LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« på: juni 21, 2010, 21:40:55 pm » |
|
Ja. Da har jeg handlet inn en VW 1300 fra 1968. Tror den har vært lakket opp igjen en gang på 90-tallet, men noen små rustbobler titter frem nederst på skjermene. Det er reparert rust foran på skjermene under begge lyktene, dette er grunnet og gjort klar til lakk, men lurer på om jeg ikke skal gjøre det om igjen. Ellers må den gås over innvendig. Interiøret er ikke pent. Det har sittet både stereo og uoriginal turteller i den, og disse sporene skal slettes. Motoren, en 1300 visstnok med 1600-stempler-og-sylindrer går meget pent og bruker ikke en dråpe olje, men hvordan fungerer dette i lengden? I overkant med kompresjon, eller klarer motoren dette?
Bilder kommer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #1 på: juni 22, 2010, 11:57:59 am » |
|
Hvorfor er egentlig flere VW-bensinmålere jeg har sett så upresise? Er det noen måte å gjøre boble-tankmåleren noe mer presis på? (VW 1300 1968 i mitt tilfelle da) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #2 på: juni 24, 2010, 21:39:43 pm » |
|
Fått den hjem på gården nå endelig. Skulle gjerne også likt å visst hvorfor sikringen til frontlysene har en tendens til å gå når det regner?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T-1
Supermedlem
    
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...
Praise the lowered...
|
 |
« Svar #3 på: juni 24, 2010, 21:49:04 pm » |
|
Kult! bilder?  hvis de går når det regner er det vel en god plan og sjekke over el punkter fks.
|
|
|
Loggført
|
In case of fire, do not use elevator. Use water!
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #4 på: juni 24, 2010, 22:12:05 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: juni 24, 2010, 22:51:40 pm » |
|
Grattulerar med bobla! Ser jo ikkje so verst ut denne bortsett frå rusta sjølvsagt.. Du bør plokka av stigtrinn og skjermar så du får eit overblikk over tilstanden. Sannsynlegvis er det eindel meir rust enn da som viser på bildene. Er det tepper inni bilen bør du ta dei ut og sjekka tilstanden på kanalen, frå bak til fram.. spesielt framme rustar det. I bakre innerskjerm der kanalen sluttar bør du sjå etter rust og. Om du sveisar sjølv so er det berre å handla inn sveisedeler å gå igang. du trenger rep.plata i bunn av kvartpanelet(under sideruta) ogso trenger du rep.plata i bunn av døra. evt bruk ei donordør og kapp ut nødvendigt stål. Der det er rusta oppover skjermen må du av med skjermen for å sjekka tilstanden ivertfall.. det kan henda det berre er lakkrust oppover, ilag med eitpar hol i bunn. det bør gå greitt å fiksa. Om bilen har gammal tectyl er da lurt å skrapa vekk all tectyl i innerskjermar for å avduka resten av rusta.. når du har fått sveist all rusta so er da berre å behandla med ein god maling og so på med ny tectyl i innerskjermar og skjermar.. Og so kan du jo stikka oppom ein lakkverkstad å få blanda deg noko lakk å lakka der du har sveist på dør og sider, enten med sprøyte eller få blanda på sprayboks.. so polerar du til det vert jamnt etc.. Holet i dashbordet for radioen får du kjøpt som rep-plata. du kan jo ellers bruka ein bete frå ein donorbil.. Det stativet du ser i dashbordet der er orginalt, og da er berre til tannhjuls-skinne-systemet for friskluft spjelda.
