røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« på: juni 08, 2010, 17:33:28 pm » |
|
hei jeg har lenge tengt på å bygge en turbo motor til bobla mi, utgangspunktet er en 1500 singelport, har sett mange bygge turbo på 1600 men de varer vil ikke så lenge, hva trenger jeg for å lage noe som funker til dageligdaks kjøring? grenrør kan jeg lage selv og turboen får jeg tak i brukt, men resten ?? er det nødvendig å ha smidde stempler osv eller holder det å bytte cam? har budsjet på 8000 er det mulig ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: juni 08, 2010, 20:42:51 pm » |
|
Alt er mulig for noen... Her er kanskje noen tips og hint: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17456.0.html
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #2 på: juni 08, 2010, 20:55:38 pm » |
|
Etter å ha pratet mye med en kar fra Belgia på SCC som har turbo på en 1200 motor som er helt standard er svaret at alt er mulig. Alt han har gjort er å konvertere til propangass, satt på en turbo fra en PSA 1.4 turbodiesel og dro ut en rundt 120 HK mener jeg å huske og kjørte 15.2 på stripa i tillegg til å bruke bilen på gaten. Med bensin er taket for hva en kan hente ut, og fremdeles ha en holdbar motor ganske så mye lavere. Men for et budsjett for 8000 når en kan lage grenrør selv, kan en komme langt uansett. Og ut fra erfaringene til Jesse, duger orignale stempler og kam så lenge en ikke lader som en gal og gjør noe med tenningen for å unngå tenningsbank (eventuelt så "fyller" du propan  )
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: juni 08, 2010, 21:47:54 pm » |
|
Jeg bygger på en dp 1600 standard. Planlegger å bremse rundt 100 hk på 1kg. Å doble effekten pleier å være gøy nok, men begynte i kveld på et hårete prosjekt... Men til liten motor, pass bare på at turbo er liten nok, at motor får nok bensin og at du unngår tenningsbank. Da har du en god motor.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #4 på: juni 08, 2010, 23:07:14 pm » |
|
ok takk for svar, så det gjør ikke no at det er en singelport?, tenker en disel turbo fra en 1,4-1,8 liter og en bocs 009 fordeler, skal forhopentlighvis spinne på 2500apm så jeg får liten dytt i oppoverbakker og på stripa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #5 på: juni 09, 2010, 10:51:00 am » |
|
med oo9 fordeler vil du få tenningsbank så det holder. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: juni 09, 2010, 11:57:21 am » |
|
Se om du finner boken Turbomania. Der står det mye nyttig. Driver selv å snuser på turbobygg selv og har kjøpt boken, mye nyttig info.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: juni 09, 2010, 12:21:50 pm » |
|
x2 boka har jeg og kjøpt. Og WBX tenningsanlegg. (2,1 vannkjølt) Om du modder det litt så du begrenser nedtrekket, skal visstnok det fungere fint. Jeg betalte under 500.- for mitt. Fra gammalt av sier de at du øker effekten med 40% ved hjelp av Turbo, montert på en standard motor. Mitt inntrykk er at dette har endret seg de seneste årene, og en 50 hk kan du skremme opp i 100hk ganske lett.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #8 på: juni 09, 2010, 14:23:03 pm » |
|
i gammle dager var det ikke like pop og kjøre høgt trykk. kjørte kansje da bare 0.5 bar. nå til dags er 1 bar meget lite. folk er ikke så redde at det skal gå sundt. og bedre metoder for og kontrollere tenning ,,, bensin,...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #9 på: juni 09, 2010, 16:26:47 pm » |
|
wbx teningsanlegg og trubomania så er jeg langt på vei;) hva med kjørling på motoren og turboen, trenger jeg støre oljekjøler eller noe liknende ? noen spesijele turboer som passer bedere en andre ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: juni 10, 2010, 06:47:28 am » |
|
Som sagt, jo mindre turbo jo bedre. Skal du dra bensin gjennom turbo, må du ha spesielle oljetetninger i turboen for dette. Jeg har bestilt full flow kit, med kjøler vifte og eksternt filter. Men det trenger du normalt ikke. Jeg har kjøpt fordi jeg desverre ofte kjører hardt, og i en roadster er det ofte mindre kjøling.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: juni 10, 2010, 07:20:49 am » |
|
Se om du finner boken Turbomania. Der står det mye nyttig. Driver selv å snuser på turbobygg selv og har kjøpt boken, mye nyttig info.
