Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« på: september 20, 2010, 21:55:15 pm » |
|
Jeg skal ha en IRS-kasse inn i en splittbuss. Bilen totalrenoveres, og jeg vil at girkassa også skal se skapelig ut. Jeg vil gjerne lakke den, hvis det er mulig, den kan gjerne se ut som denne når ferdig: http://creative-engineering.com/index.php?page=shop.browse&category_id=13&option=com_virtuemart&Itemid=26  Kassa er nå veldig "anløpt" på overflaten. Jeg har fått tips om å drillbørste den med messingbørste, men disse holdt til et lite stykke, så "mistet" de messingen, og ble ganske ubrukelige. Er det noe "stoff" man kan smøre på for å komme gjennom det skitne og oksyderte og ned til rein aluminium? Og hva anbefales å lakke med, emaljelakk? Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: september 20, 2010, 23:00:24 pm » |
|
Begynn me å avfetta å steama vekk skiten som du sikekrt alt har gjort  So roterande stålbørste, ikkje messing. evt berre vanleg "manuell" stålbørste. Knikka vekk laus oksidasjon so vaskar du over heile skiten med noko silikonfjernar(wurth har ein bra ein) deretter so sprayar du på noko grunning ( eg har brukt wurth sabesto "heftgrunning" med stort hell) So e da berre å klaska på ein eller an maling. Her har eg brukt blank bengalakk svart og resultatet vart bra. 2 strøk grunning og 2 strøk maling. Touché up kan vera å slipa vekk malinga på sporene i girkasso so får du samme loooken som på creative kasso på linken 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: september 21, 2010, 10:24:55 am » |
|
Jeg kan formildle hvordan vi konserverer de eldste VW kassene.
Gamle kasser har en tendenes til å få korrusjon også kalt aluminiumspest. Dette er en kjemisk prosess som må stoppes. Det er nødvendig i rense ned i porene og det betyr forsiktig glassblåsing.
Det finnes grunning for aluminium. Videre, kassa sprøytes med aluminiums maling.
Flere typer alu. maling er brukt og to komponent er trolig sterkest. Nå er mye av den maling som selges i butikk (dårlig) miljømaling, mens industrien bruker kvalitetsprodukter. Fremdeles kan det anskaffes 2 komp. alu. malig også for båtskrogmaling eventuelt fra biltema. Andre har brukt alu. sprayboks den trolig med kortere levetid.
Etter denne behandlingen er efaringen at korrosjon stopper, kassa blir pen og den er ivaretatt i mange år fremover.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #3 på: september 21, 2010, 11:03:42 am » |
|
Jeg kan formildle hvordan vi konserverer de eldste VW kassene.
Gamle kasser har en tendenes til å få korrusjon også kalt aluminiumspest. Dette er en kjemisk prosess som må stoppes. Det er nødvendig i rense ned i porene og det betyr forsiktig glassblåsing.
[/quote
Hvor gamle girkasser prater vi om her?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: september 21, 2010, 11:48:46 am » |
|
De behøver ikke å bli så gamle. dette har med galvaniske spenninger å gjøre. Fuktighet og andre ytre forhold begunstiger prosessen. Har også sett at fuktighet på insiden har satt i gang prosessen men aldri slik som utvendig. Vil tro at kvalitet, blanding av støp i produksjon vil influere.
I dagens salt Norge kunne anoder gjøre susen også for karoseri. Enkelte Engelske bil produsenter hadde montert det tilbake i tiligere tider da bilene var laget for å vare.
