mai 04, 2025, 10:16:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bruksbobla brant, Prosjekt på veien før SCC. Noen som stiller til dugnad?  (Lest 8554 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« på: august 08, 2010, 09:04:58 am »

Da kan jeg føye meg inn i rekken under de som har opplevd brann i bobla si. Bruksbobla mi blusset nemlig opp i motorrommet for kort tid siden. Jeg har fundert litt frem og tilbake nå, og kommet fram til at det kan være en sjanse om å få prosjektet mitt kjørbart før SCC, men jeg tror at jeg trenger litt hjelp for at det skal være mulig.

Noen som stiller med en hjelpende hånd eller to?
Jeg har fri fra fredag den 13.08 kl 1600 fram til SCC så det bør være nok tid til å få prosjektet på veien.

Det som gjenstår for å få bilen godkjent/på veien:
-   Elektriske (Ledningsnettet er oppe men må kobles riktig)
-   Montere panser
-   Prøvestarte motor/justere (har overhalt motor for aller første gang så dette er jeg spent på om går bra)
-   Montere ruter og alt som hører til i/på dørene
-   Montere seter (Bør vurdere en vask før montering men en bil kan bli godkjent med møkkete seter også. Noen tips til vask? Er svarte skaistoler)
-   Montere sikkerhetsseler
-   Tette lekkasje fra girkassa (Den er overhalt men ikke klart å få tett)

Dette bør/kan gjøres:
-   Montere teppesett
-   Montere dørpanel
-   Lakke/montere støtfangere
-   Lakke/montere eksosrør
-   Lakke/montere lyktegitter
-   Techtyl/Rustbehandle inne i hjulbuer
-   Koble opp og feste bagasjeromswire
-   Montere 6-12v konverter på vindusviskermotoren

Er det noen i nærheten av Br-dal som kunne tenkt seg og tatt i et tak med meg?
« Siste redigering: august 08, 2010, 09:07:07 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #1 på: august 08, 2010, 19:22:28 pm »

huff, det var leit å høre Vidar. Det er godt mulig å få prosjektbilen kjørbar til SCC vil jeg si! Så håper det er noen som kan hjelpe til. Skal se hva jeg får til, uheldigvis et bryllup den helgen, men får nå se hva jeg får til Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #2 på: august 09, 2010, 08:57:11 am »

Har jo tenkt å se på bilen en dag alikevel, kan jo hjelpe til en dag eller to også.
Loggført

Bergrenner

93011499
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 10, 2010, 10:37:46 am »

Hyggelig å høre karer.
Hr troa på at det kan gå jeg også. Men flere hoder og hender jobber raskere enn ett Glad

Jeg satser på å være i garasjen hele lørdag og søndag så bare å poppe innom en tur da om det passer seg.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: august 10, 2010, 10:44:17 am »

Hyggelig å høre karer.
Hr troa på at det kan gå jeg også. Men flere hoder og hender jobber raskere enn ett Glad

Jeg satser på å være i garasjen hele lørdag og søndag så bare å poppe innom en tur da om det passer seg.


Du burde friste med nykokt kaffi og ferske rundstykker/wienerbrød til dine hjelpere. Kanskje også en pizza og noen forfriskninger også litt utpå..
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 12, 2010, 16:54:20 pm »


Det har du absolutt rett i !
Dumt av meg å ikke reklamere med det i første  posten.  Så klart at de snille hjelperene blir belønnet med fersk kaffe og wienerbrød til jobben. Bøttegrillen kommer også til å stå klar slik at de som jobber ekstra hardt får rykende varme pølser rett fra gillen.

Hyggelig å høre karer.
Hr troa på at det kan gå jeg også. Men flere hoder og hender jobber raskere enn ett Glad

Jeg satser på å være i garasjen hele lørdag og søndag så bare å poppe innom en tur da om det passer seg.


Du burde friste med nykokt kaffi og ferske rundstykker/wienerbrød til dine hjelpere. Kanskje også en pizza og noen forfriskninger også litt utpå..
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 13, 2010, 22:26:00 pm »

Blir visst nattevaktjobbing i natt og i morgen natt så blir ikke kickoff tidlig i morgen, men satser på å være i garasjen fra rundt 13 begge dagene. satser på å holde på til rundt 22 siden jeg da må hjem igjen på jobb.

Velkommen skal dere være. Den store utfordringen ligger helt klart i å få koblet det elektriske annlegget riktig og å få start på motor. Dette blir spennende.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 15, 2010, 01:18:46 am »

Tusen takk til Øystein (gamleNydal) som stilte opp på dugnad i dag! Vi kom et stykke på vei med det elektriske men er ikke helt i boks. Sikringen ryker når jeg forsøker å blinke til venstre, og den blinker litt sporadisk når jeg blinker til høyre.

