mai 03, 2025, 17:39:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motorbygge. spm om hva passer best sammen, ut ifra teori og erfaring  (Lest 2499 ganger)
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« på: mai 29, 2010, 17:56:30 pm »

kjøpte meg en 1600 as motor, selger viste ikke tilstand, og bra var det, for da hadde motoren ligget på fyllinga nå.

men heldigvis så er blokka strøken. men alt det andre er kast kast kast.

så til spørsmålet, jeg må handle all innmat, så er usikker på hva jeg skal gå for, er mange alternativer, men savnet info om hva som passer best med hva osv.

vurderte 1915 en stund, men nå vil jeg gå hele veien med stroking osv. må til med andre bremser, men det kommer også.

noen som har en fin deleliste?beskrivelse?
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 29, 2010, 18:06:37 pm »

fordelen hvis du ikke har gjort dette før er å bygge deg en 1641

orginal veiv
1641 sett
engle 110
ny oljepumpe
porte litt topper kanskje
annen eksos
muligens litt utveksling på vipper
40 gassere


ellers blir det så mye styr med blokk osv

Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: mai 29, 2010, 18:28:26 pm »

Bryter inn i tråden din litt  Øyerulling
Hvordan er det bygge en 1776-1835 på 1300 F-blokk? Hæ
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #3 på: mai 29, 2010, 18:30:28 pm »

overhalt, bygget mange motorer, + at jeg har gjort masse motorjobber hos andre folk, så det skal nok gå greit.

men har blåst en del motorer tidligere også, pga av for dårlige deler.

men aldri bygger vw boxer. så derfor jeg lurer Glad
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 29, 2010, 18:30:54 pm »

Er vell ikke så veldig mye styr med å lage klaring for større veiv? Bare å legge i veiva og prøve seg frem, bruke dremel og gjenta til det er klaring alle steder. Kommer veldig ann på blokka hvor mye du må ta også har jeg forstått, og selvsagt slaglengden.

Hadde store planer om å bygge meg 2276 for to års tid siden, men det ble en lettere trimmet 2.0 liter Type 4 heller... Gliser
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #5 på: mai 31, 2010, 11:57:18 am »

Ser de selger ferdige "kit" men usikker på kvalitet når det er slike "pakker"
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15-2332

men de gir jo et lite hint om hva som passer bra sammen.

slik som dette
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1781

men til en helt annen pris, men sikkert langt bedre kvalitet.

må nok lese litt mer Glad Glad Glad
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 31, 2010, 12:45:49 pm »

Bryter inn i tråden din litt  Øyerulling
Hvordan er det bygge en 1776-1835 på 1300 F-blokk? Hæ

Pass på å bruke nyere F-blokk så går det fint det. Det er 2 typer, en med doble reduksjonsventiler og store oljekanaler og en med små oljekanaler og 1 reduksjonsventil.


Eirik82: Du kan også strekke deg opp til 1680 sats, litt tynnere vegger i denne, men funker ok. Slip-in heter den satsen.
Du kan jo sette inn en større veiv også, opptil 76mm tror jeg uten å maskinere inni for lengre slag. Da får du jo fort 1800ccm på en 1641 sats. Men da må det shimses under sylindre.

jeg ville kanskje valgt en annen kam enn 110, da denne begynner å virke på et relativt høyt register.
Original veiv tåler ca 5500 omdr før den flekser.  Har hatt selv og vet av erfaring. Mest gøy med godt bunndrag synes jeg men Glad.... Ellers så henger jeg på ahelgemo..
Loggført

1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #7 på: juli 03, 2010, 16:07:11 pm »

hva trenger jeg å kjøpe inn av deler for å bygge 1641 av 1600 motor? noen her på forumet som har deler jeg kan kjøpe billigere enn andre steder? Har fått tak i en 1600 motor som stått i 12-13 år, hva burde jeg se etter for å se om den er i bra stand? må jeg splitte hele driten liksom?  Hvor mange hester får jeg forresten ut av en 1641?
Takker for svar:)
Loggført
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #8 på: juli 05, 2010, 20:46:24 pm »

 Glad
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: juli 05, 2010, 22:25:28 pm »

1641 slip-in sats får du hos f.eks Unneberg-bil.no, og da er det bare å montere sylinderene og stemplene. Så påigjen med topper osv.

Hvis du ikke vil splitte blokka, trenger du kun sylindersatsen. Men bytt simring og o-ring ved svinghjulet.
Kan kanskje lønne seg å overhale toppene og, bytte ventiler og slipe dem og seter, og nye ventilfjører.

Hvor mye mer hk man får med 1641kittet vs org 1584, er nok ikke stort. Men vil få litt mer moment. Men slip-in sats, porte topper, kanskje en midtstilt dobbel gasser og annen eksos så vil du nok få litt mer  Glad

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!