Dette er det jeg tenker å gjøre med en motor jeg bygger. Planlegger 1641cc, med godt dreiemoment på bunnen, primært for bruk ved lavt turtall. Dette skal inn i min daily driver. Motoren blir basert på en 1600AD blokk fra 1971 med dobble reduksjonsventiler, 10mm oljekanaler og 8mm gjengestenger for sylindre. Dobbelport topper jeg skal porte. Ca orginal kompressjon. Lurte på deres kommentarer på følgende punkter:
DynamoJeg har en dynamo liggende etter en 1300 singelport (F-kode). Burde jeg bruke denne, eller er det store fordeler ved å velge en fra en 1600?
ReimhjulHar et liggende fra 1300 singelport (F-kode). Hvor reimhjulet kommer fra spiller vel ingen rolle?
Dynamostol med oljetraktHar en fra en 1300 singelport (F-kode). Denne mangler det svarte røret som min 1300 dobbelport har som går ned langs siden på blokka og ned på undersiden av motoren. Er denne delen helt grei å bruke, eller burde jeg finne en annen?
BensinpumpeBrukt eller ny? Og hvilken type?
FordelerJeg har en fordeler fra en 1300 singelport (F-kode). Hvordan vil det være å bruke denne? Hvis dere synes jeg skal skaffe ny, hvilken?
CoilEn sint en fra biltema
GasserDellorto DRLA 36. 28mm halsring. Skal jeg heller velge Dellorto DRLA 40, med 28 halsring? Annen halsring?
InnsugNoen jeg sveiser selv.
Viftehus og vifteHar et viftehus fra en 1300 singelport (F-kode), komplett med vifte. Jeg har hørt mye snakk om doghouse. Så vidt jeg vet er ikke mitt viftehus med doghouse, og har litt annerledes form. Burde jeg skifte til doghouse eller er det like greit å lage et doghouse inne i det jeg har?
Har 1600 med doghouse annerledes vifte enn min 1300 singelport (F-kode)? Burde denne i såfall oppgraderes til noe annet for å få bedre kjøling til den større motoren?
OljekjølerRacebuggy foreslo at jeg kunne ta en T4 oljekjøler og utvide doghouse slik at den får plass.
VentildekselStandard deksler jeg restaurerer.
VarmepotterNoen pent brukte jeg kjøper
EksosPlanla empi gt-eksos. Er dette et effektanlegg, eller hjelper den ikke motoren å puste noe særlig?
KjøleblekkJeg har alt kjøleblekk fra en 1300 singelport (F-kode). Dette passer vel til 1600-blokka, og gir vel vel kurrant kjøling, eller burde jeg kjøpe noe nytt. Det skal naturligvis fjernes all rust.
SvinghjulHvis ikke har jeg et 180mm liggende hjemme. Har blitt anbefalt å skaffe et 200mm svinghjul, isteden. Dette fra flere kanter. Hva mener dere?
VeivakselHvilken skal jeg bruke?
RåderJeg har noen råder liggende etter en annen 1600 motor. Er det ideelt å matche vekten på disse og bruke dem sammen med en veiv fra en annen motor?
VentilstyringerKjøpe noen nye ventilstyringer. Forkslag til hvilke?
VentilerNye ventil. Ryktene er at eksosventilene strekker seg etter mange tusen km. Finnes det noen bedre ventiler som ikke strekker seg etter 100 000km?
VentilfjærerKan jeg bruke de jeg har liggende fra 1600 toppene, eller burde jeg kjøpe nye? Og i såfall hvilke?
PushrodsJeg har pushere liggende etter både en 1300 singelport (F-kode) og 1600 dobbelport (AD-kode). Kan jeg bruke disse, eller tjener jeg på å kjøpe noen nye?
Pushrod tubesNoen nye
LøftereNoen nye
KamWeb 218. Men i det siste har jeg sjekket ut
Web 111. Jeg trenger dreiemoment lavt nede til denne motoren. Hvilken velger jeg? Og hva gjør jeg med kamdrev?
Alt av pakninger og lagereKjøpe nytt
KlutsjNytt
TrykkplateNy
Full flow filterKjøpt oljepumpe med ut/inn for olje på dekselet av tmbryhn samt oljefilterholder. Tenkte det ville være flott å kjøpe et biltema oljefilter, og noen slanger fra tess? 26mm.
Hva er deres kommentarer?
Mvh,
Marius