mai 04, 2025, 19:33:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beregne effekt ut fra log-filer  (Lest 2145 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« på: oktober 17, 2010, 21:02:16 pm »

Heisann.

Når jeg satt og kikket på logfilene fra testing av Ghian, slo det meg at det må da være mulig å beregne effekten ut fra disse dataene.

Legger ved et eksempel på et "drag" hvor jeg tar motoren fra ca 1500 til 4250 rpm på ca 6 sek (eksakte tall kan hentes ut av loggen)

Dette var i 2. gir, og siden jeg vet både utveksling og hjuldiameter, bør jeg kunne beregne aksellerasjonen i m/s^2, og hvis jeg da vet vekten på bilen, kan jeg vel beregne effekten som må til for å gjøre denne jobben?

Det er den gule linja i plotet som viser turtallet, de andre er TPS (gasspjeld) og vacuum i innsuget

Er det noen som har disse formelene i hodet, og kan si om dette er mulig, eller må jeg bla opp de gamle mekanikk/fysikk-bøkene fra skoledagene?

Evt om det finnes noen online-kalkulator som kan gjøre dette for meg?

* acc.JPG (18.93 KB, 344x307 - vist 221 ganger.)
« Siste redigering: oktober 17, 2010, 21:05:51 pm av grelland » Loggført
Storken
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #1 på: oktober 17, 2010, 21:29:59 pm »

E=1/2*m*(v^2)
E=[J]
J=W
Hk = 0,746 kW

Har du total energi tilført i tidsrommet (E"slutt" - E"start") kan du regne deg fram til et tall for effekt. Jeg har prøvd dette ut ved et par anledninger, men det gir ikke særlig nøyaktige verdier over 6 sekunder uten mye mellomregning der du må ta hensyn til grafen (komplisert).

Har med suksess logget tidsrommet fra 7500 rpm til 9000 rpm og hatt et hk-anslag som var 20% av fra aktuell Dyno måling (moped). Mye sikkert på grunn av variabler som luftmotstand, temperatur og andre ting.

Det lar seg gjøre, men alt i alt: rullende landevei er mye enklere.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: oktober 17, 2010, 21:37:52 pm »

se der ja, skal kikke litt på disse tallene og fomelene, og du har nok rett i at det er ganske store feilmarginer, ja.

Ellers er det interessant å se du har kjørt moped på dyno og med logging Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 17, 2010, 22:16:32 pm »

OK, merker det er nöen år siden jeg gikk på skolen, men jeg plugga inn alle talla, og fikk: .....22hk.

Men så kom jeg på at dataloggen vet jo ikke hvilket gir jeg er i, så hvis jeg gjør samme regnestykket en gang til i 3. gir, så blir det 58.

Høres jo ikke helt borte vekk ut det?

Dette er altså en lett trimma 1835 uten noen form for mapping etter siste oppbygging. skal bli spennede å kikke på dette etter som jeg får mappet.

Uansett om absoluttverdien er feil, så vil jeg jo kunne se endringer i motorens evne til å aksellerere bilen, og det er jo det vi er ute etter Glad

Dersom det er interesse, kan jeg strømlinjeforme dette regearket litt, så kan gjerne flere teste og se om dataene stemmer sånn ca.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: oktober 17, 2010, 22:32:23 pm »

Og så ser jeg at jeg har glemt å legge på min egen vekt, og siden den ikke er ubetydelig, sier kalkulatoren 70 hk på bakhjula Glad
Loggført
Storken
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #5 på: oktober 18, 2010, 00:08:23 am »

Virker ikke så ute på jordet det der Blunker mest sannsynelig gir den en alt for lav verdi. Jeg har ikke logga så mye selv, mopedlogginga ble gjort med kamera og gjennomsnittet av 10 målinger ble brukt - så datalogging er mye mer nøyaktig. Moped på dyno var også et kapittel for seg selv, mye problemer der ja.

Mine tanker rundt hvordan dette kan utføres - si at du vil vite effekt fra 3000-4000 rpm. Andregir vil jeg si er optimalt mtp luftmotstand og fart. Du har tre variabler: 1. Startfarten, 2. Sluttfarten og 3. tidsrommet mellom disse. Jeg vil tro du kan lese slikt fra logger?

Jeg har prøvd å lage en formel for dette: (((0,5*m*(V^2)-(0,5*m*(v^2))/(t*1000))*1,36 v=startfarten i m/s, V=sluttfart i m/s, t=tidsrommet mellom disse og m er massen til bilen + fører. Ps: *1000 er for å få det i kW og 1,36 er for å omgjøre det til hk. Sett verdiene inn i denne formelen så skal google regne det ut for dere. Håper bare jeg ikke gjorde noe småblunder nå Rekker tunge
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: oktober 18, 2010, 00:13:58 am »

Mine tanker rundt hvordan dette kan utføres - si at du vil vite effekt fra 3000-4000 rpm. Andregir vil jeg si er optimalt mtp luftmotstand og fart. Du har tre variabler: 1. Startfarten, 2. Sluttfarten og 3. tidsrommet mellom disse. Jeg vil tro du kan lese slikt fra logger?

Loggen gir meg turtall og tid ganske nøyaktig, så hastighet må regnes om via utveksling

men jeg ser av kurvene at de blir brattere ved høyere turtall, noe som stemmer med at effekten blir høyere også.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 20, 2010, 23:29:45 pm »

nå har ikke jeg studert formelene her..men siden du snakker om 6 sek og fra 1500-4250RPM

vil du ikke da regne ut en GJENNOMSNITT's efekt og ikke en Peak effekt som en Dyno måler?

eller?

PS det er noe opplegg i megalogviewer til å beregne HK...
mulig den  beregner utifra dysestr. dutycycle A/F etc
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: oktober 21, 2010, 09:06:15 am »

helt korrekt, jeg kikket litt på dataene og ved å bare ta en smalere turtallsområde høyere opp mot "peaken" (jada, jeg vet 4259 rpm er pinglete, men jeg vil ha skilter på den før jeg raser motoren Blunker ) får jeg høyere effekt, men da begynner datapunktene å komme ganske nærme hverandre. Sprutet sampler noen få ganger i sekundet, og med bare 2 sek avstand mellom samplingene f.eks, så blir feilmarginene store.

Skal se på den funksjonen i megalogviewer, var ikke klar over det
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: oktober 21, 2010, 20:37:30 pm »

Kikka litt på den funksjonen, og det er en liten utfordring med at jeg bare kan legge inn ett girs utveksling, slik at dersom jeg drar ett "drag" i 2. og ett i 3., blir dataene feil på det ene, men uansett så kom MegaLogViewer frem til ca 60 hk på bakhjula, så det rimer jo til en viss grad med mine beregninger. Kult, kan jo i alle fall sammenlikne innstillinger, og se om ting blir bedre.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!