Jærva
|
 |
« Svar #30 på: oktober 04, 2010, 18:26:27 pm » |
|
Jeg har også prøvd begge deler, og kjørt 412 og transporter i noen år. På 412 og transporter er el.vifta en hjelpevifte i tillegg til vifta på motoren. Dette bidrar mye på lavt turtall, og det er vel det vi bruker mest.
Jeg ser nå at vi kanskje har snakket forbi hverandre , hehe 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #31 på: oktober 04, 2010, 23:12:10 pm » |
|
Har selv kjørt 412 Coupe, og da brytern til denne vifta gikk dukken og jeg bare hadde fra motor-vifte, så var 412´en omvandlet til "dugg-mobil"
Virker som man får dugg uansett om man ikke har en ekstra vifte
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #32 på: oktober 04, 2010, 23:46:04 pm » |
|
Dugg får en jo for at det ikke finnes noe sirkulasjon i t1. Hjelper ikke å dytte inn 20m3 med luft vis ikke noe kommer ut.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #33 på: oktober 05, 2010, 00:13:42 am » |
|
Ville heller brukt penga på en termodress, lue, hansker, en god isskrape, og evt en boks med De-icer.. 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #34 på: oktober 05, 2010, 08:58:04 am » |
|
Nei man får koste på litt og fikse hele problemet en gang for alle, bli kvitt restriktive varmepotter og mulig eksosluft. Sette inn en nyere type bensin eller dieselvarmer og eventuelt ei slik vifte som det er referert til for å få skikkelig blås på ruta. Det er hvertfall min plan, jeg er grise lei av å lukte "boble" og for prisen av nye varmepotter kan man få kjøpt seg ganske bra ny varme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #35 på: oktober 06, 2010, 07:31:31 am » |
|
Så er det bare det da at disse nye ettermarkeds varmepottene ikke har i nærheten samme varmeledningsevnen siden det er mindre og færre kjølefinner på eksosrørert inne i potta. Du kan kjenne det på vekta. NOS er vel umulig å oppdrive, men de er uten sammenligning best. Så lenge det ikke er snakk om eksos lekkasje så ville nå jeg prøvd å reparere de originale pottene.
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #36 på: oktober 06, 2010, 09:55:03 am » |
|
HEi igjen Morsomt med en tråd som engasjerer. Mange gode tips  Lue +++ Kanskje bytte bil hadde vært enklere  . Vel er man bit av basillen så er det bare sånn. Amerikanerne bruker denne Atwodd 300o vifta. den får man for ca 25$ stk pluss frakt. De monterer den under baksete (inline) Den er på ca 33w.12v/2,7A Fin effekt, ikke for kraftig Motoren tåler fuktighet står det. Laget for marine bruk. Eneste er at den er litt stor. 3 tommer i diameter Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #37 på: oktober 06, 2010, 11:25:22 am » |
|
De ser veldig fine ut slike inline vifter, men de er ikke fine, en slik propell er altfor dårlig til slik bruk, det blir det samme som å bremse lufta fra orginalvifta. Det må en annen type vifte til. Og det er det ikke noe spørsmål om, da slike vifter rett og slett ikke har stor nok kapasitet i m3/minutt eller time.. Det er ikke noe å kaste bort penga sine på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dmf181
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
 |
« Svar #38 på: oktober 06, 2010, 11:41:20 am » |
|
Enig med forrige innlegg, 33w høres lite ut..! Hvor mye effekt er det i vifta i en gjennomsnittlig hårtørker? (Minus varmeelementet da seff..)
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #39 på: oktober 06, 2010, 11:53:15 am » |
|
Jeg har jo en slik type vifte på badet, og den går jo på 230v, og den hadde jeg ikke giddi å montert i en bil for det hadde ikke vært bedre enn orginalt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dmf181
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
 |
« Svar #40 på: oktober 06, 2010, 12:11:26 pm » |
|
Jeg regna litt på en bilstøvsugermotor (se min tidligere link i denne tråden) for å bruke som vifte til varmeanlegget..
Med 12V DC spenning inn og en angitt effekt på 500w, blir ikke det 500:12=41A?
Altså at den kan trekke opp mot 41 ampere ? ? Det er jo langt over alle sikringer jeg har i bilen..
(Jeg er ikke elektriker (doh) men lurer litt på om det er "Kina-watt" i den støvsugeren..)
