|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #571 på: august 05, 2013, 21:00:39 pm » |
|
Går smått, men litt skjer det da innimellom. Først flyttet jeg injektorene på utsiden, og det blir nok fint:
 inj-uts.jpg (120.17 KB. 650x566 - vist 376 ganger.) Blir bra plass på innsiden mot viftehuset i alle fall. Var også innom Unneberg i lunchen i dag, og fikk handlet inn en vekselstrømsgenerator, sånn at jeg fikk sjekket at viftehuset står på riktig plass, og det stemte veldig bra. Må slipe av en liten millimeter på baksiden, så tetter det fint. Har også samlet i hop en del gamle kjøleblikk, og etter en del filing og tilpasning, så passer dette greit, og det likner mer og mer på en luftkjølt motor:
 blekk.jpg (143.22 KB. 640x481 - vist 446 ganger.) Må sveise igjen en del ekstrahull, og fjerne forvarmingsleamikket, så blir dette ok. LAger også et par braketter så det blikket som sitter bak reimhjulet sitter fast i blokka og ikke bare henger i de andre. Har også forsøkt å tilpasse et Scat stagsett, og jeg får det nok til, men er litt usikker på om det blir bra, eller om jeg skal investere i et CSP sett. Får fikle litt mer. Ellers så er det ikke mye mer som skal på monteres på denne motoren, så jeg tror dette blir en clean look  Mangler en slange til åndinga, og et par ledninger på generatoren, ellers så blir alt skjult bak viftehuset. Eneste jeg trenger nå er å få hjem støtstengene, så tror jeg at jeg har alt jeg trenger for å sluttmontere. Begynner å bli klar for å teste denne nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #572 på: august 05, 2013, 22:33:44 pm » |
|
Dette ser bra ut! Hva slags luftfilter bruker du?
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #574 på: august 05, 2013, 22:41:22 pm » |
|
men lurer på om de er litt små....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #575 på: august 06, 2013, 16:21:19 pm » |
|
Jeg brukte bare delen som ligger bak reimhjulet og laget ny plate på toppen - ble for mye klatt å tilpasse original delen Det er såpass mye plater med profiler som er skrudd sammen at det sitter greit uten feste i blokka er min erfaring. Har nå kjørt to sessonger  
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #576 på: august 06, 2013, 20:56:26 pm » |
|
Se der ja. Tror jeg må gjøre det samme, tenkte først å mig'e på noen små biyter for å tette mot blokka der det er litt gap, men det slår seg så lett at det er antakelig enklere å lage ny plate slik som du har. Ser bra ut 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #577 på: august 07, 2013, 22:42:14 pm » |
|
ser ikke like bra ut som tmatre sitt, men det funker:
 breast plate.jpg (103.19 KB. 650x306 - vist 451 ganger.) Men jeg laget meg en liten brakett på undersiden for å sikre at det ikke skrangler:
 bracket.jpg (141.24 KB. 650x486 - vist 405 ganger.) Snart klar for lakk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #578 på: august 08, 2013, 09:05:08 am » |
|
Snart klar for lakk  Må ikke glemme å lage hull til peilepinnen først :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #580 på: august 26, 2013, 21:01:13 pm » |
|
Litt lite garasjetid i det siste, men nå er i alle fall motoren skrudd i småbiter, og jeg har brukt to kvelder på å vaske og spyle ut forhåpentligvis alle sponrester fra blokka, så i dag begynte jeg sluttmontering, og det er egentlig ganske kjedelig å ta bilder av, siden det i hovedsak består av å vaske, vaske, vaske, og så montere litt.... Så lang har jeg kommet så langt at veiva ligger i ene blokkhalvdelen, og neste trinn er kammen. Kanskje jeg har en shortblokk i løpet av uka...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #581 på: august 31, 2013, 20:44:31 pm » |
|
slenger inn et lite bilde fra sluttmonteringa:
 internals.jpg (149.56 KB. 700x525 - vist 459 ganger.) Tenkte jeg skulle skru den sammen bare en gang, så nå prøver jeg å tenke gjennom alt, så jeg ikke glemmer noe før jeg skrur på andre blokkhalvdelen  og ja, jeg har snudd den råden 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #582 på: august 31, 2013, 21:47:47 pm » |
|
tredd på thruste skiva på innsiden av svinghjulslager (og riktig vei  )??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #584 på: september 01, 2013, 20:55:30 pm » |
|
et kvarter greide jeg å skvise inn i en hektisk helg, og da fikk jeg skrudd sammen blokka og dratt til alle bolter med riktig moment:
