nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« på: august 27, 2010, 23:31:37 pm » |
|
For en liten stund siden gikk vi til anskaffelse av vår andre boble, en urørt/urestaurert 1964 T1 1200. Den skal forbli urestaurert, men selvfølgelig holdes vedlike slik at den ikke forfaller. Det som er gjort siden vi kjøpte den:- lagt dekk på korrekt type felg (ikke riktig farge bak da). 155/15 foran, og 165/15 bak. - montert USA-fangere foran og bak - skiholdere bak - takgrind - skiltholder nede under fanger foran - satt inn original hattehylle - satt inn original tunnelkurv med flaskeholder på siden - montert gule 6V pærer i hovedlysene - byttet bakrutepakning Vi har også bambushylle og Stabburetboksen liggende klart, og det skal inn i bilen så fort som mulig  Planer:- senkespindler foran - nye dekk foran - nye dekk bak på breddet originalfelg - gangstercap/solskjerm i mesh eller rød/grønn - done- hengerfeste - motorbytteprosjekt (originalen skal selvsagt tas vare på) - bytte resten av vinduspakningene - er på gang!MotorprosjektVi har mildt sagt vært heldige og fått overtatt en nybygget 1776ccm, dvs den er ikke ferdig bygget ennå. Toppene er montert, men mangler støtstenger og vippearmer. Specs vi har fått opplyst er: - AH blokk, linjeborret - blueprintet, balansert og vektjustert - smidde stempler - 2x NYE Dellorto 40 DRLA med all nødvendig hardware - helt ny Bosch 009 fordeler - 282 graders Eagle Racing Cam + div. Når det gjelder motorprosjektet er vi så og si helt grønne, til tross for at jeg i min ungdom tok fra hverandre en boblemotor og satte den sammen igjen. Den eventuelle kunnskapen jeg hadde da er borte. Her er vi nødt til å søke ekstern hjelp til å komplettere motorbygget, og håpet er at noen her på forumet har lyst og mulighet til å hjelpe til! 
|
|
« Siste redigering: september 06, 2010, 16:16:40 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #2 på: august 29, 2010, 13:46:06 pm » |
|
ser ikke billig ut det der, noen bilder av bilen eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: august 29, 2010, 14:15:33 pm » |
|
Bilder av bilen kommer også - bare det slutter å regne sånn!
|
|
« Siste redigering: august 30, 2010, 20:59:20 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: august 30, 2010, 17:45:46 pm » |
|
Jeg trenger vippearmer og støtstenger, hva bør jeg velge her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw dude
Seniormedlem
   
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg
|
 |
« Svar #7 på: august 30, 2010, 18:58:39 pm » |
|
Var utrolig fin bil du har fått deg! Gøy med kongsberg ski, har selv et par på stabburet.  Gratulerer med en flott bil! 
|
|
|
Loggført
|
- VW boble 1970 - Mazda 2 2018 - Tempo corvette 1967
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: august 30, 2010, 22:02:20 pm » |
|
Takk takk  Er jo litt flekker på den, men skal få kjøpt litt lakk og flekket over bare. Blir ingen hellakkering iallefall. Prøver å få lagt inn bilder av motoren, men bildehost'en krangler litt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Zero
Seniormedlem
   
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn
Zero. (Tidligere keito)
|
 |
« Svar #10 på: august 31, 2010, 07:36:23 am » |
|
Fin bil!! Hvor for du kjøpt 6V gule pærer til hovedlys? Uneberg eller Hot Shop?
|
|
|
Loggført
|
T1-63 Zero
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: august 31, 2010, 10:48:25 am » |
|
Fin bil!! Hvor for du kjøpt 6V gule pærer til hovedlys? Uneberg eller Hot Shop?
Takk takk! Pærer må man bare jakte etter på nett dessverre, det er ingen som egentlig har disse. Ser ut til at jeg trenger en 6V startmotor fra en '67 1500 - noen som har?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: august 31, 2010, 20:59:24 pm » |
|
Blir helt forvirra av hva som må gjøres.. har en AH blokk med 200mm clutch og tilhørende svinghjul som skal sammen med min 1200 girkasse.
