Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« på: oktober 30, 2010, 23:26:12 pm » |
|
Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer.
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
T-1
Supermedlem
    
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...
Praise the lowered...
|
 |
« Svar #1 på: oktober 30, 2010, 23:34:14 pm » |
|
Solan her på forum har en 1600 me tri-mil og doble gassere. syns den går kvikt til og være en motor som ikke er gjort stort med.
|
|
|
Loggført
|
In case of fire, do not use elevator. Use water!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #2 på: oktober 30, 2010, 23:48:56 pm » |
|
Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer.
1,25 vipper, wbx-fordeler ,annen eksos og dobble 36mm gassere (type 3 gassere hvis du er på sparemodus).
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg
|
 |
« Svar #3 på: oktober 31, 2010, 11:17:45 am » |
|
Tvangsforing av luft....... 
|
|
|
Loggført
|
 kristoffer(at)lindh.no Tlf: 92806127
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: oktober 31, 2010, 11:47:48 am » |
|
Not opened type 1 engine with 1600cc, stock camshaft, 1,4 rockers, nearly stock 041 heads with 40 x 33 valves, Gene Berg 1 5/8" merge system and dual Weber 42 DCNF Berg modified. Power output 90 hp at 5100 rpm at the flywheel.
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: oktober 31, 2010, 11:57:59 am » |
|
En helt suveren motor. Må være blandt di enkleste måtene å trimme 1600 på.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #6 på: oktober 31, 2010, 19:21:47 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #7 på: oktober 31, 2010, 22:43:27 pm » |
|
Får man 90hp med kun å gjøre dette? ---> Not opened type 1 engine with 1600cc, stock camshaft, 1,4 rockers, nearly stock 041 heads with 40 x 33 valves, Gene Berg 1 5/8" merge system and dual Weber 42 DCNF Berg modified.
Noen som vet hvem som selger dette til en sum man kan leve med da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #8 på: oktober 31, 2010, 22:57:38 pm » |
|
Jeg har akkurat kjøpt en 1600 DP med turbo, Det er ikke gjort så mye inni tror jeg. Men sitter en VW/Audi KKK turbo på men har ikke fått sett så mye på den..
Tror detta kommer til å flytte seg
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: oktober 31, 2010, 22:59:49 pm » |
|
Selv har jeg nettop "trimma" min 1600 som jeg har i fastbacken. Den har fått 2 dobble 40mm webere, et billig ormbol eksos, øket comp til ca 8.5:1, toppene har originale vipper og ventiler 35.5/32mm. Motoren ble frisk og fin, med litt bedre drag enn det var tidligere.
Dette ble gjort fordi det var billig og motoren trengte litt TLC.
Spent på motoren din Lars, definitivt bang for the bucks
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: oktober 31, 2010, 23:01:09 pm » |
|
Får man 90hp med kun å gjøre dette? ---> Not opened type 1 engine with 1600cc, stock camshaft, 1,4 rockers, nearly stock 041 heads with 40 x 33 valves, Gene Berg 1 5/8" merge system and dual Weber 42 DCNF Berg modified.
Noen som vet hvem som selger dette til en sum man kan leve med da?
Som du ser så er dette tallene fra rullene, ikke anslåtte verdier... Essensen er vel topper med noe større ventiler og lett porting, merge eksos, 1.4 vipper og et sett med dobble gassere.. CR står det ikke noe om, men jeg mener å huske at den var tatt opp litt.. Dette koster ikke allverden og delene kan sikkert finnes her på forumet, eller kjøpes nye hos din valgte deleforhandler.. mvh Torgeir
|
|
« Siste redigering: oktober 31, 2010, 23:03:25 pm av Torgeir »
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #11 på: november 01, 2010, 09:43:48 am » |
|
Hva snakker vi om i pris her da? Prøvde å søke litt uten å bli så mye klokere.