Stå på vert bra detta:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #6 på: juni 24, 2010, 23:44:28 pm » |
|
Takk for god info  Dessverre har jeg til gode å kunne sveise selv.. gjør mye mekanisk og teknisk, men ikke karrosseri-arbeidet... dette tenkte jeg å lære meg så fort som mulig!! Noen som vet om noen som er gode på dette i Hamarområdet, da? :-D
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: juni 24, 2010, 23:56:47 pm » |
|
Begynn med å kjøpa deg eit skikkeleg sveiseappparat, da er ein invistering du Ikkje kjem til å angra på, garantert! 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #8 på: juni 28, 2010, 09:05:49 am » |
|
flott bil Lars, jeg solgte en slik forrige lørdag og nå vet du hva du må gjøre for å grave i historikken på denne!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #9 på: juli 04, 2010, 13:33:52 pm » |
|
Takk takk, ja, skal grave litt til uka  En ting - en kamerat har ei boble, en 1969 1300 med metall-dashbord, lik mitt. Han lurer på om det er mulig å fjerne den "svarte dashbord-polstringa/kledninga" på vw 1300S og 1302S fra rundt 1970 og "kle" det originale metalldashbordet fra 1969 mod. 1300'n med dette, eller må jeg fortelle ham at dette er lost cause?  takk for hjelp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #10 på: juli 04, 2010, 13:43:16 pm » |
|
Treng og et motorlokk, da mitt har en del bulker. Dessuten syns jeg det blir overdådig varmt inne i boksen bak der, så er det noen som kan bekrefte eller avkrefte myten om at de ekstra ventil-hullene i motorlokket gir bedre kjøling? Sånn har jeg:  Dette er lokket med ventilhull. Kjøler dette bedre? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #11 på: juli 04, 2010, 13:44:39 pm » |
|
I tillegg: Har noen to bulkfrie framskjermer? Med blinklys på toppen? Mine er svært ujevne grunnet en del bulking og flikking...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #12 på: juli 06, 2010, 07:28:43 am » |
|
Treng og et motorlokk, da mitt har en del bulker. Dessuten syns jeg det blir overdådig varmt inne i boksen bak der, så er det noen som kan bekrefte eller avkrefte myten om at de ekstra ventil-hullene i motorlokket gir bedre kjøling? Sånn har jeg:  Dette er lokket med ventilhull. Kjøler dette bedre?  Baklokkene fikk riller for å kjøle bedre når VW lanserte 1500 og 1600-motorene, så det er ingen grunn til å tvile på VW-ingeniørenes plan. Den eneste ulempen er at det kommer inn nedbør i motorrommet, ellers er det bare fordeler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #13 på: juli 06, 2010, 08:47:59 am » |
|
Sørger man for at dreneringsrøret som er koblet til "skjoldet" som tar unna regnvannet er utette, samt dreneringshullene nederst i panseret også er utette, så bør det går bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #14 på: juli 06, 2010, 09:21:01 am » |
|
I tillegg: Har noen to bulkfrie framskjermer? Med blinklys på toppen? Mine er svært ujevne grunnet en del bulking og flikking...
jeg har to framskjermer som ser fine ut, se her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25259.0.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
manics
Seniormedlem
   
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
 |
« Svar #15 på: juli 06, 2010, 12:17:43 pm » |
|
Hvis du går for et lokk med to riller, fra en 1302, så slipper du regnvann på motoren. Her er det nemlig tett under. Fin bil!!  Synd med rusta, men det hører vel med. Stå på!
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: juli 06, 2010, 16:22:56 pm » |
|
Vist du skal bytta skjermar so er eg intrisert i dei gamle..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #17 på: juli 07, 2010, 06:06:16 am » |
|
Takk for info!  Motorlokk fra 1302 passer på 1300'n ja?  I såfall legger jeg det til på lista  Ang. skjermer ser jeg du har fått et tilbud om det, haz.. det betyr sikkert at jeg bør lete etter et annet par  Jeg har uansett ikke råd før litt utpå høsten 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #18 på: august 01, 2010, 13:21:59 pm » |
|
Det går tregt her, men snart skal jeg få tak på et motorlokk og litt smådeler... sveisinga får jeg nok neppe råd til før neste år, da det blir tunge utgiftsmåneder fremover. Men men. Jeg skal oppdatere med bilder etterhvert som det skjer ting  Det er noe som klikker litt i hjulet når jeg kjører. Jo fortere det går, jo fortere kommer klikkelyden. Høres ut som det er en gang per runde på hjulet! I tillegg tar bremsene noe ujevnt, da den drar litt til venstre ved brems.... Er det en tung jobb å bygge om til skiver foran, eller går dette greit? Er ikke såå beinfiksert på å holde den original sånn teknisk, mer heller utseendemessig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|