 på: november 24, 2010, 20:50:44 pm » |
|
Gjør det lurt, trekk slangene opp gjennom kjøleblikket og sett filteret i motorrommet, evt et annet godt beskyttet sted. Rett bak bakhjulet MÅ jo være et dumt sted å ha et filter...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #194 på: november 24, 2010, 20:52:52 pm » |
|
Ikke etter min erfaring... Har hatt det i to år nå, og ingen problemer... Pass godt på at slangene ikke gnisser intill hjulet, og du er good to go. Han snakker om at han ønsker en clean motor. Et filter i motorrommet som samtidig er greit å komme til tror jeg vil se temmelig stygt ut - selvom jeg ser det praktiske aspektet. Kanskje greit på stripa?
|
|
« Siste redigering: november 24, 2010, 20:55:33 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #195 på: november 24, 2010, 21:08:58 pm » |
|
vil ha filter ved fangerfestene. da kommer det langt unna hjul, pluss at fartsvind hjelper med nedkjøling av oljen..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #197 på: november 24, 2010, 21:24:22 pm » |
|
kjipt når filteret er oransje, og resten av motor svart og grå 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #198 på: november 24, 2010, 21:26:58 pm » |
|
Der er det meget tidsriktig å ha det slik. Skikkelig nostalgitrimming av Boble (for de som liker det...). Synes det ser ut som en original gammel Porsche-motor (jfr. bla. dynamofoten) som hadde filteret slikt originalt - og da blir det fort annerledes. Hvis du sier du synes det ser flott ut, så blir jeg nødt til å svare at jeg synes det ser ut som en motbydelig "tumor" som i alle fall ruinerer bruken av et velprøvd hex-bar-gasserstag. Han skal tross alt kjøre to dobble. Ting blir fort trangt baki det lille motorrommet...
Konklusjon: Smaken er som baken.
Kjør på med filter i hjulbuen. En greit og velprøvd gateløsning du ikke er alene om, by far!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #199 på: desember 06, 2010, 16:29:39 pm » |
|
med motor på treningsleir hos erik, blir man sittende å myse på nettet  er f.eks disse kjøleblikkene viktig når man ikke har varmepotter? http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=401642som "pakker" inn resten av kjøleblikket, sånn at all varm luft blir kastet bakover..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #200 på: desember 13, 2010, 14:43:41 pm » |
|
noen som har noe tips til hva jeg kan kle brannveggen med i motorrommet? har prøvd de greiene man får kjøpt på hotshop etc.. og de bare smuldrer tenkte kanskje noe sånt? : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemper/Dempepapp-bitumen/den er svart og tynn, og kan varmes med varmepistol når man monterer.. litt på sparekniven på alt utenom motor, så skrik ut hvis dere har noe tips 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #201 på: desember 13, 2010, 18:01:49 pm » |
|
Form/kapp til en aluminiumsplate som passer på bakveggen, evt sikk et mønster i den med sikkemaskin før du så polerer eller børster den.  Jeg synes ihvertfall dette funker fint, vis men ikke vil ha slik papp eller lignende. Et annet alternativ. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #202 på: desember 13, 2010, 18:14:18 pm » |
|
kunne funket, men vil ikke ha stål eller alu der  enten svart, eller lakk.. var innom biltema her en dag, og de platene er rimelig tynne, men det virker som om man lett kan få det til å se bra ut.. noen som har fått nye "orginale" plater til å passe bra, og holde?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #203 på: desember 13, 2010, 22:12:27 pm » |
|
Unneberg har tyske isolasjonsplater som er bra, dei repro vert levert i rull og krever masse varmepistol for å forme + att dei er dyppa i strandsand og må børstast før dei er mulig å ta på omtrent
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #204 på: desember 16, 2010, 02:40:12 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #205 på: desember 16, 2010, 19:06:56 pm » |
|
har sett de, men tror jeg tester ut bitumen-plater som blir limt på  skal i tillegg legge nye ledninger fra under baksetet og helt bak. få fjernet den tversledningen som går over til høyre baklys skal virkelig få ryddet opp i motorrommet!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #206 på: desember 18, 2010, 01:17:08 am » |
|
idag kom resten av delene jeg manglet, men har enda ikke ordnet meg med fittings og oljeslanger. Er det noe å hente på å bestille på nett? Eller autoteknikk?
Har forørig en stinger som skal sveises om. Er til vanlig grenrør, men kjøpte med en "flange" i 1 5/8, så korter den inn slik at eksosen får seg en flaskehals, og sveiser på den nye flangen, blir nok bra:-)
Fikk meg ny jobb idag og, og kan derfor (som student) ta meg råd til ny girkasse :-D blir nok ikke før neste vinter, men må jo ha noe å gjøre da og:-) tips til hva man kjøper? Kunne vært morsomt med tre korte gir og ett skikkelig motorvei gir, seff med differ!! ;-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #207 på: desember 18, 2010, 11:52:11 am » |
|
Bobla er levert originalt med tre korte gear og ett motorveigear!  Det er greit å gå på f.eks. TESS og kjøpe slanger & fittings. Da ser du mulighetene du har. Hos TESS er det mange som har rabattavtaler gjennom jobben. Sjekk opp om du har, eller om du har noen kompiser som har.
|
|
« Siste redigering: desember 18, 2010, 11:54:00 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #208 på: desember 18, 2010, 12:11:55 pm » |
|
girkassen er en 1500 nå, men holder ikke til fremtidige planer ;-) har litt lyst på det oppsettet som autoteknikk har, har dårlig med avtaler med tess ja :-(
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #209 på: desember 23, 2010, 21:14:27 pm » |
|
Så litt på en stinger idag.. skal ikke kjøre med den på gata, men tøffe meg på SCC  flensen var litt liten, iforhold til headeren: header:
 IMG_0532.jpg (62.57 KB. 450x600 - vist 258 ganger.) stinger:
 IMG_0533.jpg (65.35 KB. 450x600 - vist 250 ganger.) så da kapper vi, og sveiser på en slik i 1 5/8" :
 IMG_0534.jpg (76.98 KB. 450x600 - vist 244 ganger.) kappet og merket hvlken vinkel jeg vil ha den i:
 IMG_0535.jpg (80.75 KB. 450x600 - vist 267 ganger.) sveisingen tar jeg i romjulen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|