Ellers satse jeg på montering av vinduer og litt andre småting i morgen. Øystein har lovet å låne meg dekk og felg også så da er jeg nok et lite stykke påvei mot kjørbar bil. Om alt går etter planen blir det oppstart av motor i morgen =)

Det ble forøvrig ikke spist noen av de 30 pølsene jeg kjøpte inn. Dvs at det er masse igjen til i morgen Blunker
Må kjøre madammen på jobben kl 14 i morgen og så får jeg låne bilen hennes bort til garasjen. blir derfor opstart litt etter 14 i morgen.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Beetlegirl
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Gaupen



Vis profil
« Svar #8 på: august 15, 2010, 21:43:51 pm »

Uff da! Sjokkert
Det er ikke morro nei.
Skjedde vist med min å for 1,5 mnd siden gitt

Ble det mye skader på din hell?

Loggført

67 mod
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 16, 2010, 10:29:32 am »

Bilen brant ikke opp men det ble nok skade til at motivasjonen for å få ferdig den ande bilen økte dratisk =)

Men det er slettes ikke dumt det. I går fikk jeg igjen hjelp av Øystein. Sammen sørget vi for at alt det eletriske fungerer som det skal, og etter litt trøbling fikk vi start på motoren. Den  startet og gikk av seg selv 2 ganger, men da jeg prøvde å starte den før avreise i går ville den ikke tenne. =(

Jeg tar turen igjen i dag mellom 14-21 og satser på mer fikling i motor, monting av sommerdekk, montering av vinduer i dørene, dørplater, seter.

Det finnes fortsatt kaffe å få dersom noen ønsker å stikke hodet innom.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #10 på: august 16, 2010, 11:10:27 am »

Dersom du bruker batteriet som har stått en god stund i garasjen, ta og lad det slik at du er sikker på at du har nok strøm Glad Det krever litt å starte bilen, så spenningen vil gå ned hver gang du starter.
Loggført

---
Mvh Rabben
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #11 på: august 16, 2010, 22:50:16 pm »

Hvordan gikk dagen i dag? Går motoren?
Loggført

Bergrenner

93011499
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 16, 2010, 23:26:03 pm »

I dag bl ruter montert og endestusser på eksosen.

ble ikke noe klokere på motoren. Den startet ikke, og coilen ble ble supervarm etter at bilen hadde stått litt med tenningen på. Kan det være en feilkobling noe sted montro?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 16, 2010, 23:30:02 pm »

Du vet at den får bensin? Sjekket at det er gnist på pluggene?
Og også at ledningen fra fordeler er satt til minus på coil? Bare sånne standard tips! hehe
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #14 på: august 16, 2010, 23:30:35 pm »

Hvilken coil brukte du i dag?
Loggført

Bergrenner

93011499
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #15 på: august 16, 2010, 23:31:56 pm »

Du vet at den får bensin? Sjekket at det er gnist på pluggene?
Og også at ledningen fra fordeler er satt til minus på coil? Bare sånne standard tips! hehe
Jada, dette skal være i orden.
Loggført

Bergrenner

93011499
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 16, 2010, 23:33:38 pm »

Opplevde en gang, en motor som var lei å starte, og den hadde tett aks-dyse! Bare skudd i blinde!
Men hva med ventiler da? sikkert på stell de også Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 17, 2010, 00:11:43 am »

Noen coiler krever formotstand - sjekk og at coilen du har evt er en 12V coil om du kinner på 12V...
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 17, 2010, 21:50:27 pm »

HURRA! I DAG HAR JEG KJØRT MINE FØSTE MESTER MED PROSJEKTBILEN NOEN SINNE!

Forrige gang jeg satt i bobla og den beveget seg var da vi tauet den ned til garasjen. Denne gangen kjørte den for egen masking en rånerunde rundt garasjelokalet.

Det som ble gjort for å få den til å starte:
- rengjøring av plugger
- gått over og sjekket at samtlige ledninger har kontakt
- justering på fogasser (mindre bensin og mer luft)
- Justering av choke siden denne sto helt feil og motor fikk for mye bensin.

BROOOOOM!

Bruker coilen som sitter i bilen (men har testet med annen coil for å se om det var der problemet var.) Coilen som var varm var antakelig at stiften sto sammenkoblet slik at coilen fikk strøm over lengre tid mens tenninga sto på. Var i allefall det jeg hørte at det kunne være. Fare for å ødelegge coilen ved å stå med tenning på over lengre tid da vil jeg anta. Men skal kanskje en del til før det skjer.....

Har egentlig bare lyst til å skrive om hvor hærlig det føltes å ta den aller første turen i bilen som jeg har jobbet med i flere år nå, men jeg får komme til saken.

Ting som er gjort i dag utover motorstart:
- satt inn teppesett
- montert stoler
- montert sikkerhetsseler
- montert dørpanel
- montertpanser


Ting som gjenstår før EU-godkjenning (noe jeg skal ringe og bestille i morgen. Håper det er ledig noe sted)
- Montere håndtak på panser + skru fast noen småting
- Montere og koble opp spylervæskeanlegg
- Juster lys
- Justere/lufte bremser
- Sjekke oljelekasje på girkasse

Jeg synes dette ser lovende ut og satser fortsatt på å dukke opp på SCC i min grønne "Palma Sukkerert"
« Siste redigering: august 17, 2010, 22:04:25 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #19 på: august 17, 2010, 22:18:31 pm »

Da blir det ingen "RAT" premie denne gangen Vidar Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #20 på: august 17, 2010, 22:44:33 pm »

