april 19, 2024, 08:47:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 171674 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: november 19, 2007, 13:31:09 pm »

Endelig, mitt første motorprosjekt er offisielt påbegynt - og jeg tenkte at det kansje var interressant for andre å følge utvilkingen av bygget.. (egentlig trenger jeg bare et sted å rope om hjelp når det kniper.. :b )
Kansje litt seint å starte prosjekttråd her på 2you, men jeg kan vel alltids fortsette en annen plass etter nyttår..
Har samlet en del deler etter hvert, og her er lista så langt:

2332:
- Ny AS41 blokk (94mm boring og full flow)
- CB 84 mm veiv
- CB 5.5 H-beam råder
- Kolbenschmidt/Clevite lager
- Cima/Mahle sylindre og stempler (82x94)
- Engle FK10 kam
- Scat lube-a-lobe løftere
- Steve Tims Stage2 topper
- Matchporta CB bigbeef manifolds
- Bugpack rettskårne kamdrev (steel on steel)
- Scat procomp 1.4:1 vipper
- Jaycee "no-leak" pushrod tubes
- Schadek 26mm oljepumpe
- Empi (fysj..) 3 1/4 quart oljesump
- Weber 48 IDA, 3rd progression hole drilled m/CB hexbar linkage
- Smidd lettet svinghjul
- Equaliser pulley
- Kennedy KEP Stage1 clutch m/cushionlock disc
- 36hp viftehus m/doghouse
- Ny oljekjøler
- Sveiset "racing fan"
- A1 keramisk "lowdown" header
- A1 rustfri "Rennkäfer" potte

Det er vel det jeg kommer på i farta. Alle delene er nye.
Mangler blant annet tenning, og er litt usikker på hva jeg skal gå for der.. Vurderer 009, men har mest lyst på Mallory unilite eller full MSD pakke - tips mottas!

Mvh Endre
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2007, 13:32:26 pm »

Blokka er altså ny og ferdig maskinert av Rimco for 94mm sylindre og full flow, men ikke maskinert for langslag. Etter en del grubling og research bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender;


* Motorbygg 001.jpg (38.44 KB, 500x375 - vist 1045 ganger.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2007, 13:33:37 pm »

Jeg bruker trykkluftdrevet minisliper fra biltema (kr 109,- hehe) og fres av karbidstål - funker som fy!


* Motorbygg 004.jpg (49.68 KB, 500x375 - vist 1060 ganger.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2007, 13:34:34 pm »

Min gode venn Torgeir stiller med støvsuger og moralsk støtte.. Man bryter en barriere når man setter fresen i en kliss ny blokk for aller første gang..


* Motorbygg 011.jpg (38.19 KB, 375x500 - vist 919 ganger.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: november 19, 2007, 13:35:07 pm »

må fjerne en del gods, men man får fort litt feeling med verktøyet, så det går i grunnen greit.. Her er en av halvdelene godt på vei;


* Motorbygg 007.jpg (44.44 KB, 500x375 - vist 1107 ganger.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: november 19, 2007, 14:50:41 pm »

Hår fått låne black&decker superfil av Trond for å komme til de vanskelige områdene rundt case-saverne. Resten av blokka er vel i grunnen ferdig klarert. Har kontrollmålt med veiv/råder i blokka, og har minimum 1mm klaring på alle punkter. Bilder av ferdig produkt kommer når jeg er ferdig (Duh!).
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 19, 2007, 14:52:50 pm »

Det er godt jeg vet hvor jeg skal gå for fremtidig fresing av blokk :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 19, 2007, 15:05:23 pm »

Det er godt jeg vet hvor jeg skal gå for fremtidig fresing av blokk :-)

Lett!  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: november 19, 2007, 20:37:18 pm »

Vel, ble en omgang med superfila i kveld  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: november 19, 2007, 20:38:25 pm »

Sjekker hele tiden at det er tilstrekkelig klaring gjennom hele rådebanen
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: november 19, 2007, 20:39:20 pm »

Og Voila! Blokk ferdig klarert for 84mm slag  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: november 19, 2007, 20:40:35 pm »

