mai 10, 2025, 18:53:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rammenummer  (Lest 1648 ganger)
cmi
Supermedlem

Vis profil

« på: oktober 07, 2010, 00:54:56 am »

Jeg leste litt på The Samba i stad og etter som jeg forstod så er bilen med dette nummeret 1276 742 den siste som ble produsert august 1956 og den med dette nummeret 1305 700 den siste som ble produsert september 1956, vil det da si at ovalen jeg har som har rammenummer 1-13046XX er en september 56 mod og ikke en 57 som først antatt?
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
SplitMan
VSN
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: oktober 07, 2010, 08:11:51 am »

Bilen din er produsert i September 1956, ingen tvil om det.

Men: Generelt introduserte VW alle neste års modellforandringer fra og med 1. August året før...slik at din bil vil ha alle de modell-år-spesifikke detaljer som tilhører 57-modellen.

Men: Det er ikke før 1. August 1960 at VW offisielt definerer at modellårskiftet foregår den 1. August.

Forvirrende....men sånn generelt kan du si med hånden på hjertet at du har en 56-modell.
Loggført

SCREWDRIVER #2
cmi
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: oktober 07, 2010, 10:36:01 am »

Tøft Glad Litt artig historie på bilen hittil, har ikke rukket og spore opp hele historien ennå, men det kommer idag eller i morgen regner jeg med Glad
Hittil har jeg funnet ut at på samme tid denne bilen hadde skilter, var det også en motorsykkel som hadde samme skiltnummer, det var vist ikke uvanlig på den tiden at det ble litt surr i papirene sa de på Biltilsynet. Litt artig historie. Bilen ble importert til Norge i 1964, og endte opp i Trondheims traktene, før den ble solgt til noen på kongsberg (har adresse) i 1965 allerede.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 07, 2010, 20:21:15 pm »

Bilen din er produsert i September 1956, ingen tvil om det.

Men: Generelt introduserte VW alle neste års modellforandringer fra og med 1. August året før...slik at din bil vil ha alle de modell-år-spesifikke detaljer som tilhører 57-modellen.

Men: Det er ikke før 1. August 1960 at VW offisielt definerer at modellårskiftet foregår den 1. August.

Forvirrende....men sånn generelt kan du si med hånden på hjertet at du har en 56-modell.

Første året VW hadde neste årsmodell (eller skal vi kalle det årsmodellforandringene?) i august, var den dagen bilen min med stor sannsynlighet trillet av bandet. Altså 4. august 1955, så de kunne presentere den nye og gjennomarbeidete bobla (bl.a. med "nytt" karosseri og med 2 eksosrør) sammen med feiringa av at de produserte VW nr 1.000.000 dagen etter. Men i 56 gjorde de ingen forandringer i august, så neste store forandring blei august 57, da de bl.a. kom med større vinduer foran og bak . Denne blei da betegnet 58-modell. Denne gikk også to år uten særlige forandringer, til 1960 modellen kom i august 1959.
Fordelen med store forandringer i august, var også at i juli var det ferie, så omlegginger av produksjonen kunne gjøres da.

Så at årsmodellforandringene fant sted i august, startet i 1955. Det var nok også med tanke på det amerikanske markedet, der salget begynte å bli bra. Alle de amerikanske merkene gjorde det sånn. Glad
« Siste redigering: oktober 07, 2010, 20:35:51 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
cmi
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: oktober 07, 2010, 23:24:51 pm »

Artig og vite Glad

Hva er egentlig enkleste måte og starte på om man skal grave opp historien på en bil som man ikke vet helt hvor man skal begynne på?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!