Gratulerer med de første metrene utendørs for egen maskin Vidar Glad Må garantert ha føltes deilig å få denne bilen ut på en annen måte en gjennom håndkraft  Gliser
Loggført

---
Mvh Rabben
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #21 på: august 17, 2010, 22:52:29 pm »

Da blir det ingen "RAT" premie denne gangen Vidar Glad


Det kan jeg garantere ja! Bilen blir ikke helt ferdig før SCC men  jeg satser som sagt på kjørbar, så får jeg ta detaljene etterhvert. Om de blir en pemiebil i det heletatt er jo også en annen sak. Men så lenge jeg liker den og er fornøyd så er det premie nok =)
« Siste redigering: august 17, 2010, 22:55:36 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 17, 2010, 22:57:29 pm »

Gratulerer med de første metrene utendørs for egen maskin Vidar Glad Må garantert ha føltes deilig å få denne bilen ut på en annen måte en gjennom håndkraft  Gliser

Var en litt spesiell følelse å slippe clutchen og kjenne at den dro seg ut selv ja. Gleder meg allerede til neste gang.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #23 på: august 17, 2010, 23:10:26 pm »

 Gliser
Loggført

Bergrenner

93011499
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #24 på: august 18, 2010, 22:23:06 pm »

Dagen i dag gikk ikke helt som planlagt, men kom fortsatt et lite skitt fremover.

Startet og gikk fint etter at jeg og en kompis hadde fått lufta og justert bremser. Tok deretter turen ut på asfalten for aller første gang. Det føltes godt! Fikk ikke sett hastighet siden speedo ikke var koblet på men fikk testet at bremsene dro likt til begge sider.

Da jeg rygget tilbake inn i garasjen lyste det litt i alle kanter bak bilen. litt blink, litt bremse om hverandre. Skjønte da at noe måtte være galt. Samtidig begynte tuta å tute av seg selv. Da jeg blinket med blinklysa gikk forøvrig også sikringen. Herlig!

Etter noen sikringer, og bytte av pærer i front, fant jeg noen feilkoblinger og fikk all lys til å fungere igjen. (Glemte tuta kom jeg på nå).

Fikk deretter koblet opp spylervæskesystemet og testkjørt. Det virket!
Henning (HMEK)var også innom og kommenterte at styringa var litt i meste laget slarkete, så da lærte jeg hvordan man stammer opp det. Takk skal du ha Henning.

Jeg har ikke kommet i kontakt med noen som har mulighet for å EU-godkjenne bobla før helga så jeg må krysse fingrene og prøve mer i morgen. Hyl ut om du kjenner noen i nærheten som har mulighet til å gjøre dette!

« Siste redigering: august 18, 2010, 22:25:40 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #25 på: august 19, 2010, 00:10:59 am »

Ring automobilia på Raufoss og spør etter Thomas Jensen og hils fra alle på hele vestsiden, spesielt Nils Henrik og Joakim, så tenker jeg at eu kontrollen lar seg løse Glad


Edit: Aner jo ikke om de har tid/mulighet, men jeg tor de strekker seg etter god service, og Thomas er over gjennomsnittet vw interessert Glad
« Siste redigering: august 19, 2010, 00:13:40 am av OTO » Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #26 på: august 19, 2010, 23:34:58 pm »

Fyksen servicesenter ble redningen!
Jeg forklarte situasjoen om at jeg hadde som mål å kjøre bilen min til Norges største folkevogntreff og at ingen hadde tid til å Eu-godkjenne den. Fikk da beskjed om å kjøre bilen ned med en gang så skulle de snike den inn i løpet av dagen. Gjett om jeg ble glad.

På vei ned til sjekken skjedde det så klart noen flere feil. Bilen stoppet og ville pluselig ikke starte, Speedometeret som fungerte sluttet plutselig å fungere og jeg ble stående å fikle med det en stund. Til slutt fikk jeg startet bilen og konkludert at noe var feil med selve speedowiren. Ingen ny var i umiddelbar nærhet så jeg klinte til for å få gjennomført sjekken og heller ta etterkontroll i morra.

Det endte med 2 toerfeil.
- Fikse speedometer
- Bytte hjullager på høyre side foran

Det er nå gjort og i tillegg har jeg kjøpt en 12-6v omformer slik at viskerene mine ikke går så uhorvelig fort som de gjorde. Noe sier meg nemlig at jeg kan få bruk for dem i morgen...


Men status er i allefall da at jeg skal kjøre ned på etterkontroll i morgen tidlig (kl Kult. Forhåpentligvis få gokjent bilen, kjøre og hente vognkort og klistrelapper, på med skilt,pakke bil og vips: avreise til SCC kl 16.00 fra Hamar.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #27 på: august 19, 2010, 23:48:06 pm »

 Gliser
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #28 på: august 19, 2010, 23:49:05 pm »

Gliser

Tusen takk for tipset Henning!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #29 på: august 19, 2010, 23:52:57 pm »

Tror jeg heller hadde satt inn 12v viskermotor enn en slik omformer/motstand.
Blir fort litt ryddigere el-anlegg også.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!