mai 04, 2025, 13:23:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan burde jeg gjøre med disse komponentene?  (Lest 1081 ganger)
king.oslo
Seniormedlem

Vis profil
« på: september 01, 2010, 12:56:47 pm »

Dette er det jeg tenker å gjøre med en motor jeg bygger. Planlegger 1641cc, med godt dreiemoment på bunnen, primært for bruk ved lavt turtall. Dette skal inn i min daily driver. Motoren blir basert på en 1600AD blokk fra 1971 med dobble reduksjonsventiler, 10mm oljekanaler og 8mm gjengestenger for sylindre. Dobbelport topper jeg skal porte. Ca orginal kompressjon. Lurte på deres kommentarer på følgende punkter:

Dynamo
Jeg har en dynamo liggende etter en 1300 singelport (F-kode). Burde jeg bruke denne, eller er det store fordeler ved å velge en fra en 1600?

Reimhjul
Har et liggende fra 1300 singelport (F-kode). Hvor reimhjulet kommer fra spiller vel ingen rolle?

Dynamostol med oljetrakt
Har en fra en 1300 singelport (F-kode). Denne mangler det svarte røret som min 1300 dobbelport har som går ned langs siden på blokka og ned på undersiden av motoren. Er denne delen helt grei å bruke, eller burde jeg finne en annen?

Bensinpumpe
Brukt eller ny? Og hvilken type?

Fordeler
Jeg har en fordeler fra en 1300 singelport (F-kode). Hvordan vil det være å bruke denne? Hvis dere synes jeg skal skaffe ny, hvilken?

Coil
En sint en fra biltema

Gasser
Dellorto DRLA 36. 28mm halsring. Skal jeg heller velge Dellorto DRLA 40, med 28 halsring? Annen halsring?

Innsug
Noen jeg sveiser selv.

Viftehus og vifte
Har et viftehus fra en 1300 singelport (F-kode), komplett med vifte. Jeg har hørt mye snakk om doghouse. Så vidt jeg vet er ikke mitt viftehus med doghouse, og har litt annerledes form. Burde jeg skifte til doghouse eller er det like greit å lage et doghouse inne i det jeg har?

Har 1600 med doghouse annerledes vifte enn min 1300 singelport (F-kode)? Burde denne i såfall oppgraderes til noe annet for å få bedre kjøling til den større motoren?

Oljekjøler
Racebuggy foreslo at jeg kunne ta en T4 oljekjøler og utvide doghouse slik at den får plass.

Ventildeksel
Standard deksler jeg restaurerer.

Varmepotter
Noen pent brukte jeg kjøper

Eksos
Planla empi gt-eksos. Er dette et effektanlegg, eller hjelper den ikke motoren å puste noe særlig?

Kjøleblekk
Jeg har alt kjøleblekk fra en 1300 singelport (F-kode). Dette passer vel til 1600-blokka, og gir vel vel kurrant kjøling, eller burde jeg kjøpe noe nytt. Det skal naturligvis fjernes all rust.

Svinghjul
Hvis ikke har jeg et 180mm liggende hjemme. Har blitt anbefalt å skaffe et 200mm svinghjul, isteden. Dette fra flere kanter. Hva mener dere?

Veivaksel
Hvilken skal jeg bruke?

Råder
Jeg har noen råder liggende etter en annen 1600 motor. Er det ideelt å matche vekten på disse og bruke dem sammen med en veiv fra en annen motor?

Ventilstyringer
Kjøpe noen nye ventilstyringer. Forkslag til hvilke?

Ventiler
Nye ventil. Ryktene er at eksosventilene strekker seg etter mange tusen km. Finnes det noen bedre ventiler som ikke strekker seg etter 100 000km?

Ventilfjærer
Kan jeg bruke de jeg har liggende fra 1600 toppene, eller burde jeg kjøpe nye? Og i såfall hvilke?

Pushrods
Jeg har pushere liggende etter både en 1300 singelport (F-kode) og 1600 dobbelport (AD-kode). Kan jeg bruke disse, eller tjener jeg på å kjøpe noen nye?

Pushrod tubes
Noen nye

Løftere
Noen nye

Kam
Web 218. Men i det siste har jeg sjekket ut Web 111. Jeg trenger dreiemoment lavt nede til denne motoren. Hvilken velger jeg? Og hva gjør jeg med kamdrev?

Alt av pakninger og lagere
Kjøpe nytt

Klutsj
Nytt

Trykkplate
Ny

Full flow filter
Kjøpt oljepumpe med ut/inn for olje på dekselet av tmbryhn samt oljefilterholder. Tenkte det ville være flott å kjøpe et biltema oljefilter, og noen slanger fra tess? 26mm.

Hva er deres kommentarer?

Mvh,
Marius
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!