laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« på: mars 10, 2008, 12:20:42 pm » |
|
Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?
Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mars 10, 2008, 14:20:25 pm » |
|
t.o.m 1959/1960.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: mars 10, 2008, 16:05:00 pm » |
|
Har ikke sett det orginalt på biler etter 1961. Utfasingen begynte i 58.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #3 på: mars 10, 2008, 16:44:13 pm » |
|
Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?
Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.
Nå er ikke jeg noen ekspert på nymotens biler fra slutten av 50tallet, men det var vel slik at amerikansk-leverte biler ikke hadde piler, men puppeblinklys på forskjermene fra og med modellåret 1956? Glem ikke at fabrikken leverte en rekke ulike piler på ulike årsmodeller også. I farten husker jeg fem ulike typer fra perioden 1949-1958. Antageligvis ble det brukt flere enn dette i dette tidsrommet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #4 på: mars 10, 2008, 20:22:35 pm » |
|
Takk for det.
Retningspilene mine vil ikke helt ut. De stikker bare 15cm ut og lyser... Mulig å fikse, eller må man bite i det sure eplet og kjøpe nye? Er det ikke en fryktelig pris på disse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #5 på: mars 10, 2008, 21:33:29 pm » |
|
Spray på litt rustløser på pinnen som går ned i spolen og sørg for at det er god kontakt der ledningene er skrudd fast. Da burde de komme i form 
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #6 på: mars 10, 2008, 21:34:45 pm » |
|
Spray på litt rustløser på pinnen som går ned i spolen og sørg for at det er god kontakt der ledningene er skrudd fast. Da burde de komme i form  Takk for det. Var redd jeg måtte kjøpe årskort på det lokale helsestudioet for at de skulle bli i form til sommeren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #7 på: mars 10, 2008, 22:14:18 pm » |
|
Sjekk også at ladespenningen er høy nok.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #8 på: mars 11, 2008, 01:49:14 am » |
|
Sjekk også at ladespenningen er høy nok.
Og den skal være på hvor mange volt? First time 6v 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: mars 11, 2008, 03:00:08 am » |
|
Kan være en idè å bruke en god dose elektronikkrens el.l ned i spolen og gjerne blåse med trykkluft. Prøve å få ut gammel olje og skitt før man smører opp på nytt 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #10 på: mars 11, 2008, 13:21:24 pm » |
|
Et annet alternativ kan være å blande ørlittegrann flytende viagra i rustløseren. Vet noen bruker sånn for å fa fart i pinnen 
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Haugan
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: mars 13, 2008, 10:08:06 am » |
|
Jeg hadde samme problem på min 58, der pilene gikk bare halvveis ut. Smøring hjalp litt, men det ble ikke helt bra. En enkel fiks er å slakke på "returfjæra" som drar pilene ned når du slår av strømmen. Så lenge bilen står med hjulene ned og taket opp, vil tyngdekraften sørge for at pilene går ned av seg selv. Det fungerer i hvert fall helt utmerket hos meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #12 på: mars 13, 2008, 12:29:48 pm » |
|
Er redd pilene mine er mer slitne enn som så, for det virket ikke som det var noen fjæring i dem i del hele tatt! Returfjæra er nok ikke tid stede 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #13 på: desember 26, 2008, 23:07:13 pm » |
|
Man bør også sjekke sikringen foran ,under panseret. Er denne irret, eller har dårlig kontakt på annen måte, virker pilene heller dårlig. Sjekk dette, og smør de opp.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2010, 10:28:07 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Frank G
Medlem
  
Innlegg: 109
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: januar 28, 2009, 12:33:02 pm » |
|
Mulig off topic... Men er alle pilene like? Altså slik at piler fra et bestemt år passer i andre årganger?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #15 på: januar 28, 2009, 13:22:13 pm » |
|
Ta en titt på innlegget mitt lengre opp så får du svar på spørsmålet ditt  Alle piler fra "alle" årganger passer inn i pilkassene til de ulike. Untakene er vel krigsbobler med eksternt monterte pilkasser og post 53 karmann kabriolett som har annerledes innfesting og design på pilene fra ca 1953. Sedanpiler passer vel riktig nok inn i kabriolett-kassene opp til 53-54, men pent blir det ikke.. Mulig off topic... Men er alle pilene like? Altså slik at piler fra et bestemt år passer i andre årganger?
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2010, 10:40:34 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Elliot
Supermedlem
    
