Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #570 på: august 24, 2008, 15:24:25 pm » |
|
Hva med en gjettekonkurranse på dreiemomentet? Mer interessant i en motor som dette synes jeg...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #571 på: august 24, 2008, 18:05:01 pm » |
|
240 nm..
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #572 på: august 24, 2008, 18:37:50 pm » |
|
Motor inspisert, og eg har ingenting å seie. Fordi eg er mållaus.. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #573 på: august 28, 2008, 00:12:45 am » |
|
Gratulerer Endre med gjennomført bygge. Håper du får fine tall på denne, men stiller meg litt skeptisk til hjulspinn på de 3 første girene hvis ikke du har originalhjul. Selvfølgelig er denne råere enn hva jeg er vant til :-) Bruk god tid til å justere denne slik at den får gode arbeidsvilkår for mange problemfrie mil baki.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #574 på: august 28, 2008, 07:45:16 am » |
|
Gratulerer Endre med gjennomført bygge. Håper du får fine tall på denne, men stiller meg litt skeptisk til hjulspinn på de 3 første girene hvis ikke du har originalhjul. Selvfølgelig er denne råere enn hva jeg er vant til :-) Bruk god tid til å justere denne slik at den får gode arbeidsvilkår for mange problemfrie mil baki.
Takk for det Kim. Om den spinner på de tre første hele dagen tviler jeg vel på, men den virker frisk og fin for en nybegynner  (jeg er ikke vant til noe halvrått engang, så jeg prøver å være edruelig mtp forventet effekt - jeg kjenner antakelig ikke forskjell på 140 og 200hk  ). Justering er forøvrig et "work in progress", og det er ennå mye å gå på før det er perfekt..
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #575 på: august 28, 2008, 09:39:49 am » |
|
Apropos justering.. Jeg har hatt et lite irriterende problem med motoren etter installasjon i bil, og det er at når motoren blir varm kryper turtallet opp og legger seg på 3000rpm (litt slitsomt i lengden...  ). Når jeg sluttmonterte motoren glemte/gadd ikke/orka ikke/slurva jeg med å sjekke flottørhøyden i gasserne (for nye deler er jo altid perfekte rett ut av esken, eller hur..?  ). Har søkt mye etter informasjon rundt måling at flottørhøyde i IDA forgassere, og det flyter ikke over av informasjon om temaet der ute.. I går fikk jeg uansett kikket på saken; Bensinlukt i stua? Neiiiiida...  Her er toppen tatt av gasseren og de avgjørende delene kommet frem; nåleventilen i lokket og selve flottøren. De små kammerne i gasseren som vanligvis bare er tomme var fulle av bensin og pakningen var klissvåt..  For å kunne måle flottørnivået må flottøren holdes i rett høyde (som om lokket med nåleventilen satt på) og gasseren snus oppned sånn at flottøren kommer "opp". Høyden på ventilen skal være 25mm og dette var på spec. Flottøren skal så holdes på plass i kammeret i en høyde på 24.2mm og til det lagde jeg til en enkel plate med en settskrue justert til rett høyde:  Monteres på gasseren slik;  Når man så snur gasseren oppned vil flottøren hvile på settskruen, og jeg kan måle hvor langt flottøren kommer ut av kammeret;  Det finnes et eget verktøy til denne målingen som sikkert også er enkelt å lage selv, men jeg har ikke nøyaktig nok skjæreverktøy da det må være nøyaktig innenfor 0.5mm. Flottørhøyden skal være innenfor 5.5-6mm og på begge mine forgassere var den nok nærmere 8-9mm (det sies at hvis man har så lite avvik som 0.5mm fra spec så har man problemer...  ) Nivået justeres ved å bøye på den lille messingtappen som treffer ventilen/skruen. Jeg satte mine til 5.7mm, så nå blir det spennede å se om det gir noe utslag på motorens oppførsel..