|
|
« Siste redigering: september 21, 2010, 11:56:48 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #5 på: september 21, 2010, 21:35:00 pm » |
|
Som ein lettvint løysning, for å sleppe 2K lakk, som er meir arbeidskrevande, har eg tidlegare tatt ein lett sandblåsing, avfetting og så toppet med Biltema sin felglakk. Den er litt tjukkare og meir "emaljeaktig" enn anna spray. Vil på det sterkaste advare mot å slipe lakken bort frå ribbene igjen, då fukt & salt får supre anaerobe forhold under lakkanten. Pass også på flensen mot motor! Dette holder til daglig bruk i alle fall 3-5 år. Som det var antyda lenger opp i tråden, var engelske bilar forsøkt sikra mot korrosjon vha anoder. Dette fungerer fint på båtar, som er nedsenka i ein elektrolytt. Vesentleg verre for bilar som er både oppe og under ila kort tid. Her får korrosjonen for stor tilgang til luft, til at det hjelper. Det som engelskmenn derimot gjerne har eit poeng med, er å ha + til jord.  Det får bli i ein annan tråd....... BoT: Godt alternativ ville ha vore glass/sand blåsing, 2K syregrunning for alu og 2K alulakk. Elles har ein jo pulverlakk, for dei som ALDRI får det godt nok For min eigen del, ville eg ha eloksert, for eit 100% resultat!! Det krevest desverre at kassa må i sine enkelte molekyler. Ingen avskrekkande priser, nesten fritt fargevalg osv Absolutt noko å tenke på for alle alu detaljer 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: september 21, 2010, 22:47:58 pm » |
|
Sist eg forhøyrde meg om samma temaet for eitpar år sidan, var eg 34cm frå å begynna å sandblåsa kasso, men eg vart veldig sterkt fraråda mot å sandblåsa girkasso.. pga att sanden vil trenga inn ein eller an plass den ikkje skal. Så eg stod over og gjor det på den måten eg beskreiv over i staden. Skal da sandblåsast-glassblåsast so bør kasso plokkast i småbetar..helst Ellers so har eg noko fin 2k industrimaling(jotun jotamastic) som da ser ut som eg får jobben å mala på kasso til svein 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #7 på: september 21, 2010, 23:16:56 pm » |
|
Her var det masse kunnskap! Takker for gode svar  Skjønner at det kanskje ikke er lurt å slipe til bar alu igjen, men hva med å smøre på noe klarlakk med en gang på disse områdene? Blir kanskje litt vel jålete, men tipper at det er gjort på den kassa på bildet. Hvis dette blir for mye pes, så dropper jeg/vi akkurat den detaljen 
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: september 21, 2010, 23:21:04 pm » |
|
Skaff med noko klarlakk so ordna da ser sikkert 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #9 på: september 23, 2010, 17:37:04 pm » |
|
Det som engelskmenn derimot gjerne har eit poeng med, er å ha + til jord.  Det får bli i ein annan tråd....... BoT: Hmm. Med fare for å gli helt OT her så skulle jeg gjerne høre mer om hvorfor + til jord er bedre. Det var nytt for meg, så dette var litt spennende å høre om.
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #10 på: september 23, 2010, 17:41:00 pm » |
|
For å være on topic igjen så får jeg vel fortelle om hva jeg har gjort. Jeg vasket og avfettet kassa, grunnet det hammerite grunning (for metaller uten jern - den er rødbrun) og lakket med kost sort blank hammerite. Kassa ble fin den, men siden bilen ikke er på veien ennå så kan jeg ikke si noe om hvor varig det ble.
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: september 23, 2010, 19:35:11 pm » |
|
En liten info / advarsel. Aluminium har en egenskap som gjør at tett lakk/krom o.a. som er påført, ikke er så bra på lang sikt. Aluminium "avgir" oksygen, særlig når den blir varm. Når oksygenet kommer ut av aluminiumen, skapes oksydasjon på overflaten. Hvis du da har tett sjikt, eksempelvis lakk/krom, vil det dannes luftblærer mellom aluminiumen og det tette sjiktet. Etter endel år, vil det ikke være så pent lengre.
Dette bør man være obs på ved lakkering. Og spesielt ved forkromming av varme motordeler.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #12 på: september 24, 2010, 12:44:20 pm » |
|
Det som engelskmenn derimot gjerne har eit poeng med, er å ha + til jord.  Det får bli i ein annan tråd....... BoT: Hmm. Med fare for å gli helt OT her så skulle jeg gjerne høre mer om hvorfor + til jord er bedre. Det var nytt for meg, så dette var litt spennende å høre om. Drog i gong ein ny tråd på dette temaet, for ikkje å ødelegga for mykje http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28813.0.html
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #13 på: september 24, 2010, 13:34:29 pm » |
|
En liten info / advarsel. Aluminium har en egenskap som gjør at tett lakk/krom o.a. som er påført, ikke er så bra på lang sikt. Aluminium "avgir" oksygen, særlig når den blir varm. Når oksygenet kommer ut av aluminiumen, skapes oksydasjon på overflaten. Hvis du da har tett sjikt, eksempelvis lakk/krom, vil det dannes luftblærer mellom aluminiumen og det tette sjiktet. Etter endel år, vil det ikke være så pent lengre.
Dette bør man være obs på ved lakkering. Og spesielt ved forkromming av varme motordeler.