Jeg kan ikke være mer uenig faktisk. Turbomania boken blir som å gå til Elkjøp for å kjøpe en TV som har bilde i sort/hvit. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: juni 10, 2010, 08:26:15 am » |
|
Hadde du gitt en grunn til at boken er dårlig (regner med at det er det du mener.) Så hadde posten din vært nyttig.
Står det noe som ikke stemmer eller er heeelt feil i den boken? Kan være kjekt å vite så jeg slipper å kaste bort tiden min på å åpne den...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #13 på: juni 10, 2010, 09:10:02 am » |
|
Noen grunner;
1) Den er skrevet på 70 tallet 2) Den er skrevet av en amerikaner 3) Vi er i 2010 4) Vi har E85 tilgjengelig 5) Shell får E95 til vinteren
Jeg har kun bygget en turbomotor og har ikke all verdens erfaring men noe har jeg da lært. Hadde jeg bygget en ny turbomotor så hadde jeg ikke valgt en liten turbo som stresser konstant og dermed lager masse varme for å såvidt bygge boost. Klart at du vil oppleve litt turbolag med en stor turbo men hvem ønsker å kjøre rundt med konstant boost?
Se på dette oppsettet til Niklas hvor han kun har benyttet overskuddsdeler;
1641cc Orginal veiv som ikke er balansert CB h-profil 5,5" råder Mahle 87mm stempler og tilhørende sylindre Enkelredusert blokk Fk-89 kam lube a lobe lyftare cromolly støtstenger scat 1,4:1 vipper dypsump Orginal topper som er sveist og portet men med originale ventiler 35/32,5mm
1 5/8" grenrør Holset HX35 turbo med 3" eksos 1600cc injectors på E85 Autronic SM4 sprut med MSD 8245 coil
354hk på hjulene ved 7000 omdr og med 2 bar ladetrykk! Dette er en gatemotor som er fullt kjørbar.
Jeg er fullt klar over at ikke alle har et Autronic sprut liggende men poenget mitt er at du kan velge å lese boken om turboteknikk fra 70 tallet eller la den ligge å heller bygge en velfungerende motor med de hjelpemidler vi har tilgjengelig i dag.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: juni 10, 2010, 09:40:10 am » |
|
Fint svar. Det sier oss litt mer enn det forrige. Boken er en start i riktig retning hvertfall. Jeg har planer om å lese og slikt før jeg bygger. Har en kompis som har bygget mye turbo men som stadig raser. Da er boka grei å ha som en start vil jeg tro, kanskje han får det til å holde.