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
 |
« Svar #16 på: januar 30, 2009, 23:44:02 pm » |
|
Og når vi har noen med kontroll her... hvordan forløper dette seg på t-2? Hvilke piler skal jeg se etter til min 57 t2 f.eks? Eller for å spør enklere, hva passer?
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #17 på: februar 13, 2009, 21:29:06 pm » |
|
Og når vi har noen med kontroll her... hvordan forløper dette seg på t-2? Hvilke piler skal jeg se etter til min 57 t2 f.eks? Eller for å spør enklere, hva passer?
De "vanlige" boble-pilene med slett ytterside er korrekte til T-2 f.o.m. 1954 og fremover 
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
mcmad
Medlem
  
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen
RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT
|
 |
« Svar #18 på: januar 10, 2010, 16:08:49 pm » |
|
Sjekk også at ladespenningen er høy nok.
Og den skal være på hvor mange volt? First time 6v  LADESPENNINGEN BØR VÆRE 7,2 VOLT
|
|
|
Loggført
|
Member of mandagsklubben CAPSLOCKMONSTERET
1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410) 15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976 7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass..... Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
|
|
|
jehoey
Juniormedlem
 
Innlegg: 55
Bosted: Otta
|
 |
« Svar #19 på: februar 04, 2010, 18:58:28 pm » |
|
Siste bil med piler har Cassisnummer 3 192 506 dvs august 1960- Svært få biler vart importert av HAM AS med piler etter 1959.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Korfitts
Medlem
  
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold
Åsså koser vi vors..
|
 |
« Svar #20 på: mars 08, 2010, 20:26:50 pm » |
|
Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?
Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.
Nå er ikke jeg noen ekspert på nymotens biler fra slutten av 50tallet, men det var vel slik at amerikansk-leverte biler ikke hadde piler, men puppeblinklys på forskjermene fra og med modellåret 1956? Glem ikke at fabrikken leverte en rekke ulike piler på ulike årsmodeller også. I farten husker jeg fem ulike typer fra perioden 1949-1958. Antageligvis ble det brukt flere enn dette i dette tidsrommet. Jeg har anskaffet meg en '56 og denne har ingen piler! Er vel meget mulig at det har blitt tettet igjen og satt på "puppeblinklys" i ettertid, men dersom bilen er tatt inn fra usa, finnes det en mulighet til å finne ut det på? Hvis ikke, er det noen mulighet og finne ut hvor bilen er solgt første gang i Norge? Takker for all info 
|
|
|
Loggført
|
56 Oval - Olivia- Solgt 76 Polo - Solgt 72 T1 - Solgt 75 T1 - Solgt 58 cab T1 - Pågående prosjekt
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #21 på: mars 08, 2010, 20:45:51 pm » |
|
Jeg har anskaffet meg en '56 og denne har ingen piler! Er vel meget mulig at det har blitt tettet igjen og satt på "puppeblinklys" i ettertid, men dersom bilen er tatt inn fra usa, finnes det en mulighet til å finne ut det på? Hvis ikke, er det noen mulighet og finne ut hvor bilen er solgt første gang i Norge? Takker for all info  Om bilen din er en US utgave har den ikke piler, piler var ikke godkjent "over there".Men da skal den også ha US fangere bl.a 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #22 på: mars 08, 2010, 20:55:41 pm » |
|
Du kan bestille ett Birth certificate fra Automuseum: http://automuseum.volkswagen.de/index.php?id=12&L=1Da ser du hvem som har bestillt den fra fabrikken (vanligvis en importør, evt forhandler). Og hvilke ekstrautstyr som er montert fra fabrikk. Er bilen en original bil i original stand, har US-bilene amerikafangere og blinklys nede på forskjermene. Og som regel leatherette-interiør istedenfor tøy.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Korfitts
Medlem
  
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold
Åsså koser vi vors..
|
 |
« Svar #23 på: mars 08, 2010, 21:42:00 pm » |
|
Takker for gode tilbakemeldinger! Da går jeg til anskaffelse av ett birth certificate så vet jeg forhåpentligvis litt mer, morro å få historien litt på stell  Forhåpentligvis klarer jeg å nøste opp om bilen er solgt ny i Norge og evt. hvor! '
|
|
|
Loggført
|
56 Oval - Olivia- Solgt 76 Polo - Solgt 72 T1 - Solgt 75 T1 - Solgt 58 cab T1 - Pågående prosjekt
|
|
|
|