Nå lurer vi bare på hva neste skritt blir.. hehe. Nybegynnere ass  Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 19, 2007, 21:37:10 pm »

Ser bra ut Glad
Nå må du sjekke om det er nok klaring mellom råder og kam Glad

Stå på og hold oss oppdatert!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 19, 2007, 22:14:09 pm »

Looking good! Alltid moro med motor-tråd   Gliser

Dette blir seriøst. Følger med videre

Lasse
Loggført

Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 20, 2007, 10:05:32 am »

Du må bare ikke tro at jeg ikke merker at du hver gang klarerr å lure til deg det eneste settet med hansker som budsjettet har gitt rom for... Sint Sint

Ja ja får håpe at damene vet å sette pris på grove mekaniker hender Osteaktig Osteaktig
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: november 20, 2007, 10:14:26 am »

Kansje du vil runde svingen opp til oljepumpa mens du er i gang. Mens blokka er grisete liksom. Match porting av oljepumpa mot blokk er også greit å gjøre nå.
Dægern for et bra tips det var med den superfila... Gliser  Og sånn flaks at du hadde en sånn Trond... hvem anbefalte deg den??  Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: november 20, 2007, 12:09:00 pm »

Jeg er like fornøyd med superfila som Endre er jeg :-) Godt vi har deg Jon
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: november 20, 2007, 13:57:42 pm »

Kansje du vil runde svingen opp til oljepumpa mens du er i gang. Mens blokka er grisete liksom. Match porting av oljepumpa mot blokk er også greit å gjøre nå.
Dægern for et bra tips det var med den superfila... Gliser  Og sånn flaks at du hadde en sånn Trond... hvem anbefalte deg den??  Gliser

Ja jeg gjør selsvagt så mye "grisearbeid" som mulig mens jeg først er i gang.. Har du lyst til å forklare hva runding av svingen opp til ojepumpa går ut på? Bruke gjerne et av bildene i tråden til å forklare! Takker så meget  Gliser

(Og ja, superfila var helt sjef, selv om ingenting slår en sulten trykkluftdrevet grovtanna fres for en utålmodig sjel..  Osteaktig )
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: november 20, 2007, 17:51:54 pm »

Ok - vi kjører på med dumme/rare/betimelige men uansett nødvendige spørsmål (stryk det so ikke passer  Rekker tunge)
Under ser dere et bilde av kammen min, samt en kam som er slipt for klarering.
Er jeg helt på bærtur hvis jeg sier at alle kammer må klareres, hvis nødvendig, på nøyaktig de samme stedene (ikke like mye selvsagt)? Drevenes posisjon på både kam og veiv er jo gitt, og potensielle kontaktpunkter vil jo da alltid være like? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har montert kamdrevet på veiva ennå, men gjerne vil begynne å tilpasse kammen. Den kan jo uansett legges i blokka uten drev for å sjekke OM klarering er nødvendig..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: november 20, 2007, 17:57:00 pm »

Du må bare ikke tro at jeg ikke merker at du hver gang klarerr å lure til deg det eneste settet med hansker som budsjettet har gitt rom for... Sint Sint

Ja ja får håpe at damene vet å sette pris på grove mekaniker hender Osteaktig Osteaktig

Whoever handles the powertools gets the gloves..  Rekker tunge
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: november 20, 2007, 19:05:30 pm »

Et spørsmål til; Thrustlageret til kammen har en sånn uthevet "notch" (vet ikke hva det heter) på begge halvdelene, mens blokka bare har fordypning til denne i den ene halvdelen. Jeg forstår at det er vanlig å lage fordypning til denne i blokka ELLER file vekk opphøyningen på den ene lagerhalvdelen, men hva anbefales?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: november 21, 2007, 09:20:33 am »

Et spørsmål til; Thrustlageret til kammen har en sånn uthevet "notch" (vet ikke hva det heter) på begge halvdelene, mens blokka bare har fordypning til denne i den ene halvdelen. Jeg forstår at det er vanlig å lage fordypning til denne i blokka ELLER file vekk opphøyningen på den ene lagerhalvdelen, men hva anbefales?

