Trygve
Nybegynner

Innlegg: 33
Bosted: Vormedal
|
 |
« på: august 28, 2010, 14:04:55 pm » |
|
Hei... har nå hatt motoren i min trike å kjørte et par timer med den, så kom det litt tikkelyd som kunne høres ut som ventiltikking, dette utviklet seg og ble mye verre, så jeg stoppet og fikk den slept hjem, tok ut motoren, og skrudde av toppen på den siden det gjaldt, fant da en stk låsering til x-bolt som hadde kvesta stempel, sylinder, og stempelfjører... har nå bestilt 1/4 sylindersats hos hotshop, men som han på hotshop sa, jeg tror det ligger noe annet bak... for akkurat samme feilen var på motoren når jeg kjøpte den...dvs det er andre gang motoren havarerer på samme akkurat samme måte. Kan det skyldes at råden er skjev? hvor mye slark tillates på råden/rådelageret? hvis jeg lar den stå 90grader (rett ut) av blokka, hvor langt skal den kunne slarke fremover/bakover i motorens lengderetning? tok en helt uhøytidlig måling og kom til ca 2mm, holdt da metermål gjennom hullet til kryssbolten og målte til nabosylinderen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #1 på: august 28, 2010, 14:32:04 pm » |
|
hei side veis er det ok med 2-3 mil men det beste er å ta av råden og få den sjekket på et verksted evt bytte den mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trygve
Nybegynner

Innlegg: 33
Bosted: Vormedal
|
 |
« Svar #2 på: august 28, 2010, 19:11:04 pm » |
|
jeg har en annen havarert motor liggende, er det noe i veien for å ta en råde fra denne? såsant det er lik motor selvfølgelig... må jeg bytte lager da, eller kan eg bruke det som står på i dag? det er jo mellom lager og veiv det går rundt og slites, så om jeg bare bytter råden, og bruker det gamle lageret om igjen, så er vel det godt nok?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: august 28, 2010, 22:56:30 pm » |
|
skal det opp så er det nødvendig med lagerbytte,hvorfor ikke bytte de med det samme istedenfor å sette sammen for deretter finne ut at det skulle vært gjort ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #4 på: august 28, 2010, 23:05:10 pm » |
|
om "råden" en skjev så bør du kunne se dette på veivlageret når du demonterer... blir skjev belastning på lager og dermed skjev slitasje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trygve
Nybegynner

Innlegg: 33
Bosted: Vormedal
|
 |
« Svar #5 på: august 30, 2010, 07:48:18 am » |
|
ok....da blir det nye lagre.... takker for svar.... :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #6 på: august 30, 2010, 08:10:13 am » |
|
hei å bytte bare en råde går jo fin men jeg har oplevd at noen ganger der jeg bytter bare 1 råde at de har svært forskjelig vekt. så mitt råd er ta 4 stk bra råder lev de til et motorverksted og si at de skal normaliseres og veies og at de skal sjekke om de er rette.
Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #7 på: august 30, 2010, 09:18:57 am » |
|
Ville vel også sjekket rådebanen på veiv med det samme...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|