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
dmf181
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
 |
« Svar #41 på: oktober 06, 2010, 14:24:03 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #42 på: oktober 06, 2010, 14:36:27 pm » |
|
HEi igjen Morsomt med en tråd som engasjerer. Mange gode tips  Lue +++ Kanskje bytte bil hadde vært enklere  . Vel er man bit av basillen så er det bare sånn. Amerikanerne bruker denne Atwodd 300o vifta. den får man for ca 25$ stk pluss frakt. De monterer den under baksete (inline) Den er på ca 33w.12v/2,7A Fin effekt, ikke for kraftig Motoren tåler fuktighet står det. Laget for marine bruk. Eneste er at den er litt stor. 3 tommer i diameter Marius Har en slik vifte fra Mid America Motorworks. Det blåser bra den! http://tinyurl.com/3ay2xvz
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #43 på: oktober 06, 2010, 22:52:01 pm » |
|
God kveld folks
Atwood vifta er nesten 10 ganger kraftigere en den ebm vifta. EBM vidfta er ca 14CFM(cubic feet pr min) 4,5w/12v=0,375Ampere. Dette er veldig lite og jeg er elektrikker.
Atwood vifta er 145CFM fritt avgitt(100CFM i rørkobling) Er enig at den kan bremse opp lufta i systemet når den ikke er på. Problemet med å gå opp på effekten er at dynamoen ikke er for stor på bobla. Lysene tar opp mot 150-200w så har man tenningssystemet og litt andre småting. Det er ikke masse strøm igjen å ta av. Biltema viftene er på 55w ganger 2(en på hver side) 110w. Begynner å bli mye belastning.
2 atwood vifter eller lignene effekt er omtrent som en H4 pære.
Marius K.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #44 på: oktober 07, 2010, 20:52:07 pm » |
|
Hva er det egentlig du skal oppnå? Varme eller duggfri bil?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Kvams
Nybegynner

Innlegg: 10
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #45 på: oktober 07, 2010, 21:05:10 pm » |
|
jatakk begge deler 
|
|
|
Loggført
|
VW Boble 1200 69
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #46 på: oktober 08, 2010, 08:25:10 am » |
|
HEi igjen Morsomt med en tråd som engasjerer. Mange gode tips  Lue +++ Kanskje bytte bil hadde vært enklere  . Vel er man bit av basillen så er det bare sånn. Amerikanerne bruker denne Atwodd 300o vifta. den får man for ca 25$ stk pluss frakt. De monterer den under baksete (inline) Den er på ca 33w.12v/2,7A Fin effekt, ikke for kraftig Motoren tåler fuktighet står det. Laget for marine bruk. Eneste er at den er litt stor. 3 tommer i diameter Marius Har en slik vifte fra Mid America Motorworks. Det blåser bra den! http://tinyurl.com/3ay2xvzVille legge ut monteringanvisning på systemet til MAM, men det ble for stort...
|
|
« Siste redigering: oktober 08, 2010, 08:30:29 am av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #47 på: november 01, 2010, 13:25:48 pm » |
|
Hei folks
En kompis har nå tatt saken i egne hender. Han fikk tak på Atwood vifta på SEA-SEA båtbutikk på Rud i Bærum.300 kr stykk. Mye mindre størrelse en biltema sin. Litt svakere men fin blås. Fint åpning innvendig nå vifta ikke går. Bør ikke hindre luften noe særlig. Den er nå montert etter varmepottene under bilen. blir spennende å høre om det funker. skal få tatt noen bilder så dere får se.
Marius K.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #48 på: november 02, 2010, 23:54:50 pm » |
|
Hei folks Nå med bilder av monteringen Atwood vifta har lik dim på rørene som Biltema sin(3"), men resten er mye mindre.
 IMG_5022,1.jpg (78.29 KB. 967x319 - vist 465 ganger.)