Fant ut av dette. Kom over et sitat jeg likte.. "ALWAYS modify the cheapest part"  Osteaktig
Mao blir det å file litt på lageret.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 21, 2007, 10:01:30 am »

Om den måten å klarere kammen på (som du har på bildet) er vanlig, vet jeg ikke, men jeg ville ikke gjort det slik.
Kammen i 1950 motoren min ble klareret ved å dreie ned området mellom lobene tilstrekkelig.
Området på bildet her som er markert trengte også å dreies ned på min kam slik at ikke skinken kom borti kammen.


* PB200246_2.jpg (102.96 KB, 640x480 - vist 1285 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: november 21, 2007, 10:03:29 am »

Har du lyst til å forklare hva runding av svingen opp til ojepumpa går ut på? Bruke gjerne et av bildene i tråden til å forklare!

Den svingen jeg snakker om er der hvor kanalen fra oljepumpa møter kanalen fra "pick up tube'n"  Den svingen kan avrundes litt, og hvis det sitter en slål "sleve" i kanalen opp til pumpa kan også den fjernes, for å holde mest mulig jevn størrelse på denne olje kanalen. Jeg brukte fresen for å pusse "sleven" tynn og trakk den ut med en tang.
« Siste redigering: november 21, 2007, 10:05:36 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: november 21, 2007, 10:48:37 am »

Takk for inspill! Skal sjekke ut det med "svingen" etter jobb. Når det gjelder klarering av kam har jeg inntrykk av at de fleste (dvs div. forumbrukere i inn og utland) anbefaler å ikke dreie ned hele omkretsen, men heller "notche" der det er nødvendig.. Jeg har ingen forutsetninger for å si hva som er best.. Flere meninger?
« Siste redigering: november 21, 2007, 18:14:12 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: november 21, 2007, 20:22:18 pm »

Velvel, her går det så det griner..  Rekker tunge
Neida, men små fremskritt blir det da.. Her har jeg filt til den ene halvdelen av thrustlageret til kammen for å fjerne den omtalte "notchen".. Begge var altså lik det til høyre da jeg startet;


Passet supert i lagerbukken etterpå  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: november 21, 2007, 20:25:20 pm »

JHU; er det denne svingen du mener?


Det er jo også en tilsvarende på andre siden;


Og det sitter sleeves i begge kanalene fra pumpa. Må si jeg er litt skeptisk til å begynne å file inni der ass.. ??
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: november 21, 2007, 20:29:40 pm »

Og så til noe litt overraskende.. droppa kammen i blokka sammen med veiv og råder - men det tar ikke borti noen plass? Kan ikke finne noe info om anbefalt klaring mellom råder og kam, noen som vet?

Her er den med minst klaring;

Vanskelig å se på bilde, men råden er ikke borti kammen på noe tidspunkt under rotasjonen - men det er close!



De andre har bortimot sånn klaring alle sammen;
« Siste redigering: november 21, 2007, 20:32:29 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: november 22, 2007, 21:46:32 pm »

Kammen over (Autokraft)  er klarert av Pat Downs (CB Performance ) .
Måtte gjøre samme med min .. Trodde ikke du trengte dette Endre , bare i tilfelle . Litt forskjell er det jo fra 84 til 86 mm , rådevalg mm ..

Klaring under 2-2,5 mm er vel ikke å anbefale ved 7-8000 o/min (flex i veiv/råder).
Mvh

 
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: november 22, 2007, 21:59:16 pm »

Kammen over (Autokraft)  er klarert av Pat Downs (CB Performance ) .
Måtte gjøre samme med min .. Trodde ikke du trengte dette Endre , bare i tilfelle . Litt forskjell er det jo fra 84 til 86 mm , rådevalg mm ..

Klaring under 2-2,5 mm er vel ikke å anbefale ved 7-8000 o/min (flex i veiv/råder).
Mvh

 

Ok, da må jeg nok uansett ta vekk littegrann på kammen min - der det er minst klaring er det nok knapt 1mm..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: [1] 2 3 ... 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!