mai 05, 2025, 00:07:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: montering av reimhjul på veiven  (Lest 1280 ganger)
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« på: juli 26, 2010, 10:40:55 am »

Har flere små spørsmål...
Har en motor 1776, med flere teite feil og mangler... var alt annet enn turn key motor jeg kjøpte, og nå begynner tålmodighet, budsjett og humør å gå mot slutten...

*Hullene i veiva til svinghjulet er ovale, kan dette løses med å pusse ned grader på anleggsflaten og borre de 4 "ekstra" hullene dype nok til tappene og montere et 8 hulls svinghjul med tapper?

*Målte endeslakk til ca 1,6 mm med skyvelær.... er dette akseptabelt(såg ut som det var mer slakk med det blotte øyet...) har jo svinghjulet av, så skulle kanskje shimset opp der i samme slengen? har forstått det slik at det er der det shimses...?

Takker for alle tips...
« Siste redigering: juli 26, 2010, 15:37:33 pm av Trygve » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 26, 2010, 10:47:19 am »

fritt etter hukommelsen så skal endeslakken være mellom 0,07 og 0,13mm.. de kan du ikke se, men akkurat kjenne, hvis du drar i reimhjulet.

tappene i svinghjulet er jeg ikke helt sikker på men høres "toast" ut Trist

lenge siden du kjøpte motoren? 2 års reklamasjon i Norge Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: juli 26, 2010, 11:01:30 am »

Du kan bore opp fire nye hull i veiva, men sørg for at enden på veiva fortsatt er flat rundt de deformerte hullene, viktig med fullt anlegg. Endeslakken med løst svinghjul er ganske u-interessant Tvilende 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #3 på: juli 26, 2010, 14:53:28 pm »

det med endeslakken sier seg jo egentlig selv...  Øyerulling og spesielt når svinghjulet er AV.... hehe... men av og til så kan man henge seg opp i de mest opplagte ting...
angående svinghjul, så skal jeg slipe den helt plan så jeg får fullt anlegg... ble litt glad nå...
Loggført
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #4 på: juli 26, 2010, 14:56:49 pm »

en ting til... reimhjulet på veiven.... skal det være så innmari tregt å få av og på? prøvde å varme for å få av det gamle, men måtte likevel bruke mye kraft på tersen.... (har da en ters som går utenpå reimhjulet, og ikke inne i de to hullene...) det gamle reimhjulet var skjevt fra før, så det skulle kastes....
Leste i en bok her at det skal trekkes til med 45nm. noe som ikke er nok til å dra hjulet inn mot blokken engang...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!