mai 04, 2025, 22:27:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bobla hopper opp og ned i 20-40 km/t...  (Lest 2154 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: juni 02, 2010, 10:03:31 am »

Hei

Jeg har ei 66 1300-boble som har fått 1500 girkasse og 1600 motor. Når jeg kjører i 20-40 km/t (jevn fart eller pådrag, det spiller ingen rolle) så hopper bakenden av bobla merkbart opp og ned. Jeg har sjekka høydekast i dekk og felger, disse er bra. Har også sett på tromlene, men kan ikke se noen "eksentrisitet" i disse heller. Det er irriterende, spesielt under cruising gjennom Bergen sentrum...

Noen som har noen tips om hva som er gæærnt?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: juni 02, 2010, 10:16:46 am »

Hei

Jeg har ei 66 1300-boble som har fått 1500 girkasse og 1600 motor. Når jeg kjører i 20-40 km/t (jevn fart eller pådrag, det spiller ingen rolle) så hopper bakenden av bobla merkbart opp og ned. Jeg har sjekka høydekast i dekk og felger, disse er bra. Har også sett på tromlene, men kan ikke se noen "eksentrisitet" i disse heller. Det er irriterende, spesielt under cruising gjennom Bergen sentrum...

Noen som har noen tips om hva som er gæærnt?

Kengurubensin?

 Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: juni 02, 2010, 10:28:42 am »

Hei

Jeg har ei 66 1300-boble som har fått 1500 girkasse og 1600 motor. Når jeg kjører i 20-40 km/t (jevn fart eller pådrag, det spiller ingen rolle) så hopper bakenden av bobla merkbart opp og ned. Jeg har sjekka høydekast i dekk og felger, disse er bra. Har også sett på tromlene, men kan ikke se noen "eksentrisitet" i disse heller. Det er irriterende, spesielt under cruising gjennom Bergen sentrum...

Noen som har noen tips om hva som er gæærnt?

Det er dekka dine, prøv å avballanser.
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 02, 2010, 10:31:36 am »

Niks, dekk og felger er ok, det er også akkurat samme problemet med hvilket som helst sett med dekk og felger (har prøvd tre ulike).

@BeetleBug: Australia-import? Kanskje Statoil har noe å svare for her, jeg trudde de bare gikk for Norsk Sort Gull...
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: juni 02, 2010, 10:42:02 am »

Bøyde akslinger, eller kaputte støtdempere. Feil spissing bak kombinert med utslitte foringer kan også resultere i slikt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #5 på: juni 02, 2010, 10:51:53 am »

Ok, takker, JHU.

Jeg tviler på at det kan være spissinga, da jeg har hatt den på firehjulsstillingskontroll for ikke lenge siden, og jeg har ikke knota med bakstillinga etter det.

Men jeg skal forsøke å feilsøke med disse tingene i minnet.
« Siste redigering: juni 02, 2010, 10:53:54 am av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #6 på: juni 02, 2010, 10:53:32 am »

Dårlig brostein gir ofte slike utslag Svein..
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #7 på: juni 02, 2010, 10:54:53 am »

Hehe, Gaute... dårlig brostein har vi i alle fall nok av i Bergen!
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #8 på: juni 02, 2010, 10:59:42 am »

Kanskje det er ein stille protest mot å bli køyrt i 20-40 km/t..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #9 på: juni 02, 2010, 12:41:56 pm »

Enkelte er litt mer urbane enn andre, Freddy...

..og forresten Freddy: Gratulerer med dagen!
« Siste redigering: juni 02, 2010, 12:44:14 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #10 på: juni 02, 2010, 20:39:15 pm »

Har du riktig "svai" i bowden-tuben der clutchwiren går fra karosseri og over til girkassa?  Om den er feil kan wiren stramme seg når du gir gass, da motor og girkasse vrir litt på seg. Da løser clutchen seg ut, og motor kommer tilbake igjen. Da kobler clutchen seg inn igjen, og du har en dynamisk ustabil situasjon her! hehe... hadde det på min 1302.

Om du har slitte motor/girkassefester har du antakelig mere vridning slik at problemet blir værre.
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #11 på: juni 03, 2010, 01:31:47 am »

Ok, takker, skal sjekke dette også, Pompels P.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!