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: november 01, 2010, 09:53:33 am » |
|
Nesten komisk at de fleste ikke får ut mer enn 100-110 hester av en 1915 egentlig... med tanke på hvilke deler som også sitter på dem. Igjen et "bevis" på at volum bare er volum... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: november 01, 2010, 09:58:07 am » |
|
Nesten komisk at de fleste ikke får ut mer enn 100-110 hester av en 1915 egentlig... med tanke på hvilke deler som også sitter på dem. Igjen et "bevis" på at volum bare er volum...  Tipper det er pga at de bruker for "dårlige" topper. Jeg har forresten selv en 2165 med anslagsvis 70-80 hester (0-100 på ca 10 sek). Motoren er imidlertid en drøm å kjøre i hverdagsbilen. Litt "dieselaktig" med masse dreimoment. Kan kjøre i 30 over farstdumper i 3de gir og akselerere pent videre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: november 01, 2010, 11:01:04 am » |
|
henger meg på turbo på original 1600: helt std 1600 kkk k14 turbo evt megasuirt. helst -e85 da trenger du ikke intercooler/vanninsprut under 1 bar.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #15 på: november 01, 2010, 11:03:50 am » |
|
henger meg på turbo på original 1600: helt std 1600 kkk k14 turbo evt megasuirt. helst -e85 da trenger du ikke intercooler/vanninsprut under 1 bar.
Jeg også, i kombinasjon med sprut som du sier.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
VegarSkjulestad
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: Froland!
Alltid jillt au! :D
|
 |
« Svar #16 på: november 01, 2010, 11:21:11 am » |
|
hva blir effekten med turboen da? og kostnader?
|
|
|
Loggført
|
BMW 316i 1.8l 04 special edition VW Boble 1303S
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: november 01, 2010, 11:30:46 am » |
|
Er ganske åpenbart at det vil kunne gi mer effekt med overlading, hvorvidt det er "lettere" en å bytte topper er jeg litt usikker på..  Her må en vel vurdere i forhold til hvilke faktorer en veier tyngst...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: november 01, 2010, 11:33:57 am » |
|
Er ganske åpenbart at det vil kunne gi mer effekt med overlading, hvorvidt det er "lettere" en å bytte topper er jeg litt usikker på..  Her må en vel vurdere i forhold til hvilke faktorer en veier tyngst... helt klart.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #19 på: november 01, 2010, 13:37:03 pm » |
|
Sitter med samme oppsett som knasten sier, men uten sprut. Det er en standard 1600 men turbo. Trykkrøret fra turbo-innsug et en radiatorslange med 90 gradersbend inn på orginal solex 34 gasser. Ikke trykkgasser. Oljeutaket til turboen er tatt ut i et T stykke der oljetrykksføleren sitter. Da har du føler og oljeflow til turboen. Retur fra turboen går rett inn i en nipel som er sveiset fast i topplokket ved ventilene. Kjører 2 bensinpumper i serie og alt dette skal funke bra sammen. Vet ikke trykket jeg kjører på siden det er radiatorslange trykkrør men det funker. Kan legge ut bilde av motoren etterpå
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #20 på: november 02, 2010, 22:18:50 pm » |
|
Sitter med samme oppsett som knasten sier, men uten sprut. Det er en standard 1600 men turbo. Trykkrøret fra turbo-innsug et en radiatorslange med 90 gradersbend inn på orginal solex 34 gasser. Ikke trykkgasser. Oljeutaket til turboen er tatt ut i et T stykke der oljetrykksføleren sitter. Da har du føler og oljeflow til turboen. Retur fra turboen går rett inn i en nipel som er sveiset fast i topplokket ved ventilene. Kjører 2 bensinpumper i serie og alt dette skal funke bra sammen. Vet ikke trykket jeg kjører på siden det er radiatorslange trykkrør men det funker. Kan legge ut bilde av motoren etterpå
Legg ut bilde, hadde vært morsomt å se...
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #21 på: november 06, 2010, 00:40:53 am » |
|
Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer.
1,25 vipper, wbx-fordeler ,annen eksos og dobble 36mm gassere (type 3 gassere hvis du er på sparemodus). Hvor vil du foreslå at jeg kjøper vipper og fordeler? Gjerne med en link?