 IMG_6039,1.jpg (115.49 KB. 898x669 - vist 391 ganger.) Fortsettelse følger Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #49 på: november 03, 2010, 10:02:03 am » |
|
I ghia`n har jeg varmepotter som blåser rett ut under baksete, og bensinvarmer som blåser ned på bena forran + opp på ruta. Lufta opp på ruta kan jeg speede opp med transportervifta. Fungerer helt supert! Bensinvarmer som virker er GULL!!
|
|
« Siste redigering: november 03, 2010, 10:03:48 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #50 på: november 03, 2010, 14:47:15 pm » |
|
Akk så vakkert! Herlig å se praktisk anvendt teknologi som virker! Har jo 4 stk BN2 liggende, tenkte litt på dobbelmontering i turboroadster.. 3,5kw bør hjelpe på duggen... Da kunne jeg hatt en på beina og en på ruta.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #51 på: november 04, 2010, 11:58:58 am » |
|
Jeg lurer på om jeg skal prøve denne 12v motorromsvifta beregnet på båt. Koster 185,- hos maritim.no! 75 mm rørstusser.
 4241-12-24.jpg (7.6 KB. 300x204 - vist 323 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 04, 2010, 12:00:37 pm av hovdingen »
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #52 på: november 04, 2010, 15:10:34 pm » |
|
Jeg lurer på om jeg skal prøve denne 12v motorromsvifta beregnet på båt. Koster 185,- hos maritim.no! 75 mm rørstusser. [ Vedlegg ]
Den er lik den fra biltema den,plastik varer kansje en stund min har funka noen uker nå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #53 på: november 04, 2010, 15:31:50 pm » |
|
En moderne bensin/diesel varmer kombinert med en enkel friskluftvifte som tar inn luft fremme er jo en velprøvd, driftsikker og garantert varm/duggfri løsning. Her blir det jo uansett uorginalt. Må jo selvsagt ha et sted luften kommer ut igjen, men det da ikke vanskelig å få til  .
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #54 på: november 04, 2010, 21:46:11 pm » |
|
Dugg får en jo for at det ikke finnes noe sirkulasjon i t1. Hjelper ikke å dytte inn 20m3 med luft vis ikke noe kommer ut.
Du får rett og slett ikke inn noe luft, hvis du ikke blir kvitt noe. Fysisk umulig. Er som å prøve å fylle mer vann på ei full flaske. Som du sier, du får ikke noe varm luft inn i kupeen hvis ikke like mye går ut. Så på bobla kunne man nesten like gjerne satt ei vifte som blåste lufta ut av kupeen ett sted, da ville du hjulpet lufta som kommer inn fra motoren og det originale varmeapparatet.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #55 på: november 04, 2010, 21:55:13 pm » |
|
Synes det er litt merkelig at det diskuteres hvordan man skal få luften ut......det er jo kun snakk om en åpning en eller annen plass. Det er jo det enkleste å løse. Bare å finne det beste stedet for å slippe ut "trykket"  . En eller annen ventil er jo en grei løsning. Kan jo feks. bruke de gamle inntakene fra varmepottene. Ved å bruke en ventil vil kun overtrykk slippe ut, og eksos vil ikke trekkes inn. Utfordringen er jo å ha en driftsikker, luktfri og effektiv varmekilde. Da er det ingenting som slår en moderne bensin/diesel-varmer. Når man legger masse arbeid ned i å få det originale mer effektivt, er det allerede uorginalt, så da kan man jo heller gå for det beste..... 
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #56 på: november 06, 2010, 00:57:23 am » |
|
HEi folks
Den vifta fra maritim er den samme som fra biltema. Ganske stor og viftebladene er i plast. Atwood 3000 vifta fra Sea Sea er samme dim på rør men kortere og samme diameter hele veien(mindre). Vifte bladene er i bedre kvalitet hard plast. Tåler nok mere varme. Biltema vifta blåser litt mere, men ikke noe stor forskjell. Har testet 1303 til kompisen nå og det ble merkbart bedre blås på ruta. En fin økning. Dette er montert inline og alt annet er "stock". Det liker JEG.
Marius K.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #57 på: november 06, 2010, 09:28:28 am » |
|
hva med bare ha vinduet litt på gløtt? enkle er ofte det beste 
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
morfen
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag
|
 |
« Svar #58 på: november 06, 2010, 18:09:41 pm » |
|
Fikk dårlig blås på "rutan" i -67 bobla. Tok av slanger og blåste retur fra front og bakover. Ble faktisk bedre gjenomstrømming, muligheten for at ting blir med og stryper lufta fram kan forekomme.
|
|
« Siste redigering: november 06, 2010, 18:11:38 pm av morfen »
|
Loggført
|
Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98. Tlf.:90945862
|
|
|
|