Tenkte jeg kunne like godt slenge meg på prosjektgarasje bølgen og legge ut litt bilder av bilen min.
Jeg har aldri skrudd særlig bil, men tenkte å kjøpe en eldre boble for to ting.
1. lære meg å skru bil
2. ha en morsom bil å cruise med en gang iblant
"Dessverre" har dette tatt enormt lang tid. Det har nok flere grunner. En er at jeg ikke har prøvd meg på bil før og så kom det en liten gutt til verden våren etter så da ble det lite skruing i fjor sommer. Det at bilen står i Telemark og jeg bor i Oslo spiller nok også inn.
Jeg ønsker å ha en bil som jeg syns ser bra ut. Derfor bygger jeg om bilen min, en 1972 1300S til en tidligere versjon. Elefantlyktene ser rett og slett ikke bra ut og liggende frontlykter ser også vesentlig bedre ut, mener jeg. Jeg bryter nok noen "etiske lover" ved å gjøre som jeg gjør, men det får evt. være den som bryr seg sitt problem.
Bilen skulle egentlig lakkeres svart matt, men jeg endte opp med en "tyskergrå" farge isteden. Syns det har blitt fint og gleder meg til å se det når det mattes ned.
Bilen ble kjøpt inn i April 2008.
Her er et par bilder fra turen hjem.

Bilen var EU godkjent og motoren gikk fint. Det var egentlig de to kriteriene jeg hadde for at bilen skulle bli kjøpt. Som en lite kyndig mekaniker tenkte jeg det var greit å ha en motor som funket.
Før jeg satt inn bilen til restaurering monterte jeg nye bremser og senkespindler foran:

Så var det bare å starte demontering...

Slik så gulvet ut etter å ha rivd ut det gamle teppet, pusset, slipet og svettet X antall timer. Det ble så lakkert med rustbindende lakk (husker ikke hva det het, bare at den var DYR)

Det var noe rust som jeg måtte gi bort til en lokal sveisehelt, kanaler og sveise igjen alle listehullene langs sidene på bilen og på panser.
Min første sveis noen sinne.. Ikke så aller vært syns jeg..

Så var det bare å skrape, skrape og skrape.. ET FORFERDELIG GRIS det der de har brukt i hjulbuene. Det finnes sikkert noen gode tips på å få fjernet det enklere. Det jeg gjorde var å skrape vekk og så brukte jeg rødsprit og vasket bort resten.

Siden dette er min første bil jeg pusser opp var jeg ikke helt klar for å bruke X antall tusen på lakkering. Hadde lest en del artikler om rulling av bilen og det var det som ble valget. Det gikk overraskende bra og jeg er ganske godt fornøyd med resultatet. Spesielt siden bilen skal slipes ned og gjøres matt til slutt så tror jeg dette var et like godt valg som lakkering.

Jeg kjøpte noen bakskjerm på Gardermoen i august 2008. De ble lakkert og montert vinteren 2009.
Jeg fikk også tak i noen US fangere av heller rusten og shabby look, akkurat det jeg lette etter...

Her er noen bilder av bilen i mai i fjor.

Jeg bestemte meg for å fjerne dashbordet på bilen og heller lakkere det.

Og slik ser det ut halvveis i teppelegging..

Så etter sommeren 2009 så bilen min slik ut. Klar for lagring til sommeren 2010.

I sommer har bilen blitt ferdig lakkert. og stort sett er bilen montert, utvendig.
Det gjenstår en del innvendig som trekking av seter, trekking av dørpanel, montere høyttalerhylle, etc. Men det er heldigvis stort sett en kosejobb.
I år streiket kamera dessverre så bildene jeg hadde tatt i sommer ble borte. Men skal få tatt noen neste gang jeg er hjemme og legge ut.
Har lyst til å bytte motorlokk på bilen. Det som står på fra 1300S er ikke helt min smak, og ønsker noe eldre. Men er det slik at alle passer på eller må jeg holde meg til 66-> ?
Tenker å lakkere de originale felgene svarte og kanskje "kaste" kapslene. Liker biler som er enkle uten for mye krimskrams.
Så skal bilen ned, men det tenker jeg ta etter EU-godkjenning. Eller bør jeg senke bilen bak og foran enda mer før en evt EU-godkjenning?
Syns senkespindlene senket litt lite så vurderer PUMA forstilling. Om noen har en de ønsker å selge så send meg en PM.