Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: mai 28, 2010, 16:44:50 pm » |
|
Da var vi igang  Kjøpte første boble i fjor høst, bygde en 1641 med to små webere i vinter, og knekker igang første forsøk på en 1915cc nå  Specs først: -AS 41 blokk, med nummer 043 161 101 A ??-1915cc mahle sylindere og stempler -orginale dp topper som blir portet, fresing av nye seter o.l -eller toppene som fulgte med motoren Autolinea G01 -009 fordeler med elektronisk innmat -40 idf gassere -elektronisk balansering av roterende deler -vektjustering av råder -kanskje lettet svinghjul -fullflow med filter og kjøler (muligens liten kjøler fra en motorsykkel) kam er ikke bestemt, men blir sannsynligvis enten web109 eller web121 bilder: Før demontering
 P27-05-10_16.09.jpg (89.05 KB. 800x600 - vist 597 ganger.) motornummer
 P28-05-10_15.45[01].jpg (117.67 KB. 800x600 - vist 498 ganger.) kan denne clutchen brukes i en 67 1500 kasse?
 P28-05-10_15.46.jpg (136.37 KB. 800x600 - vist 409 ganger.) autoline G01 topper
 P28-05-10_15.48.jpg (100.07 KB. 800x600 - vist 441 ganger.)
 P28-05-10_15.48[02].jpg (142.05 KB. 800x600 - vist 469 ganger.) T3 1600 topper, mulig brukes
 P28-05-10_15.50.jpg (86.53 KB. 800x600 - vist 403 ganger.) 1600 sylindre, ser bra ut
 P28-05-10_15.50[01].jpg (71.96 KB. 450x600 - vist 446 ganger.) kan noen tyde hvor motoren kommer fra?
 P28-05-10_15.58.jpg (114.71 KB. 800x600 - vist 461 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mai 28, 2010, 16:48:15 pm » |
|
Hva kan dette bety??
 P28-05-10_16.00[01].jpg (107.6 KB. 800x600 - vist 584 ganger.) Avplukkede deler
 P28-05-10_16.01.jpg (120.56 KB. 800x600 - vist 437 ganger.)
 P28-05-10_16.01[01].jpg (116.37 KB. 800x600 - vist 386 ganger.) Trangt og godt 
 P28-05-10_16.03.jpg (80.02 KB. 450x600 - vist 424 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: mai 28, 2010, 16:50:53 pm » |
|
i tillegg må jo alt av lagre og pakninger byttes.. noen som kan sette opp en liten liste så jeg slipper å bestille i 19+ omganger?  kamlager veivlager rådelager 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: mai 28, 2010, 18:26:30 pm » |
|
Detta vert bra! Motorkoden på sida er berre delenr på blokka. Det som betyr noko er den koden oppe med dynamofoten. sjekk nedover her so ser du kva bil den kjem frå: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.phpCluchen passar nok ikkje inn i ei 1500 kassa om den har orginalt utløysarlager. Cluchen på bildet har nyare type utløysarlager. Men du kan få den til å passa med litt delebytting Av pakningar å lager so treng du: Pakningsett av Skikkeleg kvalitet! (Elring, eller dei tyske som Jøran selger) Simring til svinghjulet Kamlager (helst med dobbel thrust) veivlager, alt etter kva veiv og linjeboring du skal ha rådelager pakningstoff, permatex feks Og det skal vera det trur eg. Vert morro å sjå kva du får ut av detta ivertfall!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #4 på: mai 28, 2010, 20:23:52 pm » |
|
Skål Erlend for bra start!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: mai 28, 2010, 21:04:01 pm » |
|
Detta vert bra! Motorkoden på sida er berre delenr på blokka. Det som betyr noko er den koden oppe med dynamofoten. sjekk nedover her so ser du kva bil den kjem frå: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.phpCluchen passar nok ikkje inn i ei 1500 kassa om den har orginalt utløysarlager. Cluchen på bildet har nyare type utløysarlager. Men du kan få den til å passa med litt delebyttingAv pakningar å lager so treng du: Pakningsett av Skikkeleg kvalitet! (Elring, eller dei tyske som Jøran selger) Simring til svinghjulet Kamlager (helst med dobbel thrust)veivlager, alt etter kva veiv og linjeboring du skal ha rådelager pakningstoff, permatex feks Og det skal vera det trur eg. Vert morro å sjå kva du får ut av detta ivertfall! kan jeg sette over trykkplaten fra en annen motor og få dette til å passe? dobbel thrust? hva er fordelen? må noe gjøres med blokka da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: mai 28, 2010, 21:37:35 pm » |
