Hei.
Jeg er ganske blank på dette med motor, og skal nå begynne med å overhale en sliten 1500.
Så var det dette med å bytte topper, istedenfor 1500 topper så er det vel mulig å sette på dobbeltporta 1600 topper.
Har dette noe for seg?
Og hva annet må byttes? Innsug, forgasser, ++

Du kan tømme lommeboka di på dette. Du må spørre deg om hva du ønsker å oppnå og hva du vil betale for dette.
Hvis luft raskere går inn og ut av en motor får du mye mer kraft. DP 1600 er definitivt smart. Hvis du vil gå to the bleeding edge kan du få portet 1600 toppene, gjerne med større ventiler. Dette gjør det lettere for motoren din å puste = mer fart. Eller ennå værre: kjøpe noen topper fra USA som er spesialdesignet for å gi mye mer luft. Hvis du synes det høres fint ut å porte litt kan du tite litt på tmbryhn sin 1915 tråd i prosjekt-kategorien. Evt har boken "How to hotrod your VW engine" en seksjon om dette.
Etter det jeg har hørt er toppene av den mest restriktive delen på våre motorer.
Men hvis du setter på 1600 topper er det en tanke å øke slagvolumet til 1600cc eller 1641cc. Dette er relativt billig og brude absolutt gjøres på en sliten 1500 etter min mening

Innsug må byttes. Det kan jo være en tanke å få noen freshere gassere Dellorto eller Weber, men du er ikke tvunget til det.M