Hvis noen har forslag til nyere bøker eller info hadde det vært kjekt å vite om.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #15 på: juni 10, 2010, 09:41:35 am » |
|
Er også int i tips om nyere bøker, både på turbo og på datasprut. Selvsagt er det mye info på nett, men ofte litt lettere og lese i bokform!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #16 på: juni 10, 2010, 14:26:22 pm » |
|
En WB landa som LC-1 koster under $200.... Det hadde de heller ikke på 70 tallet.  Det er fortsatt noen som bygger turbo motor med vakum/trykk tenning justering...  Er enig med BB, jeg ville ikke montert en liten turbo som jobber konstant, heller en som virker når en trenger det. Bedre å gire ned når en trenger trykket, enten det er oppover bakke eller akselerasjon. Skal du ha en god bok om dette må du nok lage den selv tror jeg. 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: juni 10, 2010, 14:55:29 pm » |
|
Det settet jeg har nå, sto på 2,6l. Jeg har ikke "tilfeldigvis på hylla" alle gromdelene til å ha i maskinen. Cheapo blir standard maskin med funksjonell turbo. Med eksoshus for 2,6liter ser jeg for meg at trykket kommer først på rundt 4000, og når kammen stopper på rett over 5000 virekr det bedre å ha mindre turbo? Enn en som er for stor? Er jeg helt på jordet?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: juni 10, 2010, 15:03:19 pm » |
|
Det settet jeg har nå, sto på 2,6l. Jeg har ikke "tilfeldigvis på hylla" alle gromdelene til å ha i maskinen. Cheapo blir standard maskin med funksjonell turbo. Med eksoshus for 2,6liter ser jeg for meg at trykket kommer først på rundt 4000, og når kammen stopper på rett over 5000 virekr det bedre å ha mindre turbo? Enn en som er for stor? Er jeg helt på jordet?
Hvorfor bytter du da ikke kam? Og hvis du leser oppskriften over her så er det ingen gromdeler bortsett fra sprutet. Original veiv, blokk, topper, en brukt kam osv osv osv. En Holset HX35 er enorm på 1641ccm motor og registerert sier seg selv til en viss grad;
 354hk%20bromsning.jpg (89.31 KB. 1024x724 - vist 245 ganger.) Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: juni 10, 2010, 15:06:20 pm » |
|
Hva er det som dimensjonerer turboen egentlig?
Slagvolumet sier jo noe om hvor mye luft den må flytte, turtall hvor fort. Er det andre ting som spiller inn for å velge turbo størrelse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: juni 10, 2010, 15:10:06 pm » |
|
Hva er det som dimensjonerer turboen egentlig?
Slagvolumet sier jo noe om hvor mye luft den må flytte, turtall hvor fort. Er det andre ting som spiller inn for å velge turbo størrelse?
Virkeområde, bruk... Jeg ønsker ikke å selge inn en enorm turbo men poenget mitt er at hvis du har kontroll på fuel, tenning og temperatur så kommer du langt, veldig langt. Mye lengre en hva dem gjorde på 70 tallet. Jeg har kjempesansen for det som Niklas har gjort og skulle ønske at andre tenkte likt her. Stor, brukt turbo, brukt sprut, møllekuler på tanken sammen med E85.. eller enda bedre; E95. En gammel intercooler.. mat på med trykk så langt det rekker og går det åt skogen så tar du neste motor og bygger videre med det du har lært Mvh BB
|
|
« Siste redigering: juni 10, 2010, 15:14:35 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #21 på: juni 10, 2010, 16:47:40 pm » |
|
ok så en litt støre turbo ca 2 liter disel en annen kam ( har dere noen spesijele forslag ) og 1641 spempler (smidde ?) høres det bedere ut?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #22 på: juni 17, 2010, 21:24:08 pm » |
|
har fått anbefalt en fiat 1000 turbo. den er veldig liten og gir bra utslag på små motorer. er dette noe jeg burde gå for ? han hadde også en golf tdi turbo, er den bedere ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #23 på: juni 19, 2010, 11:19:21 am » |
|
TDI turbo: De nyeste har ikke wastegate men slik variabel turbo greier.... Jeg tror jeg ville valgt en wastegate, enten intern eller ekstern...
Har du vurdert turbo fra en Nissan 200SX eller tilsvarende? Er mange av de bilene, så det går en og annen turbo.. som igjen gir bedre priser. Og det er vel 1.8 liter motor i de bilene i utgangspunktet. Sjekk Johannes sine annonser på Finn.no (turbokongen). Han kan helt sikkert gi deg noen tips også.