Her er mine alternativer, slik jeg har forstått det:
1. Beholde eksisterende 1200 6V girkasse, slipe litt så 200mm passer, og bruke 6V starter fra en '67 1500 - vil en 6V startmotor klare å dra en 1776 rundt?
2. Skaffe en 1300S girkasse, flytte over nesekon og drivaksler fra 1200 girkassen + bruke 12V starter og bygge om resten av bilen til 12V.
3. Bruke eksisterende 1200 6V girkasse, skaffe foring til 12V starter, slipe litt så 200mm passer, og bygge om resten av bilen til 12V.
Hva er best/mest riktig/hensiktsmessig å gjøre? Jeg vil helst beholde bilen som 6V, men om en 6V startmotor ikke er sterk nok til å dra motoren rundt så må jeg vel bygge om. Setter stor pris på innspill!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: august 31, 2010, 22:04:25 pm » |
|
Kva med å setta på eit 6v/180mm svinghjul?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: august 31, 2010, 22:30:10 pm » |
|
Kva med å setta på eit 6v/180mm svinghjul? Iflg Wheeler var ikke dette noen god idé... men spør meg ikke hvorfor, for det fikk jeg ikke med meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: august 31, 2010, 22:45:36 pm » |
|
Da er utan tvil da lettaste, men er nok kanskje greitt å ha 200mm i ein 1776motor ja. Ellers so er forslag 1 det beste vil eg tru
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: september 01, 2010, 08:56:03 am » |
|
Har skaffet en AO girkasse fra Karmann Ghia 1600 (AO , 1600, 4.125, Karmann Ghia from 8/70). Iogmed at den girkassen kommer fra en 1600, så bør min AH-blokk skli rett inn i denne kassen uten å måtte slipe innvendig. Det eneste jeg da vet at jeg trenger er en 6 volts starter fra '67 1500, dvs om denne klarer å dra rundt en 1776. AO-girkassen med drivaksler har 4x130 tromler, men regner med det er en smal sak å bygge om til 5x205. Er drivaksler like lange på Karmann Ghia og T1? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: september 05, 2010, 22:57:38 pm » |
|
Grønn Cornett solskjerm handlet inn, takk til Raaen for handelen  Bilde kommer i morra når den er montert. Har også fått byttet pakning på den ene sideruta bak, tar den andre i morgen. Skal etterhvert handle inn nye skrapelister og div til dørene, samt frontrutepakning.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2010, 23:42:17 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
|
vw dude
Seniormedlem
   
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg
|
 |
« Svar #19 på: september 07, 2010, 10:35:42 am » |
|
Detta blei bra. Kult bilde mens du kjørte. 
|
|
|
Loggført
|
- VW boble 1970 - Mazda 2 2018 - Tempo corvette 1967
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: september 07, 2010, 12:07:04 pm » |
|
Dama som kjører  Hu elsker å kjøre boble!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw dude
Seniormedlem
   
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg
|
 |
« Svar #21 på: september 07, 2010, 12:11:51 pm » |
|
he he. er alltid gøy å kjøre 
|
|
|
Loggført
|
- VW boble 1970 - Mazda 2 2018 - Tempo corvette 1967
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: september 09, 2010, 23:28:17 pm » |
|
Justerte litt ventiler i ettermiddag, det var absolutt null klaring, og ganske mye for stramt. Etter justeringen startet den og gikk meget pent etterpå på kald motor, men på varm motor var det litt mer tikking - dog med mer respons. Fulgte anvisning i manualen for '64 1200 lastet ned fra thesamba.com, der sto det 0,20mm. Har søkt litt rundt, og det ser ut til at mange anbefaler 0,10mm på eldre 1200. Får justere på nytt i morgen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: september 13, 2010, 08:37:34 am » |
|
Justerte ventiler på nytt, denne gang til 0,10mm. Vips, all tikking borte, og nå går den veldig fint under kjøring. Faktisk så fint at jeg vurderer å la være å bytte motor. Men, den er noe mer tungstartet synes jeg. Starter på en måte ikke med en gang man vrir over nøkkel, må tråkke litt på gassen samtidig, men det kan kanskje skyldes defekt automatchoke? Noen som har dette liggende til en 28 PICT 6v forgasser? En annen ting er at det er en lekkasje på 2 av støtstangpakningene. Tenker jeg bestiller et sett CSP fjærbelastede støtstangrør for å eliminere dette problemet en gang for alle, og for å slippe å demontere motoren. Edit: CSP Pushrod Tubes er bestilt hos Jøran Larssen  Vurderer også salg av 1776'en...
|
|
« Siste redigering: september 13, 2010, 12:56:06 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #24 på: september 13, 2010, 16:51:35 pm » |
|
Blir helt forvirra av hva som må gjøres.. har en AH blokk med 200mm clutch og tilhørende svinghjul som skal sammen med min 1200 girkasse.
