Jeg har en 1600 blokk, dobbelport med 8mm sylindergjengestenger med innsatser, store oljekanaler og doble overtrykkventiler(eller hva det nå heter) til type 1. Motoren er fra 1973, og alu-/-magnesiumen blokka er støpt av har ikke noen sprekker, men forestiller meg at den begynner å bli ganske sprø. Den trenger forøvring linjeboring.
Jeg planlegger å installere full-flow filter kit og oljetemp. sensor.
Jeg planlegger å bruke bilen som daglig transport over lange distanser. Derfor er det viktig for meg at motoren varer hundre tusen kilometer, men helst mer og har ålreit dreiemoment. Jeg er ikke intr i å bruke høyt turtall eller kompresjon for å få mange hestekrefter. Men viktigst av alt, jeg ønsker ikke å bruke så forbanna mye penger. Poenget med denne bilen var at den skulle spare meg penger. Håper å ikke overstige 10 000,- for deler (men det blir kanskje vanskelig?)
Ting jeg har som er i brukbar stand:
- Veivaksel (litt rust på flaten som svinghjulet skal boltes fast)
- Råder
Ting som er kaputt:
- Stempler har kolapset skjørt (er det det dette heter?)
- Sylindere er rustne og den ene har ripe inni
Jeg mangler:
- Innsug
- Eksos
- Forgasser(e)
Jeg er ikke sikker på toppene ennå. Er dyrt å gjøre dem så gode som nye? I såfall kan jeg like gjerne kjøpe noen nye? Større ventiler? Blyfri bensin?
Burde jeg holde meg unna større slagvolum enn 1600cc?
Hvilke komponenter burde jeg kjøpe? Hvilke burde jeg satse på å få bruktmarkedet, og hvilke burde jeg bestille nye?
Håper på noen detaljerte innspill!

Kommer en ny girkasse etterhvert, for å få ned turtallet.
Mvh,
Marius