mai 05, 2025, 07:24:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54 type 1 - umulig å starte når den er varm + har en tendens til å dø  (Lest 1945 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: juni 07, 2010, 13:48:35 pm »

har en 54 type 1 med original 1200 motor så langt jeg vet. den starter som bare det når den er kald, selv om den dog ikke tjinner så raskt med 6v batteri. problemet er at den er umulig å starte når den er varm.

la oss i at jeg kveler den i et kryss, den tjinner som vanlig, men den vil bare ikke starte. ikke tegn til tenning. hvis jeg tar den på bakkestart så starter den lett som bare det.

i tillegg har den også begynt å slippe seg for langt ned på turtall når jeg slipper gassen inn mot kryss, med det utfallet at den dør. hvis jeg passer på å touche gassen littegrann før den har sluppet seg helt ned på turtall, så dør den ikke. den skyter littebitt når jeg bremser på gir og den går kanskje ikke helt reint på tomgang heller.

alle tips og forslag mottas med takk. Glad
« Siste redigering: juni 07, 2010, 13:53:06 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 07, 2010, 14:46:11 pm »

Hvis noen ventiler ligger på, eller er veldig trange, får du de symptomene.
Når motoren blir varm, er klaringene trangere/mindre. Ligger ventilene på når motoren er kald, vil de ikke lukke helt når motoren er varm, og du vil  få dårligere sug som drar bensin fra gasseren.
Lenge siden du sjekket ventilene?
« Siste redigering: juni 07, 2010, 14:56:56 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 07, 2010, 19:10:41 pm »

Jeg hadde sjekket ventilklaring og stiftåpningen i fordeleren. Stiften skal ha 0.4mm, innsugsventil skal ha 0.2mm og eksosventil skal ha 0.3mm.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 07, 2010, 21:20:19 pm »

Hmm. Stiller jeg ventilene så romslige, høres motoren ut som ett treskeverk.
Trang 0.15 gjelder på min motor.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 08, 2010, 00:21:36 am »

Rasler gjør det ja. Gamle støtsangmotorer skal gjøre det ;-) hehe
Noe 30 hk motorene har slitt med er eksosventiler som knekker pga trange åpninger. Nå motoren blir varm utvider stålet seg og ventilen blir lengere. Hvis åpningen er for trang lukker ikke ventilen skikkelig og lekker under tenningstidspunktet. Da stiger temperaturen i eksosventilen og den strekkder seg mer. Jeg sier ikke at 0.15 er feil, det virker jo for deg. Men jeg kan ikke gå god for en klaring som er mindre enn det vw har satt. Selv om det virker. ;-)
Uansett lurt å sjekke at den har klaring.  Lykke til ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: juni 08, 2010, 08:57:15 am »

Rasler gjør det ja. Gamle støtsangmotorer skal gjøre det ;-) hehe
Noe 30 hk motorene har slitt med er eksosventiler som knekker pga trange åpninger. Nå motoren blir varm utvider stålet seg og ventilen blir lengere. Hvis åpningen er for trang lukker ikke ventilen skikkelig og lekker under tenningstidspunktet. Da stiger temperaturen i eksosventilen og den strekkder seg mer. Jeg sier ikke at 0.15 er feil, det virker jo for deg. Men jeg kan ikke gå god for en klaring som er mindre enn det vw har satt. Selv om det virker. ;-)
Uansett lurt å sjekke at den har klaring.  Lykke til ;-)

Såvidt jeg veit, og har lest, er 0,15 riktig. Jeg har blitt anbefalt å legge de litt trange (og heller sjekke litt oftere), av en som har holdt på med VW siden 60-tallet, og var med å grunnla Veteran VW klubben, i 1965-66.
Han har skrudd fler 25 og 30 hestere enn de fleste kan drømme om.
På min høres det ikke pent ut når klaringa er over 0,20.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #6 på: juni 08, 2010, 10:03:57 am »

takk for mange svar folkens. jeg har ikke sjekket ventilene nei, vet heller ikke når det sist ble gjort. den har gått fint helt frem til nå. jeg har kjørt den rundt 60 mil siden jeg overtok den tenker jeg. har en kopi av original manual, der står det jo litt om ventiljustering og sikkert også hvilke verdier som gjelder, gjør det ikke?

får sjekket ventiler og stift og satse på at det blir bedre av det da. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juni 08, 2010, 12:45:36 pm »

Kopi av owners manual, januar 1954. Her står det 0,10 på 30hk 1200.

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/1_54bug/page61.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/1_54bug/page62.jpg

Jeg kan trygt legge ventilene enda trangere enn jeg har gjort.

 Glad

0,20 og 0,30 er på 34 hk 1200.

Edit: Sjekk også spenningstap, f.eks. i tenningslås etter en tids kjøring. Det kan gi for lav spenning på coilen.
« Siste redigering: juni 08, 2010, 15:11:29 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 08, 2010, 13:30:29 pm »

Da er det mulig man har blingset litt ja. ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #9 på: juni 08, 2010, 14:11:53 pm »

Det kan være coilen som er dårlig også
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!