Her er mine alternativer, slik jeg har forstått det:
1. Beholde eksisterende 1200 6V girkasse, slipe litt så 200mm passer, og bruke 6V starter fra en '67 1500 - vil en 6V startmotor klare å dra en 1776 rundt? 2. Skaffe en 1300S girkasse, flytte over nesekon og drivaksler fra 1200 girkassen + bruke 12V starter og bygge om resten av bilen til 12V. 3. Bruke eksisterende 1200 6V girkasse, skaffe foring til 12V starter, slipe litt så 200mm passer, og bygge om resten av bilen til 12V. Hva er best/mest riktig/hensiktsmessig å gjøre? Jeg vil helst beholde bilen som 6V, men om en 6V startmotor ikke er sterk nok til å dra motoren rundt så må jeg vel bygge om. Setter stor pris på innspill!
Eg gjekk for alternativet 3. Ville nok få inn 12v. når du skal ha stor motor da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: september 13, 2010, 22:03:24 pm » |
|
Etter en liten diskusjon har vi blitt enige om at 64'en skal få beholde sin gode 1200-maskin, den er trivelig å kjøre med slik den er original  Mulig 1776'en havner i 66'en isteden. Men nå har jeg jo skaffet meg 2 stk '58 T2 panel også, (den ene er neppe reddbar) så kanskje motoren havner i den andre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: september 18, 2010, 12:44:28 pm » |
|
Skulle sette igang i dag med å bytte til CSP støtstangrør og pakninger. Det stoppet seg selv når jeg ikke fikk av de to vrangeste skruene innerst/øverst.. får vel ta ned motoren en dag og få løs alle deksler etc for å få spylt vekk 46 år med dritt.. hehe Men, det var en god overraskelse og en dårlig en. Den gode var at det faktisk ikke var lekkasje fra pakningene rundt støtstangrørene. Når jeg kikket nøyere etter var det faktisk helt tørt der, hvilket bringer meg over på den dårlige overraskelsen... det er rett og slett den nye(?) drivakselmansjetten som er synderen, og som har sprutet girolje utover kjøledeksler og varmepotta på høyre side. Hele den (tilsynelatende) nye mansjetten var morken! Tipper det skyldes feilmontasje av tidligere eier. Får hive meg over en liten mansjett-bestilling hos Unneberg  Ellers oppdaget jeg et lite rusthull i bakerste del av kanal på høyre side når jeg lå under der - dette skal selvfølgelig fikses!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: september 18, 2010, 13:36:43 pm » |
|
Når du monterar ny (delt) mansjett so er da smart å smøra permatex/pakningslim imellom flensen og langs kantane mot girkassa og aksling, då slepp du lekkasjar. Ellers so anbefalar eg å kjøpa den tyske mansjetten, resten er bås
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #28 på: september 18, 2010, 17:16:32 pm » |
|
Når du monterar ny (delt) mansjett so er da smart å smøra permatex/pakningslim imellom flensen og langs kantane mot girkassa og aksling, då slepp du lekkasjar. Ellers so anbefalar eg å kjøpa den tyske mansjetten, resten er bås Takk for tips, skal huske å handle inn litt Permatex. Det er vel den tyske mansjetten dem har på Unneberg, så da tenker jeg det går bra denne gangen. Men synes det var litt merkelig at en tilsynelatende ny mansjett er sprukket og morken...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #29 på: september 18, 2010, 19:01:04 pm » |
|
Sånn er da med repro deler... ikkje 10% av orginal kvalitet eingong..
Lettast å skifta mansjettn om du jekkar bilen opp og sett på bokk og so sett du jekken under hjulet og løfter akslingen opp sånn att den står i vater, eller litt lenger opp(mindre oljelekkasje + plass rundt akslingen)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|