 shortblock.jpg (145.29 KB. 700x420 - vist 359 ganger.) Alt sviver lett og fint etter jeg trakk til med moment, så da kan det tyde på at alle de gangene jeg har målt og prøvemontert har gitt resultater  Får prøve å få til noen litt lengre økter denne uka, bl.a kan det tyde på at jeg trenger å rydde benken litt  Var innom tess forrige uke for å få tak i noen overganger fra AN-10 til de litt merkelige gjengene på oljekjøleren, så da håper jeg det meste er i hus. Dual tapered støtstenger fra aircooled.net kom også for en liten stund siden, så jeg er litt sugen på å sjekke om vippearmsgeometrien ble riktig. Siden tørrsumptanken ikke passet i innerskjermen uten modding, så tror jeg at jeg ender opp med en vanlig 26mm schadek pumpe i første omgang, med en mocal sandvichplate med termostat mellom blokk og filter, som sender olja ut i kjøleren. Det blir ikke noe doghouse på denne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #585 på: september 01, 2013, 22:25:19 pm » |
|
Ikke langt igjen nå  Ser jo ut til å bli ganske så fint dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #587 på: september 01, 2013, 22:42:15 pm » |
|
Det er sant, men det må ta litt tid. Jeg brukte to år på å få sammen min motor 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #588 på: september 01, 2013, 22:50:18 pm » |
|
da blir gleden desto større når man når målet  Jeg brukte noe sånt som 12 år på å restaurere Ghian, og det er fortsatt like tilfredsstillende å sette seg inn i den og kjøre på jobb hver morgen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #589 på: september 01, 2013, 22:54:11 pm » |
|
Det er noe helt spesielt det der. Beste følelsen er å sette seg inn i bilen ,vri på nøkkelen og bare kjøre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #590 på: september 02, 2013, 22:37:00 pm » |
|
Hehe uten tvil  Fikk skrudd litt i kveld også, og da gikk planen om å bare montere denne motoren en gang i vasken  Etter å ha montert oljepumpa skulle jeg sjekke at ting fortsatt gikk lett rundt, men da merket jeg at den kniper litt på ett punkt. I går tenkte jeg ikke på at kammen bruker to veivomdreininger på å snurre en runde, så jeg hadde nok ikke snurra nok. Etter litt sjekking fant jeg at en av løfterne går i mot i foringa.... jaja da er det bare å sprette blokka igjen, og frem med sliperen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #591 på: september 04, 2013, 23:31:45 pm » |
|
En ganske lang kveld i garasjen i dag, men veldig lite fremdrift siden tiden gikk med til å splitte blokka igjen, slipe ned en liten mm på løfterforingen, så masse rengjøring før blokka ble satt sammen igjen. Deilig å vite at alt er på stell da  Og så kom jeg på hva jeg glemte når jeg var på Unneberg i går; glemmeblekk...  Fikk også filt til stempelringene og montert to stempler i sylindrene sine. Men da ble det natta, så da får jeg se om jeg får tatt resten etter foreldremøte på skolen i morgen. Det går smått, men det går 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #592 på: september 04, 2013, 23:44:53 pm » |
|
du bør vel ha mer enn 1mm klaring fra løfter til foring? hvis den lugget og du kun tok 1 mm så er det under 1 mm klaring. hva med de andre foringene?
og valg på oljepumpe bør du ha o-ring på pumpe (som må monteres når halvdelene er splittet)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #593 på: september 05, 2013, 08:24:12 am » |
|
Ang o-ring i oljepumpa så visste jeg jo egentlig den, men ennå en ting jeg glemte i farta... Dette er en av grunnene til at jeg legger ut her på forumet, for heldigvis er det andre som følger med  Så da er det store spørsmålet om det er noen med dreibenk som kan lage et lite o-ring spor i et par oljepumper for meg (hint hint). Det gjelder jo tørrsump-pumpa fra CB også, mener den heller ikke har spor. Når det gjelder klaring til løfterne, mener du 1mm er for lite? Jeg skjønner ikke hva som skal gi så store variasjoner i løftet på kammen at jeg skal trenge noe mer? Uansett skal jeg forsøke å sette opp en måling av hva jeg faktisk har på hver enkelt løfter. Takk for innspill.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #594 på: september 06, 2013, 20:00:44 pm » |
|
ved tørrsump så er ikke det noe problem uten O-ring. enda en grunn til å gå for tørrsump. jeg ville valgt 1,5-2mm klaring fra løfterhodet til blokk. berde med litt for mye enn litt for lite der. men sikkert noen med mer erfaring med type1 løftere mot blokk her inne.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #596 på: september 06, 2013, 20:14:09 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #598 på: september 06, 2013, 22:31:03 pm » |
|
bruk en annen pumpe som jig . feks i dreibenken
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #599 på: september 06, 2013, 22:35:29 pm » |
|
jepp.
Ser noen har laget to spor, ett inn mot lokket også (på utsiden av portene inn i blokka) for å unngå lekkasjer ut av blokka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|