mai 04, 2025, 23:30:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombyggning til blyfri..??  (Lest 1322 ganger)
Notchback_88
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Nordkisa


Vw Notchback 67'


Vis profil
« på: august 26, 2010, 08:17:20 am »

God morgen godtfolk!!

Jeg lurer på hva man gjør med toppene på bubblan når man bygger om så man kan kjøre med blyfri bensin??

Noen annet som må gjøres?

Er det noen som har gjort det, vennligst forklar litt om prossedyren Kult

Takker og bukker for svar Blunker
Loggført

67' Notchback
02' Passat
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 26, 2010, 09:05:43 am »

Motorene fom ca 67 er laget for blyfri. Eldre motorer må få nyere topper for å bli "blyfrie". Søk på forumet for mer info
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Notchback_88
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Nordkisa


Vw Notchback 67'


Vis profil
« Svar #2 på: august 26, 2010, 16:35:57 pm »

Motorene fom ca 67 er laget for blyfri. Eldre motorer må få nyere topper for å bli "blyfrie". Søk på forumet for mer info
Hvordan finner jeg ut om toppene er nyere enn 67 a? Motornr?
Loggført

67' Notchback
02' Passat
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 26, 2010, 17:01:11 pm »

Tja...dobbeltportstopper er blyfrie. Hva er motornr ditt? Står også lesbart delenr om en titter etter å ha vippet av ventildekslene. Kjører selv med 99 oktan  + blytilsetning...men toppene er nok "nye" nok for blyfritt. Tar ingen sjanser...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #4 på: august 26, 2010, 18:07:52 pm »

Jeg kjører en 73 DP 1600 og kjører 95 Blyfri pluss blyerstatning tar ikke helt sjangen jeg heller, bedre å få ut litt ekstra guffe ut sammen med olja bilen spytter ut sånn at det ikke blir så kaldt i Desember
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: august 26, 2010, 19:28:58 pm »

Kjører 30 hk fra 58 på blyfri bensin.
Går helt fint!

Og jeg er ikke aleine om det.

Det var visstnok motorer med støpejernstopper og ventilseter rett i støpejernet (altså noe hønngamle konstruksjoner) som tok mest skade av blyfri.
Topper av alu har allerede fått satt inn ventilseter, som stort sett tåler blyfri svært godt.  Og oljeselskapene har jo tilsatt noe annet lurium istedenfor blyet.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: august 26, 2010, 19:37:19 pm »

Har ikke hørt om ventilskader på luftkjølt VW. (Bortsett fra knekt ventilstang, har skjedd med meg på både T1 og T4 motor)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!