|
Skal du ha orginal clutch so må du få tak i 180mm trykkplata og eit svinghjul til samme. Men om du skal ha den cluchen so får du kjøpt deler til å bygga om utløysarlageret sånn att du kan bruka den nyare typen cluch
Dobbel thrust lager er bra for motoren, då slepp kamakselen å jobba so mykje langsetter blokka, noko som gjer slitasje. det er berre nokon lager som er hakket dyrare enn orgianle med enkel thrust. ingen moddifiseringar
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: mai 31, 2010, 20:02:07 pm » |
|
Fikk av stempler, oljepumpe, lokket under + alle mutterne til blokken idag.. men fant plutselig ikke riktig størrelse til svinghjulsbolten  derfor ble det ingen splitting av blokk idag. Neste på skjemaet er å bygge/snekre meg en arbeidsbenk i boden.. 2"x2" reisverk med en skikkelig arb.plate på toppen  splitting av blokk på onsdag  Noen som vet om sjapper som balanserer og vektusterer roterende deler i Oslo? (flinke?)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #8 på: mai 31, 2010, 20:19:43 pm » |
|
Sjekket med Oslo Sylinder Service? http://www.sylinderservice.com/
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: juni 02, 2010, 18:46:04 pm » |
|
skulle splittet blokken idag men får f**n ikke av svinghjulsbolten  latmannsarm og full pupp.. har gjort alle små triks jeg kan men den vil ikke opp.. noen som har tips?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #10 på: juni 02, 2010, 18:49:45 pm » |
|
trenger ikke ta av bolten for å splitte blokken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: juni 02, 2010, 19:00:46 pm » |
|
ikke?
så kan ta av alle andre bolter/mutro og splitte?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: juni 02, 2010, 19:32:34 pm » |
|
Hvorfor det kamvalget?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #13 på: juni 02, 2010, 19:36:02 pm » |
|
Hvorfor det kamvalget?
leser meg fortsatt opp. men vil ha en motor som ikke bare har effekt på topp
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #14 på: juni 02, 2010, 20:33:31 pm » |
|
ikke?
så kan ta av alle andre bolter/mutro og splitte?
jepsi
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: juni 02, 2010, 20:38:37 pm » |
|
Men det er vel bale å få av svinghjulsbolten når veiva ligg laust !? Kjøp deg ein sånn svinghjulslås, so ei 36 pipa på stor latmansarm samt eit røyr på ca 1 meter som du trer over og legger di vekt på. Lettast å skru av svinghjul med varmepotter og alt påmontert, for å få ei meir stabil blokk. utan so må du laga til eit mothold på svinghjulet
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: juni 02, 2010, 20:40:39 pm » |
|
har da offisielt splittet min første blokk gikk egentlig greit utenom svinghjulsbolten som altså ikke kom av.. steg 2: VASK hva anbefaler folket? - tenkte å legge blokk halvdelene i hver sin balje.. - kokende vann med ymse olje/fett oppløselige produkter.. - la det ligge noen timer - vaske med cillitbang  - stikke ned på statoil og høytrykksvaske - hjem i oppvaskmaskinen på 95grader en time eller to steg 3 er å maskinere blokk og topper steg 4 er å handle  steg 5 er å montere sammen igjen steg 6 er å lage blå røyk 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #17 på: juni 02, 2010, 21:48:49 pm » |
|
Men det er vel bale å få av svinghjulsbolten når veiva ligg laust !? Det er ikke BALE i det hele tatt, jeg synes det er lettere. Bare å sette svinghjulet i en skrustikke, å fyre til med en latman. Krever klart en solid benk og skrustikke. Men du slipper problemet med at blokken ikke ligger stille  Ville spandert blokk og deler en tur i en delevasker hvis jeg var deg, koster ikke mye, og du slipper lettere unna drittjobben
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: juni 02, 2010, 22:00:25 pm » |
|
Og med en Torque Master så skrur du av svingshjulbolten med en hånd på skrallen og den andre rundt kaffikoppen.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #19 på: juni 02, 2010, 22:09:12 pm » |
|
hehe.. litt utstyr jeg må fikse meg med andre ord 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: juni 03, 2010, 21:00:49 pm » |
