mai 04, 2025, 17:35:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Behandling av renskrapet flyndre?  (Lest 2571 ganger)
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« på: mai 11, 2011, 02:22:35 am »

Er nødt til å få skrapet rent undersiden av bilen i sommer. Mener at gulvet skal være så og si helt med bare litt overflaterust og rester av understellsmasse. For å få god oversikt skal jeg skrape gulvet platerent. Men da er spørsmålet, hvordan behandle det bare metallet? Vil jo unngå å måtte gjøre dette igjen hvert 5. år.

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 11, 2011, 09:06:29 am »

For å beskytte bart stål så må du ha på syregrunning først. Denne legges på i et veldig tynt strøk. Etter syregrunning er det vanlig grunning som gjelder.

Deretter spørs det hvor bra du vil gjøre det. Hvis du ønsker å gjøre det best mulig totalt sett så lakker du etter grunningen. Etter lakken matter du overflaten lett og har deretter på steinsprutbeskyttelse (som kan lakkes over).
Steinsprutbeskyttelsen skal på i et tynt strøk (gjerne 2 veeldig tynne) og deretter tørke lenge og godt.

Etter steinsprutbeskyttelsen har du på et veeeldig tynt strøk med grunning før du lakkerer med ønsket farge.

Det er det som gir den beste beskyttelsen...hvis man ser bort fra pulverlakkering og slikt da.
Loggført
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2011, 13:24:10 pm »

Takk for svar.

Har du noen erfaringer med noe spesielt merke av syregrunning (2k?) og grunning, eller er det bare å blande merker og kvalitet? Og understellmasse/steinsprutbeskyttelse?

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 11, 2011, 13:38:37 pm »

Husker ikke navnet på de forskjellige, men de er kjøpt hos den lokale BilExtra-butikken. Alle produktene er 1K og det skal være mer enn bra nok. Man kan jo naturligvis vurdere 2K lakk, men det krever jo litt mer enn bare å kjøpe en sprayboks eller 10. Blir riktignok dyrt med spraybokser, men det er enkelt å jobbe og krever jo ikke stor kompressor eller sprøyte heller.
Loggført
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #4 på: mai 11, 2011, 13:41:47 pm »

Den er god..  Takker for rask respons.. da er det bare å sette opp ei handleliste..

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 11, 2011, 13:54:54 pm »

Du mååå bruke 2 komp Grunning,alt annen er Ræva.
M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 11, 2011, 15:58:39 pm »

Du mååå bruke 2 komp Grunning,alt annen er Ræva.
M

Det er jo direkte feil...

Jeg har alltid brukt 1K grunning og har aldri hatt noe som helst problem med det. Hva man "skal" gjøre om man driver oppretter- og lakkeringsvirksomhet er noe helt annet.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 12, 2011, 00:26:00 am »

Har akkurat tatt bunnen min. Det ble sveist noen småpunkter på den, og leverte den deretter til sandblåsing, metallisering, priming og lakk. Kom tilbake "ferdig" - et par tusenlapper her i Bergen.

http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.msg315517#msg315517
 
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: mai 12, 2011, 06:57:39 am »

http://www.fiskeri.no/Tema/Flatfisk.htm
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 12, 2011, 08:42:14 am »

Takk for svar.

Har du noen erfaringer med noe spesielt merke av syregrunning (2k?) og grunning, eller er det bare å blande merker og kvalitet? Og understellmasse/steinsprutbeskyttelse?

Kim

Var en tur oppom verkstedet i går kveld og sjekket, og det er Lesonal syregrunning og grunning jeg har brukt. Lakk og steinsprutbeskyttelse er Car System og AutoK.

Alle merker skal i dag kunne brukes om hverandre. Selv har jeg ikke hatt problemer med koking eller lignende de siste 10-12 årene i hvert fall.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 12, 2011, 17:37:12 pm »

dersom den henger på bilen so ville eg ha slipt reint og sveist. deretter brukt detta,
-2k syregrunnin

-2k jotun jotamastic: http://www.jotun.no/www/com/20020113.nsf?OpenDatabase&db=/www/com/20020116.nsf&v=10F2&e=uk&m=92E&c=96084B6F9B940DF1C1256E68004CA6D2
Dette er noko av da råaste malingen som finst. slitesterkt som fy. sjekk meir info her: http://www.jotun.no/www/com/20020116.nsf/viewunid/EFEA7152BB780A84C125744000456E4E!OpenDocument

-2k jotun topcoat i valgfri farge: http://www.jotun.com/jotun/paints/20020020.nsf/wvwProductDatabase/9FD44B25BF20C87AC125672A0031D3A4/$file/TDS%20-%20Penguard%20Topcoat%20-%20English%20(uk)%20-%20Issued.26.11.2010.pdf

Om bunnplato er delt frå bilen so ville eg ha gjort som Erik har, dvs senda den til sandblåsing og metallisering og so få den lakka opp i nokon skikkelege fargar. dvs eg ville brukt jotamasticen og topcoat/evt. vanlig lakk til slutt. Legger du tectyl over dette igjen so har du eit alvorleg slitesterkt og solid dekke som vil spara på bunnplata leeeeenge.

hoks på at du treng ikkje sprøyta og trykkluft sjølv om du skal bruka 2k.  kost er somregel godt nok på ei bunnplata
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #11 på: mai 13, 2011, 00:27:52 am »

Takk igjen for all responsen.. Likte spesielt godt innlegget om filetering..  Blunker

Bunnplata sitter på bilen, så det blir nok å kjøre bilen over ei grav eller sette den på bukker for å jobbe under den.

Bunnplata til erikaa ser absolutt ut til å være verdt prisen. Kanskje på neste prosjekt.

Skal områder som er angrepet av rust behandles ekstra før syregrunning, eller stopper syregrunningen all begynt rusting?

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!