|
|
« Siste redigering: august 28, 2008, 09:44:18 am av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #576 på: august 31, 2008, 21:35:14 pm » |
|
Velvel.. da er turtallsproblemet kurert og motoren har kjørt sitt første Street-legal stevne.  MORRO.
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #577 på: september 02, 2008, 18:16:04 pm » |
|
Utrolig artig, Endre! Dette er til stor inspirasjon for veldig mange, inkludert meg selv. Klør etter å skru motor, men får konsentrere meg om rustsveising først. Men til vinteren, kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #578 på: september 02, 2008, 19:45:40 pm » |
|
Utrolig artig, Endre! Dette er til stor inspirasjon for veldig mange, inkludert meg selv. Klør etter å skru motor, men får konsentrere meg om rustsveising først. Men til vinteren, kanskje?
Tusen takk for det, det er inspirerende med hyggelige tilbakemeldinger og  . Vil absolutt anbefale et aldri så lite motorprosjekt i vinter! Og her er beviset, it's alive! 
|
|
« Siste redigering: september 02, 2008, 19:50:39 pm av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #579 på: september 02, 2008, 19:59:46 pm » |
|
Du lot han få ta eit froskesprang først? 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #580 på: september 02, 2008, 21:26:18 pm » |
|
Ja.. og vant du? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Fisk1
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik
|
 |
« Svar #581 på: september 03, 2008, 00:04:03 am » |
|
Rett etter at bildet ble tatt skrelte bobla asfalten av jorda i reneste Flåklypa-stil og vant hele driten, eller hva? 
|
|
|
Loggført
|
Altfor mange planer og altfor lite penger...
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #582 på: september 03, 2008, 00:04:54 am » |
|
selvsagt
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #583 på: september 03, 2008, 08:47:45 am » |
|
Veldig imponert over både motor og bil Endre, og fett at du har begynnt å bruke den også  Lei meg for at jeg ikke fikk sett skikkelig på bilen din på SCC, og bare maste om andre ting  Men det kommer vel flere anledninger.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #584 på: september 03, 2008, 09:05:00 am » |
|
selvsagt
Freddy; Ja Tistlo; Ja Fisk1; Ja Trond; Ja, selvsagt - that's racing! 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #585 på: september 03, 2008, 09:06:12 am » |
|
Veldig imponert over både motor og bil Endre, og fett at du har begynnt å bruke den også  Lei meg for at jeg ikke fikk sett skikkelig på bilen din på SCC, og bare maste om andre ting  Men det kommer vel flere anledninger. Tusen takk for det Berger! Og ja, det vil nok bli rikelig anledning til å studere bilen på SCC '09  .
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
n2o
Medlem
  
