king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: september 14, 2010, 20:12:26 pm » |
|
Heisann,
Jeg bygger en liten (1641cc) motor med snill kam og bra løft i forsøk på å få høyere dreiemoment slik at jeg kan sette inn en kasse som kan gi lavere rpm. Dn nåværende kassa begynner å bli sliten så dette er et godt tidspunkt.
For tiden har jeg 3300 rpm i 100kmt i min 1971 VW 1302. Jeg ønsker ikke å øke hjulstr noe selv om jeg forstår dette ville påvirke. Målet er circa 2500rpm ved kmt. Lavere enn det er jeg redd motoren blir for svak.
Spørsmålet er: hvilke løsninger har jeg?
- girkasser fra andre bilmerker feks Porsche? - bygge en ny T1 kasse med custom sluttveksling? - finnes det andre vw kasser f.eks T3 eller andre som vil gi såpass endring? - andre muligheter?
Ser frem til deres respons.
Mvh, Marius
|
|
« Siste redigering: september 14, 2010, 20:14:56 pm av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #1 på: september 14, 2010, 20:58:22 pm » |
|
Hvis det er 1302 uten S så vil det være 1303S eller 1302S som er neste steg på stigen. Disse hadde noe lavere utveksling (levert med 1600 org). Men forvent deg ingen undere,det er ikke så store forskjellen. Neste mulighet er vel å få bygd seg en kasse med de spec som du ønsker.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: september 14, 2010, 21:43:04 pm » |
|
Takk. Hvilke andre muligheter har jeg enn S-kasse? Føler ikke 3000 rpm vil være tilstrekelig.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: september 14, 2010, 22:44:04 pm » |
|
Girkassas utveksling bestemmes av motoren. Har du en råsterk motor fra 1500 RPM og til 6000 kan du ha lange mellomrom mellom gir, samt lav utveksling. Har du en svak motor må du ha tettere gir, for å holde motoren på optimalt turtallsområde, og høyere utveksling.
Så for å svare godt på spørsmålet ditt må du vite litt om motoren din og dens effektkurve egentlig. Siden det er en 1600 som er litt hvassere er en 1300s utveksling et godt utgangspunkt.
Og husk også at vifta må ha litt turtall også, så altfor lav giring kan være uheldig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: september 14, 2010, 23:08:07 pm » |
|
Girkassas utveksling bestemmes av motoren. Har du en råsterk motor fra 1500 RPM og til 6000 kan du ha lange mellomrom mellom gir, samt lav utveksling. Har du en svak motor må du ha tettere gir, for å holde motoren på optimalt turtallsområde, og høyere utveksling.
Så for å svare godt på spørsmålet ditt må du vite litt om motoren din og dens effektkurve egentlig. Siden det er en 1600 som er litt hvassere er en 1300s utveksling et godt utgangspunkt.
Og husk også at vifta må ha litt turtall også, så altfor lav giring kan være uheldig.
Gitt at jeg hadde nok kraft, dette er det jeg lurer på: Spørsmålet er: hvilke løsninger har jeg?
- girkasser fra andre bilmerker feks Porsche? - bygge en ny T1 kasse med custom sluttveksling? - finnes det andre vw kasser f.eks T3 eller andre som vil gi såpass endring? - andre muligheter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: september 16, 2010, 21:43:07 pm » |
|
Det er bare å søke det; du får vel hvertfall en 0.82 4-gir, som sammen med 3.88 differensial gir lav utveksling. Finnes kanskje enda lavere også / spesialdeler?
1300s har 3.88 differensial og 0.89 4-gir for sammenligning.
Ligger et regneark i Girkasse-tråden du kan bruke for å regne ut hastighet/turtall etc
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: september 16, 2010, 21:47:04 pm » |
|
Nok kraft er neppe et problem i denne problemstillingen(0,89/0,82x3,88). Jeg har kjørt 1300S kasse med slitt 30hk motor, fungerte helt fint.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: september 16, 2010, 22:31:09 pm » |
|
Det er bare å søke det; du får vel hvertfall en 0.82 4-gir, som sammen med 3.88 differensial gir lav utveksling. Finnes kanskje enda lavere også / spesialdeler?
1300s har 3.88 differensial og 0.89 4-gir for sammenligning.
Ligger et regneark i Girkasse-tråden du kan bruke for å regne ut hastighet/turtall etc
Sett dette regnearket. Ekstremt nytting. Godt jobbet. Hvordan er det å ta en 1300s og sette inn en 3.2 diff? Går det an?M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: september 17, 2010, 19:11:52 pm » |
|
Nok kraft er neppe et problem i denne problemstillingen(0,89/0,82x3,88). Jeg har kjørt 1300S kasse med slitt 30hk motor, fungerte helt fint.
Om det er optimalt vil jeg nok gjerne si at kan diskuteres, at det "virker" tviler jeg ikke på. Kjører selv med en 1300s kasse, 1300 singelport, men har også litt lavere dekk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: september 17, 2010, 21:20:09 pm » |
|
Du kan sette på bakdekk med større rulleomkrets, for å senke turtallet. Gjett hvorfor Cal-lookerne ser ut som de gjør  Regner med at du har lest denne: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16477.0.html
|
|
« Siste redigering: september 17, 2010, 21:27:31 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: september 19, 2010, 15:21:40 pm » |
|
Det jeg lurer på er hvorfor du har bestemt det for et visst turtall ved 100km/h?
Passaten min har også en 3000RPM ved 100km/h - og det har jo en grunn. Kraften fra luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten om jeg ikke husker feil. Brytningen i hva bilen bruker energi på går ved ca 70km/h; dette var den mest "økonomiske" hastigheten. Derfra og oppover er det primært luftmotstand som dominerer og den øker fort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|