Kan du være så snill å utdype dette nermere??Aluminium brukes også på seilbåt, uten overfalte behandling går den raskt dukken. Kommer det skader i overflatebehandlingen så er forvitringsprosessen i gang i gjen. Har havemøbler i aluminium de er overflate behandlet for å vare utendørs også med tett lakk. Alle aluminum seilbåtmaster har et sterkt beskyttende belegg, skades det så må en stryke på noe etter rensing. For ikke å snakke om stekepanner. (Fra håndboka. Med riktig valg av forbehandling og malingssystem kan korrosjonsproblemet overvinnes, hvilket vil si at stål- og aluminiumsskrog krever minimalt med behandling i lange perioder. Det er nødvendig å velge et malingssystem som fullstendig isolerer metallflatene fra luft og vann. Før maling må overflaten være fri for korrosjon. Utilstrekkelig forbehandling er den vanligste årsaken til at malingssystemet ikke fungerer.)
|
|
« Siste redigering: september 24, 2010, 14:08:40 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #14 på: september 24, 2010, 15:59:54 pm » |
|
Min dårligste erfaring er med motorsykkeldeler som blir forkrommet i ettertid. Spesielt på toppdeksler hvor det kan bli meget varmt. Har sett flere tilfeller der dette har begynt å løsne etter 6-8 år (NB: betyr også flittig bruk). Og etter 10-15 år er det meget stygt. Men uten oppvarming, holder det mye lengre. Krom har et spesielt hardt og ugjennomtrengelig sjikt.
Jeg kan også titte ut av vinduet, og bort på huset til naboen. For mange år siden, blei det lagt ett sort aluminiumstak på det huset. I dag er det ingen sort farge igjen, kun alu. Solsteika i mange år har tatt knekken på fargen. Trikset er vel egentlig å ha en overflate som ikke er diffusjonstett utover, men bør være det innover, for å få overflatebehandlingen til å vare. Hvordan dette gjøres i praksis, har jeg ikke satt meg inn i. Bør nok spørre en ingeniør på Hydro neste gang jeg treffer'n.
At det KAN være ett problem, det er jeg sikker på!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #15 på: september 24, 2010, 16:08:25 pm » |
|
Solan Plan 1??? ja det jeg villa ha gjort er sikker ikke riktig men den funker  1.Rengjøre kassa godt 2.bruk stål børste på drill eventuelt Luftmaskin( Type for Rustfritt) 3.Ved eventuelt vidre møk, (Fin sand å blåse det bort (Husk å maskere igjen Drivaksel hulla) og Drenserings hull-Luftehull  4 kjøp 2 komp Grunning for alu, Eventuelt noe annet kvalitets grunning , men med Tynt strøk 5.deretter Svart billakk (Type lastebillakk) husk å si at du skal ha Klarlakk opp på den. 6 deretter polere du det som du vill ska synes  7Så klart lakk. NB Kan være lurt på Polere etter Grunning Begynne på ca 180papir på Vinkelmaskin evenuelt luft maskin som går fort. Avslutt på ca 400 deretter polish  Håper du Skjønte mæ
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #16 på: september 24, 2010, 16:33:00 pm » |
|
Denne VW kassa er glassblåst forsiktig for ca. 10 år siden. Ble så grunnet og lakert med vanlig kvalitets alu. lakk 2 strøk. Den er ca. 70 år og hadde en del korrusjon. Det er ingen tegn til nedbrytning.
Den er ansett som reddet og den er i regelmessig bruk i varmt og fuktig klima. Legg merke til god jording som altid er viktig.
Vi fortsetter å redde veterankasser på dette viset og det anbefales herfra. Det som også blir gjort ved en senere andledning er behandling av VW motoren under. Den er også ca 70 år og korrodert, denne jobben blir gjort ved overhaling. Kassene plukkes helt ned ved slik behandling og renses grundig. Tokomponet er også brukt og den er under observasjon, og den kan muligens være bedre. Men det kan være tilsettings stoffer som ikke passer?
Stål og aluminium korroderer ved tilførsel av oksygen, ubehandlet får de en passiv hinne som forsinker denne prosessen som er en avgivelse av elektroner. Med blandede metaller øker elektronene. Korrusjon betyr gnage bort.
Dette er spesielt og det var ikke min mening å utdype dette, men flere spesialverksted for veteranbiler velger denne arbeidsmetoden. Synes det er fint med inspill, opdatert kunskap er altid nyttig.
|
|
« Siste redigering: september 24, 2010, 22:40:52 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
|