billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« på: mai 11, 2011, 02:22:35 am » |
|
Er nødt til å få skrapet rent undersiden av bilen i sommer. Mener at gulvet skal være så og si helt med bare litt overflaterust og rester av understellsmasse. For å få god oversikt skal jeg skrape gulvet platerent. Men da er spørsmålet, hvordan behandle det bare metallet? Vil jo unngå å måtte gjøre dette igjen hvert 5. år.
Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: mai 11, 2011, 09:06:29 am » |
|
For å beskytte bart stål så må du ha på syregrunning først. Denne legges på i et veldig tynt strøk. Etter syregrunning er det vanlig grunning som gjelder.
Deretter spørs det hvor bra du vil gjøre det. Hvis du ønsker å gjøre det best mulig totalt sett så lakker du etter grunningen. Etter lakken matter du overflaten lett og har deretter på steinsprutbeskyttelse (som kan lakkes over). Steinsprutbeskyttelsen skal på i et tynt strøk (gjerne 2 veeldig tynne) og deretter tørke lenge og godt.
Etter steinsprutbeskyttelsen har du på et veeeldig tynt strøk med grunning før du lakkerer med ønsket farge.
Det er det som gir den beste beskyttelsen...hvis man ser bort fra pulverlakkering og slikt da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #2 på: mai 11, 2011, 13:24:10 pm » |
|
Takk for svar.
Har du noen erfaringer med noe spesielt merke av syregrunning (2k?) og grunning, eller er det bare å blande merker og kvalitet? Og understellmasse/steinsprutbeskyttelse?
Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: mai 11, 2011, 13:38:37 pm » |
|
Husker ikke navnet på de forskjellige, men de er kjøpt hos den lokale BilExtra-butikken. Alle produktene er 1K og det skal være mer enn bra nok. Man kan jo naturligvis vurdere 2K lakk, men det krever jo litt mer enn bare å kjøpe en sprayboks eller 10. Blir riktignok dyrt med spraybokser, men det er enkelt å jobbe og krever jo ikke stor kompressor eller sprøyte heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #4 på: mai 11, 2011, 13:41:47 pm » |
|
Den er god.. Takker for rask respons.. da er det bare å sette opp ei handleliste..
Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #5 på: mai 11, 2011, 13:54:54 pm » |
|
Du mååå bruke 2 komp Grunning,alt annen er Ræva. M
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: mai 11, 2011, 15:58:39 pm » |
|
Du mååå bruke 2 komp Grunning,alt annen er Ræva. M
Det er jo direkte feil... Jeg har alltid brukt 1K grunning og har aldri hatt noe som helst problem med det. Hva man "skal" gjøre om man driver oppretter- og lakkeringsvirksomhet er noe helt annet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: mai 12, 2011, 06:57:39 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mai 12, 2011, 08:42:14 am » |
|
Takk for svar.
Har du noen erfaringer med noe spesielt merke av syregrunning (2k?) og grunning, eller er det bare å blande merker og kvalitet? Og understellmasse/steinsprutbeskyttelse?
Kim
Var en tur oppom verkstedet i går kveld og sjekket, og det er Lesonal syregrunning og grunning jeg har brukt. Lakk og steinsprutbeskyttelse er Car System og AutoK. Alle merker skal i dag kunne brukes om hverandre. Selv har jeg ikke hatt problemer med koking eller lignende de siste 10-12 årene i hvert fall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #11 på: mai 13, 2011, 00:27:52 am » |
|
Takk igjen for all responsen.. Likte spesielt godt innlegget om filetering..  Bunnplata sitter på bilen, så det blir nok å kjøre bilen over ei grav eller sette den på bukker for å jobbe under den. Bunnplata til erikaa ser absolutt ut til å være verdt prisen. Kanskje på neste prosjekt. Skal områder som er angrepet av rust behandles ekstra før syregrunning, eller stopper syregrunningen all begynt rusting? Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
|