|
da var blokkene renset i første omgang  cillitbang er konge! glemte seff kamera, så får ta bilder imorgen! fikk ikke ut de tre minste pluggene i oljekanalene heller.. nedtur! blokken var bra skitten utvendig men ble renere  nå ligger de i ett svært kar til imorgen i 90grader varmt vann (sikker ikke 90 lenger  ) og blir noen runder i oppvaskmaskinen imorgen eller på fredag 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #21 på: juni 04, 2010, 15:40:30 pm » |
|
da er det ett sett med 36 IDF gassere som er på vei over den engelske kanal  billig var det og gitt, og da kan man spandere på seg litt oppdateringskit og nye dyser også 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: juni 04, 2010, 22:46:37 pm » |
|
Skal du ha orginal clutch so må du få tak i 180mm trykkplata og eit svinghjul til samme. Men om du skal ha den cluchen so får du kjøpt deler til å bygga om utløysarlageret sånn att du kan bruka den nyare typen cluch
Dobbel thrust lager er bra for motoren, då slepp kamakselen å jobba so mykje langsetter blokka, noko som gjer slitasje. det er berre nokon lager som er hakket dyrare enn orgianle med enkel thrust. ingen moddifiseringar
TISTLO!  har en 1600SP i bilen allerede.. mente denne har 200mm trykkplate? en AS21 blokk iallefall.. men er gamle typen clutch.. uten sånne fingre. hvor mange tagger er det på ett "lite" svinghjul??
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #23 på: juni 04, 2010, 23:18:26 pm » |
|
Om du har gamle typen cluch, og det er 200mm so bruker du jo berre den cluchen du har, og dropper alt som heiter 180mm 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #24 på: juni 05, 2010, 07:48:22 am » |
|
Hey... Den trykkplata du har der, er beregnet for kasse med hylse. Det er det beste. Har du ikke hylse i kassa, får du kjøpt en enkel erstatning til å banke inn der simmeringen sitter. Men på en motor med litt trøkk er det vel lurt å bruke en litt hardere trykkplate? Kennedy stage 1 f.eks? Detta blir bra.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #25 på: juni 06, 2010, 22:17:23 pm » |
|
da har jeg kjøpt både 36 IDF og 30 IDF  må nesten sjekke forskjellen nå  noen som har innsug til 40IDF? ikke sånne super universelle, men med 40mm i flensen mot gasserene? vil isåfall gjerne ha 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #26 på: juni 06, 2010, 22:18:19 pm » |
|
leverer blokk og topper + svinghjul til JEE imorgen, og så går roterende deler til sveinT så snart svinghjulet er i hus 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #27 på: juni 16, 2010, 23:45:00 pm » |
|
da har jeg kjøpt både 36 IDF og 30 IDF  må nesten sjekke forskjellen nå  noen som har innsug til 40IDF? ikke sånne super universelle, men med 40mm i flensen mot gasserene? vil isåfall gjerne ha  Very good my friend! Ser det går fremover med bygginga. Det er bra. Sjekk ut CSP sine innsug hvis du vil gå for noe som faktisk er tilpasset 40 mm som du sier. De er dyre, men jeg tror det er verdt det hvis du ikke har tilgang til sveiseapparat. "30 IDF"? Er det jeg som har levd under en stein siden jeg begynte med luftkjølt? Ble litt nyskjerrig akkurat nå. Svein T er flink med roterende deler, så det kan anbefales. Vi får se om du greier blårøyk med std. trykkplate da  Jeg greide det ikke på smale sommerdekk og tørt føre med min gamle 1915 i alle fall... Kanskje med den nye med Kennedy stage 1? 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #28 på: juni 17, 2010, 00:24:41 am » |
|
var vel 40 det skulle stå der ja... begge settene er under overhaling/rensing, og har fått meg ett sett med innsug, men er VELDIG høye.. :/ tror jeg må matchporte ett kort sett og ett langt sett og se hva som blir best 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #29 på: juni 17, 2010, 00:26:51 am » |
|
Gå for så kort som mulig = minst flow-motstand. Uten plenum(resonans)kammer har ikke lengden noe å si uansett for registeret du vil opperere på.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|