mai 04, 2025, 18:56:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1959 modell motor.. Spørsmål!  (Lest 3028 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: mars 20, 2008, 14:04:35 pm »

Hentet meg en 1200 motor fra rundt 59 med fast dynamofot og manuell forgasser,
fra Skrotnisse igår og nå må jeg selvfølgelig lure på noe.  Osteaktig

Bobla den skal i er en 58 modell, men som måtte bytte motor for noen år tilbake
og da ble det satt i en 61 modell 1200 motor. Den ser jeg ikke har mauell forgasser.
   Og da jeg tok ut motoren fra bobla så jeg bare en vaier som gikk fra fram til bak.
Skal det være to vaiere?

Jeg ser at det er luftfilter med uttak på toppen for formvarming?
Er dette kurrant for denne motoren?

Hva slags olje er best å bruke på disse motorene?
Bobla skal å brukes i kaldere tider.

Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mars 20, 2008, 20:49:17 pm »

Det skal være to vaiere.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: mars 20, 2008, 21:38:46 pm »

Skal den ene vaieren gå fra dashen og bak?
Hvor skal den trekkes igjennom?
Ser ikke noe i Haynes.. dekker kanskje litt lite akkurat
dette.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mars 20, 2008, 21:50:47 pm »

Fra dashen og frem til under bensintaken, der går den inn i røret som går gjennom tunnellen om jeg ikke husker feil.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 20, 2008, 22:55:33 pm »

Det er choke-wiren vi snakker om her, ikke sant? Som JS sier over her, det skal være et hull noen cm over bakkant av tanken som går skrått nedover og frem, wiren fortsetter deretter i en fin liten bue under tanken og inn i et hull som leder bak til brannveggen gjennom tunnelen. Du treffer den igjen rett i kanten av motorromspakningen, litt fiklete å få den gjennom viftehuset til forgasseren. Greit å være to på dette.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: mars 20, 2008, 23:08:16 pm »

Choken ja, var litt utydelig der.
Men takk skal dere ha! Nå skal jeg bare finne
en slik vaier, litt dumt at bestillingen fra
wolfsburg er levert.


Lurer enda på hva slags olje som er anbefalt å ha på (merke, type)
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 20, 2008, 23:25:47 pm »

Går vel ganske greit med helt vanlig rimelig mineralolje på en brukt originalmotor, dette er forøvrig et tema som pleier å føre til lange debatter - spesielt når det skal trimmes litt. Det sies at den du får på Biltema er samme som selges av Statoil, bare tappet på en annen flaske... visstnok noen som har funnet ut av dette. Viktigste er at den får fresh olje og bensin m/blytilsetning, det gjør underverker for en gammel sliter! Sørg for å rengjøre (eller bytte) oljesilen så du får ut gamle avleiringer. Lykke til!
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: mars 22, 2008, 07:01:10 am »

Enda et spørsmål.

Motoren har en manuell forgasser,
kan jeg bruke oljebad-filter på denne uten tilpassninger,
eller må det være papirfilter?
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: mars 22, 2008, 12:10:28 pm »

Ingen motorer før etter '70 hadde papirfilter.. Bruk det oljebadfilteret du har du.
Du har en forgasser med manuell choke, no big deal. De fungerer vel så bra.
Når det er mer enn et par grader ute starter den også helt fint uten choke.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: mars 22, 2008, 16:27:33 pm »

Jeg bare lurte siden choken har en slags 'vifte' ved åpningen på toppen,
noe som choken jeg har på 61 modell motoren ikke har.

Men takk for svar Glad
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: mars 23, 2008, 14:51:22 pm »

Skal ta av svinghjulet nå for å se om det har samlet seg opp dritt bak der
da motor ikke har vært brukt på en god stund.

Er det bare å skru av boltene og ta den av? eller er det en prosedyre her?
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #11 på: mars 23, 2008, 18:31:29 pm »

Først må du ta av trykkplata til clutchen. Seks bolter som løsnes og skrues av litt og litt på hver bolt til plata er løs (spenn på denne).
Når trykkplata og clutchdisken er av må du løsne svinghjulsbolten. Den sitter godt.. Finnes et lite verktøy å få kjøpt som holder fast svinghjulet så det ikke går rundt.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!