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #24 på: juni 19, 2010, 23:30:42 pm » |
|
Jeg syns du skal prøve å gjøre det billig og enkelt som du hadde tenkt i første omgang,det er morro og du vil lære mye av å prøve litt.Søk rundt på nettet etter tips og informasjon.Se om du finner en brukt turbo fra ca like stor motor eller mindre,kan bruke orginal kam,må ikke ha dobbelport,evt låse tenningen osv.En ting du bør bruke noen kroner på er en bra lambda måler,som nevnt tidligere er det viktig med nok bensin.Dette isammen med en tenningslampe så er det bare å prøve syns jeg.Litt forsiktig med turbotrykket på orginaldeler så,du kan jo starte med 0.2-0.3 bar hvis du får til og evt se hvor lenge det holder  Lykke til. Mvh. Tekken
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #25 på: juni 20, 2010, 11:10:43 am » |
|
Angående turbomania boka. Det er som BB sier, den er VELDIG gammeldags. Noe av det eneste som fortsatt er gangbart i den er, at vanninsprut isteden for intercooler er fullt mulig og kanskje ganske lurt i ei boble, da intercooler er vanskelig å plassere. Før så var både kompresjon og høyt trykk livsfarlig for en motor, og dette fordi de ikke hadde kontroll på tenning og drivstoff.
Derfor kommer man veldig langt idag med en bredbåndslambda, eller i billigere fall en smalbånd, (fungerer bare på bensin om den er ment brukt til det)
Uansett har du tilgang til E85 ja da er det bare å gå dit med engang. Da er ikke kjøling din verste fiende lenger.
Angående kjøling så er jeg nok ganske sikker på at du bør ha en ekstern kjøler, turboen varmer opp olja ganske mye. Se på skroten om du finner en bil med orginal oljekjøler, ofte er dette en sak som blir skrudd fast der som oljefilteret sitter orginalt og så skrus filteret på denne igjen.
Orginalstepler er nok ikke det beste, men om du ikke er helt avhengig av bilen, så er de jo gratis, og ryker dem så er ikke det noen stor krise, du har sikkert lært mye innen den tid.
Jeg stemmer i på det TEKKEN sier, begynn på lavt trykk og øk ettersom ting fungerer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #26 på: juni 20, 2010, 11:31:02 am » |
|
motorn skal ut rett etter sommeren og begynes på. takk for bra tips
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: juni 21, 2010, 12:33:32 pm » |
|
Turbokongen ordner til det jeg trenger, splitter nye deler, for rundt 5.000.- Samme turbo, Garret T25 som original 200SX. S13?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #28 på: juni 21, 2010, 18:06:30 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #29 på: juni 24, 2010, 15:01:46 pm » |
|
Se på dette oppsettet til Niklas hvor han kun har benyttet overskuddsdeler;
1641cc Orginal veiv som ikke er balansert CB h-profil 5,5" råder Mahle 87mm stempler og tilhørende sylindre Enkelredusert blokk Fk-89 kam lube a lobe lyftare cromolly støtstenger scat 1,4:1 vipper dypsump Orginal topper som er sveist og portet men med originale ventiler 35/32,5mm
1 5/8" grenrør Holset HX35 turbo med 3" eksos 1600cc injectors på E85 Autronic SM4 sprut med MSD 8245 coil
354hk på hjulene ved 7000 omdr og med 2 bar ladetrykk! Dette er en gatemotor som er fullt kjørbar.
Jeg er fullt klar over at ikke alle har et Autronic sprut liggende men poenget mitt er at du kan velge å lese boken om turboteknikk fra 70 tallet eller la den ligge å heller bygge en velfungerende motor med de hjelpemidler vi har tilgjengelig i dag.
Mvh BB
blir fort litt penger av de overskuddsdelene MAhle 1641 sett koster ca 4000 kr CB H profiler råder ca 4500 kr scat 1:41 vipper ca 4000 kr dypsump ca 1000 chromolly stenger ca 700 engle kam ca 1300 holset turbo ca 4-5000 kr autronic sm4 ca 5000 (brukt) msd coil ca 1000 1600 cc injectors ca 2500 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
|