Innlegg: 159
Bosted:
|
 |
« Svar #586 på: september 22, 2008, 11:33:47 am » |
|
Hei,
Har du fått bremset motoren enda?
Hvilken tid/toppfart fikk du på SCC (Hva veier bilen med fører)
Mvh Roar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #587 på: september 22, 2008, 12:30:20 pm » |
|
Hei,
Har du fått bremset motoren enda?
Hvilken tid/toppfart fikk du på SCC (Hva veier bilen med fører)
Mvh Roar
Heihei, Nei jeg har ikke fått bremset motoren ennå da dynamoen desverre har tatt kvelden, håper å få fikset dette innen kort tid.. Jeg kjørte ikke på SCC i det hele tatt grunnet noen tekniske utfordringer (manglende sikkerhetsbelter etc...), så eneste skikkelige test av bilen til nå var på nevnte street legal. Vet ikke hva bilen veier, men den må kunne kalles "fullvekt".. Komplett interiør, dempling/isolasjon etc, etc, alt er på plass. EDIT: Bortsatt fra fangere da, selvsagt 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
n2o
Medlem
  
Innlegg: 159
Bosted:
|
 |
« Svar #588 på: september 22, 2008, 12:51:40 pm » |
|
Hvilken toppfart hadde du på street legal?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hansi
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog
tlf: 949 72 075
|
 |
« Svar #589 på: september 22, 2008, 12:54:00 pm » |
|
har snill dame du som lar deg mekke på kjøkkenbordet 
|
|
|
Loggført
|
Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal 67 t1-- 70 westy
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #590 på: september 22, 2008, 12:55:48 pm » |
|
Det har forøvrig også ankommet større venturier til gasserne. 37mm venturiene som står i gasserne originalt blir nå byttet ut til fordel for 40mm som nok skal passe totaloppsettet bedre. Tenningssystemet skal også til pers i løpet av vinteren. Malloryfordeleren har nå et to-stegs fjæroppsett som gir en ugunstig tenningskurve for denne motoren. Jeg kommer til å prøve grå/grå fjærer som er tried'n'true på denne typen motor, samt montere Mallory Hyfire AL2 digital tenning. Jeg kommer uansett til å prøve å få bremset motoren i sitt nåværende oppsett for å kunne "logge" eventuelle forbedringer - med tanke på forgassere og tenning. Tipper det er mye å hente her 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #591 på: september 22, 2008, 13:02:41 pm » |
|
har snill dame du som lar deg mekke på kjøkkenbordet  Det har du helt rett i! (hun er forøvrig nå min tilkommende kone  )
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
ola
Seniormedlem
   
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #592 på: september 22, 2008, 13:16:59 pm » |
|
gratulerer! bare innrøm det, motorprosjektet var bare for å sjekke om hun var en "keeper" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #593 på: september 22, 2008, 13:54:29 pm » |
|
Hvilken toppfart hadde du på street legal?
Etter litt frem og tilbake har jeg endelig fått tak i tiden min, dette er beste runnet; 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #594 på: september 22, 2008, 14:21:00 pm » |
|
gratulerer! bare innrøm det, motorprosjektet var bare for å sjekke om hun var en "keeper"  Busted! 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
n2o
Medlem
  
Innlegg: 159
Bosted:
|
 |
« Svar #595 på: september 22, 2008, 15:10:39 pm » |
|
Hvilken toppfart hadde du på street legal?
Etter litt frem og tilbake har jeg endelig fått tak i tiden min, dette er beste runnet;  Ok, en høy 13 på 402...tipper 170-175 hk jeg da..blir morro å se hvor mye mer du får ut når du får bremsa den. Lykke til videre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #596 på: september 22, 2008, 15:36:53 pm » |
|
Ok, en høy 13 på 402...tipper 170-175 hk jeg da..blir morro å se hvor mye mer du får ut når du får bremsa den. Lykke til videre
Tusen takk for det  . Håper det er litt mer å hente - både på festet, tuning av motor og ikke minst sjåfør  .
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #597 på: september 22, 2008, 15:43:21 pm » |
|
Timeslip'n min fra SCC tilsa 8.2 på 201m, men der er det bedre grep og jeg kjørte med MH dot slicks... Blir spennende å få dyno tall på begge disse :-D Og enda mer spennende å kjøre mot hverandre til neste år
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
n2o
Medlem
  
Innlegg: 159
Bosted:
|
 |
« Svar #598 på: september 22, 2008, 17:09:25 pm » |
|
Timeslip'n min fra SCC tilsa 8.2 på 201m, men der er det bedre grep og jeg kjørte med MH dot slicks... Blir spennende å få dyno tall på begge disse :-D Og enda mer spennende å kjøre mot hverandre til neste år
Hva var toppfarten din?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #599 på: september 22, 2008, 23:23:24 pm » |
|
Timeslip'n min fra SCC tilsa 8.2 på 201m, men der er det bedre grep og jeg kjørte med MH dot slicks... Blir spennende å få dyno tall på begge disse :-D Og enda mer spennende å kjøre mot hverandre til neste år
Hva var toppfarten din? Jeg hadde 165.5 på 402m
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|