VeteranBobla
|
 |
« på: oktober 22, 2010, 21:19:11 pm » |
|
Hva er historien til denne boblen. Jeg har funnet ut at modellen 1200A blir omtalt som spareboble. Den ble visstnok produsert fra 1965 til midten av 70-tallet. Historiene jeg har hørt om bilen er at det var en type bil med minst mulig dill dall på de. Enkelt og billig og uten crome. Motoren var liten og speedometer oppstilt til 120.
Jeg har også hørt at virkelige Spareboblene var en restebil som ble satt sammen av diverse deler de hadde på fabrikken (både nye og gamle). Den var ingen ordentlig modell og den ble derfor kun solgt til de som bodde rundt og i nærheten av fabrikken til en enda billigere penge enn. En slik bil kunne bestå av feks 1969 karosseri og 1967 dører og baklykter. En god mix.
Men jeg finner ingen skikkelig side om dette. Tenkte derfor at dette kan være tråden der alle forteller det de vet om sparebobla, og deler linker med hverandre. Jeg vil lære mer om denne modellen!
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #1 på: oktober 22, 2010, 21:38:33 pm » |
|
Min "spareboble" er en 1975 mod. Den har cupe lys, men ikke brytere på dørene så lyset går ikke på når dørene åpnes. Den har bare taktrekk i mitten av take. Baklampene er av gammel type med ryggelys glass, men der pæra skal sitte til ryggelyset er blenda. Det er ikke list og emblem på panseret, men på siden av bilen. Bilen har trommelbremser forran og den ble levert med 1200 motor orginalt. Bilen er registrert januar 1976 og er en av de siste boblene som ble solgt ny i Norge.
Mvwh Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
 |
« Svar #2 på: oktober 23, 2010, 00:53:12 am » |
|
Jeg har en 1200 spareboble fra -73 Den har samme "manglene" som nevnes over. Mangler også håndtak på dashbordet foran, listene er sortlakkert, luftegitter i plast bak sidevinduene er fraværende, teppe i bagasjen foran mangler (kan være fjærnet av en tidligere eier) Tidligere eier sa at dette var en modell som var satt sammen av deler som lå igjen i hyllene på fabrikken. ?? Høres ganske logisk ut, men den er uansett satt sammen av så så deler som mulig  Kanskje vi skulle danne en klubb.... die sparkäfers  
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2010, 13:36:47 pm av Tobbi »
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #3 på: oktober 23, 2010, 09:33:41 am » |
|
1200 var en egen modell og ikke noe oppsop av deler som lå igjenn. Jeg har en 1976 ( 116 rammenummer ) 1200 L som er litt bedre utstyrt, en slags luxus sparemodell. I instruksjonsboka står det 3 modeller, 1200 helt ribba, 1200 L som er lux og 1200 automat som hadde 1600 motor. Kunne vært artig å visst hvor mange av 1200 modellen fra 1966 til januar 1978 som var igjenn i Norge Se på sia til Veteran VW Klubben, Gå inn på VW og modellendringer type 1, der kan du følge modellen fra 1966 og frammover.
|
|
« Siste redigering: oktober 23, 2010, 09:58:35 am av nk »
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: november 21, 2010, 13:19:13 pm » |
|
1200 modellen var nok flere ting over tiden.
I starten en mer ribbet utgave - rimelig bil som var delvis en endestasjon for store lagre av utdaterte deler (gamle skjermer, støtfangere etc..) Senere, mot slutten av bobleproduksjonen tror jeg de brukte den mer som en veldig rimelig bil, men da mer oppdatert. Billigere enn Golf, og ikke utstyrt til å være ne fullverdig konkurrent.
Min teori...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #5 på: november 21, 2010, 19:10:46 pm » |
|
Her er bilde av min "spareboble" som er en 1975mod. I vognkortet står et at det er en 1976mod men det stemmer ikke.
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #6 på: november 21, 2010, 23:47:07 pm » |
|
Var nok ikke bare utdaterte deler disse ble bygget av. De hadde faktisk helt egne deler som for exempel skjermer tilpasset nye lykter og gammle støtfangere. Høres merkelig ut att de skulle bruke opp gamle deler, skulle det ikke være en eneste reservedel igjenn til eldre modeller da ?
