mai 04, 2025, 21:23:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Normal høyde på en 1968 boble 1300(??)  (Lest 1592 ganger)
ksl
Medlem

Vis profil

« på: oktober 12, 2010, 19:26:22 pm »

Hei,

Har en 68 1300 som nermer seg lakkeringstid, kjøpte den halvveis nedplukket, men synes tidlig at den kansje var noe høy.
Ramma har stått ca 3 år uten noe særlig vekt på seg, men nå er bilen montert sammen, med alle karosserideler, mangler bare bensintank, interiør og motor.

Har en idè om at fjæringen burde gå ned til normal høyde foran, med en gang den fikk normal vekt på seg, og ihvertfall etter litt gynging. Måler 14cm fra topp av framdekk (155 R15) til underkant på toppen av hjulbuen, ser nesten ut som en allroad :-)
Var de veldig høye en periode? eller kan denne være oppjustert?
Like høy bak også, men den vil jo gå noe ned der når motoren kommer inn, og man får trillet den litt frem og tilbake så hjulene retter seg. Men skal uansett justeres et hakk ned her...

Er fronten jeg lurer mest på, for dersom jeg monterer senkespindler, vil det vel fortsatt være nesten 10cm klaring?

Noen som har opplevd liknende? Hvordan ble eventuelt utfallet?
Skal muligens kjøpe en annenforhjulstilling på torsdag, men dersom det ikke er nødvendig, hadde det vore greit å vite det :-)
« Siste redigering: oktober 12, 2010, 19:43:26 pm av ksl » Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: oktober 12, 2010, 19:37:50 pm »

En kamerat har en 69 1300 som aldri er skrudd på forstillinga og den er også skyhøy Gliser
Vet ikke hvorfor men noen er bare slik Osteaktig
Sett på en puma med papirer og TUV godkjennelse og få den inn i vognkortet så har du muligheten til å justere den i normal høyde og senket eller offroad om du vil Gliser
Loggført

VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
ksl
Medlem

Vis profil

« Svar #2 på: oktober 12, 2010, 19:45:27 pm »

Takk for svar, mulig at det er puma som er beste utvei her da.
Den jeg kansje skal kjøpe, står på bil nå, så da har jeg muligheten til å se høyden... kan sikkert gå ut fra at den jeg har, ikke blir noe lavere med tiden da :-P
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 12, 2010, 20:51:22 pm »

Det er også noen reproskjermer som ikke bygger så mye ned på hjulbuen som de originale, har jeg sett. Da ser det høyt ut!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: oktober 12, 2010, 21:41:31 pm »

De ble "hevet" på slutten av 60-tallet en gang visstnok for å øke løftet på fronten. Mener dette står i "how to hotrod" boka.

Og de er originalt relativt høye - søk på bilder av reklamer for bobla. Da ser du godt hvordan det "skal" se ut originalt.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 12, 2010, 21:52:38 pm »

folks mening om hva som er "høyt", eller "skyhøyt", "passe", "fint", "stygt" er veldig forskjellig Gliser, hehe! Så hva som er normalt høyde, vil nok kanskje være vanskelig å få svar på!
Men hvis bilen har stått uten motor etc, over lengre tid, så vil den se ganske høy ut!
Hadde min 68 på bukker en vinter, og da jeg jekket henne ned, så var hu skyhøy! Men etter ett par kjøretøyer, så var det gått seg til og ting siger på plass Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
ksl
Medlem

Vis profil

« Svar #6 på: oktober 12, 2010, 22:40:29 pm »

Takker for gode tips, synes den virker en del høyere enn den 73-modellen jeg hadde for noen år siden.
Men alle deres komentarer føler jeg er relevante for min bil, siden det faktisk er reproskjermer jeg hengte på den nå, siden de låg for hånden den dagen, og ramma har stått uten karosseri i ca tre år.
Så kansje den vil sige litt etter hvert da, et lite stykke ihvertfall, så kansje da når jeg får på originale skjermer, at det bare er det naturlige "løftet" som skjedde på slutten av 60-tallet som står igjen :-)
Kansje senkespindler holder likevel da :-)
Har vinteren på å finne det ut nå, så får vi se :-)
Loggført
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #7 på: oktober 13, 2010, 00:20:15 am »

Du får egentlig ikke noe reelt bilde av hvor høy bilen er, før du har satt i motor og kjørt en tur. Først da at fjæringa setter seg skikkelig.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!