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #22 på: november 06, 2010, 11:46:33 am » |
|
Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer.
1,25 vipper, wbx-fordeler ,annen eksos og dobble 36mm gassere (type 3 gassere hvis du er på sparemodus). Hvor vil du foreslå at jeg kjøper vipper og fordeler? Gjerne med en link? Vipper er billig på CIP1 http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C26%2D109%2D452 , og fordeler får du vel på bruktmarkedet, kanskje på http://www.VWBUS.no . Jeg kjøpte min hos vikers bildeler i spydeberg. Eneste du bør gjøre er å flytte over vakumklokka fra originalfordeleren din. Her er vel et greit eksos til bruken og´ : http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D3418Mulig det lønner seg å handle eksosen i Norge da det sikkert vil bli litt frakt på det, men det ser du jo hvor mye blir rett før du betaler..
|
|
« Siste redigering: november 06, 2010, 11:52:00 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Togge
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Lørenskog - Fjellhamar
Fun to drive and a joy to the eyes!
|
 |
« Svar #23 på: november 06, 2010, 12:08:44 pm » |
|
Hvordan lett trimme en 1600, jo kjøp et turbo kit fra disse vel og få 110hk http://www.vwturbokits.com/ 
|
|
|
Loggført
|
VW Early Bay - panel 1969mod VW Golf GL - 1986mod
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #24 på: november 06, 2010, 17:54:51 pm » |
|
Fikk bilder på mms av Lars Bratteng idag, ser ut som en veldig fin løsnig dette. Håper jeg får muligheten til å se denne i en bil.  Tror vel turbo blir litt vel avansert for min del, har ikke all verden kunnskap på det området(heller  ), men alt kan vel læres med rette innstilling. Tenker en del på dette med vipper også, her bør enn vel ha litt kjennskap til dette med vippearmsgeometrien, er vel ikke bare å slenge på 1,25 eller 1,4 vipper. Noen som kan gi et litt utfyllende svar?
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #25 på: november 06, 2010, 19:54:04 pm » |
|
Etter min erfaring er omtrent det eneste som gir hester hvor gode topper du har og volum på motor. Hvor mye "topp" klarer en orginalkam å utnytte er vel et betimelig spørsmål? Hvor mye skal det koste er et annet... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #26 på: november 06, 2010, 20:55:05 pm » |
|
Det er nettopp det, det skal ikke koste for mye, bare gjøre motoren litt "sprekere". Cip 1 skriver under 1,25 vippene sine at dette gir 10% effekt på en standard 1600. Veldig mye mere er ikke jeg etter. 60-70hk er nok for meg. Vet selvfølgelig at det ikke er noen lettvint måte å få masse hk på. Har fått mange gode tips i denne tråden og ikke minst på pm.
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #27 på: november 06, 2010, 22:18:04 pm » |
|
Fikk bilder på mms av Lars Bratteng idag, ser ut som en veldig fin løsnig dette. Håper jeg får muligheten til å se denne i en bil.  Tror vel turbo blir litt vel avansert for min del, har ikke all verden kunnskap på det området(heller  ), men alt kan vel læres med rette innstilling. Tenker en del på dette med vipper også, her bør enn vel ha litt kjennskap til dette med vippearmsgeometrien, er vel ikke bare å slenge på 1,25 eller 1,4 vipper. Noen som kan gi et litt utfyllende svar? Trengs ikke å gjøre noe med geometrien hvis du kun skal skifte vipper, ihvertfall ikke de vippene jeg nevnte. På noen av justerskruene, så kan det hende at du må shimse opp akslingene. Eller så kommer det med vippearmgeometri å komme ved høvling av topper eller hvis du "stroker" motoren. Ergo, hvis du KUN skal skifte ut disse vippene, så behøver du ikke å gjøre noe med den nei.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #28 på: november 06, 2010, 23:05:30 pm » |
|
Så hvis jeg forstår deg rett kan jeg bruke standard lengde på støtstenger også?
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
|