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #7 på: november 22, 2010, 00:07:36 am » |
|
59Rag, det er jo chasisnr. som bestemmer modellen, når det begynner på 115 er det 75, 116 er 76 osv. Siste modell 1200 produsert i Tyskland har 118, men jeg leste ett sted at den siste ble produsert i Desember 77. Kan jo stemme det, da de fikk 78 nummer fra August 77. Fra 76 var 1200 modellen ikke lagerført i Norge, den måtte bestilles.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #8 på: november 23, 2010, 18:06:46 pm » |
|
De 98 spareboblene som ble solgt av Møller i 1976 var alle overliggere fra 1975 i følge mine papirer. Det ble solgt 777 stk i 1975.
Mvwh Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #9 på: november 24, 2010, 00:39:03 am » |
|
Mener du att det ikke er solgt biler med chasisnr. 116 i Norge ? Var alle overliggerene 75 modeller med 115 chasisnummer ? Modellskifte var jo i August, så 116 nummere ble jo produsert fra 1 August 75. Er en bil produsert i August 75 med 116 chasisnummer og solgt i 76 en overligger ?
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #10 på: november 24, 2010, 00:48:32 am » |
|
Mener du att det ikke er solgt biler med chasisnr. 116 i Norge ? Var alle overliggerene 75 modeller med 115 chasisnummer ? Modellskifte var jo i August, så 116 nummere ble jo produsert fra 1 August 75. Er en bil produsert i August 75 med 116 chasisnummer og solgt i 76 en overligger ?
Synes også det høres rart ut, men i følge papiren fra Møller står det at de som ble solgt i 1976 var overliggere fra 1975. Mvwh Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #11 på: november 24, 2010, 00:59:18 am » |
|
Skulle vært artig å vist hvilke chasisnummer det her dreier seg om. Min bil med chasisnummer 116 er solgt ny i Drammen og hadde samme eier i Hokksund til jeg kjøpte den. På sia til vwveteran klubben står det att 1200 etter 75 ikke var lagervare og måtte bestilles. Om det ble bestilt noen biler, er disse da med i den lista fra Møller ?
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #12 på: november 24, 2010, 22:03:42 pm » |
|
Skulle vært artig å vist hvilke chasisnummer det her dreier seg om. Min bil med chasisnummer 116 er solgt ny i Drammen og hadde samme eier i Hokksund til jeg kjøpte den. På sia til vwveteran klubben står det att 1200 etter 75 ikke var lagervare og måtte bestilles. Om det ble bestilt noen biler, er disse da med i den lista fra Møller ?
Bobla di er produsert i august 1975, som 76 modell, Nils. Så den er nok tatt inn i 75.  Kermit er produsert i oktober 74.
|
|
« Siste redigering: november 24, 2010, 22:07:50 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #13 på: november 24, 2010, 22:57:56 pm » |
|
Er klar over det, men siden modellskifte var i august og nummeret begynner på 116 så er det vel riktig å kalle den en 76 modell. En overligger vil jeg kalle en bil som er produsert før August og solgt året etter. Hvis ikke så produserte altså VW 5 måneder med overliggere før de kom til den rette årsmodellen. Underlig  Ta f.ex. August 67 med chasisnr.118. Jeg vil kalle den en 68 modell, og den er jo ikke lik 67 modellen heller, dessuten ble de annonsert som 68 modeller. Hadde vel vært enklere om modellskifte var 1 Januar. Og ja, biler produsert i Oktober 74 og solgt i 76 har jeg en liten mistanke om kan være en overligger, - for det er vel ikke noe som kalles dobbel overligger.  Nå må jeg snart gi meg, for jeg begynner å miste påenget her 
|
|
« Siste redigering: november 24, 2010, 23:10:16 pm av nk »
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #14 på: februar 13, 2011, 16:24:38 pm » |
|
Her er bilde av min "spareboble" som er en 1975mod. I vognkortet står et at det er en 1976mod men det stemmer ikke.
Fin grønn farge. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
thor76
Nybegynner

Innlegg: 35
Bosted: stange
|
 |
« Svar #15 på: februar 28, 2011, 17:34:21 pm » |
|
min spareboble 69 mod
 spareboble.JPG (37.19 KB. 615x461 - vist 617 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|