1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« på: november 17, 2010, 16:25:53 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: november 17, 2010, 16:27:25 pm av 1959 Ragtop »
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: november 17, 2010, 22:39:31 pm » |
|
hoho, en mengde med scintilla fordelere hvertfall  Artig. Skulle gjerne hatt noen sånne veit jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splittbuss
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven
|
 |
« Svar #2 på: november 17, 2010, 23:23:41 pm » |
|
hoho, en mengde med scintilla fordelere hvertfall  Artig. Skulle gjerne hatt noen sånne veit jeg. For uvitende sjeler, hvilken fordel har desse? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: november 18, 2010, 01:02:41 am » |
|
Gir gnist til pluggene, denne genererer strøm selv. Dette var for at pumpe motorene kunne gå uten batterier. bare sveive i gang motoren, resten ordner seg selv. Sitter også turtallsperre på disse slik at motorene ikke gikk fortere enn rundt 3000rpm. Denne fjernes når den skal i en bil. Mange av disse sliter med at de tørker ut og slutter å virke. Mener å ha lest et sted at det koster litt å overhale en sånn.
|
|
« Siste redigering: november 18, 2010, 01:04:51 am av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
nantene
Medlem
  
Innlegg: 208
Bosted: hobøl
sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #4 på: november 18, 2010, 11:38:09 am » |
|
hvordan er det å bygge om disse til å evt bruke i bil?
|
|
|
Loggført
|
pass på å fore motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #5 på: november 18, 2010, 11:42:07 am » |
|
Ja, noen som vet hvordan man fjerner turtallssperren på slike fordelere? Har en så si ny en som fungerer, vær artig å prøvd den.
|
|
« Siste redigering: november 18, 2010, 15:20:53 pm av MrKreosot »
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #6 på: november 18, 2010, 12:40:33 pm » |
|
hvordan er det å bygge om disse til å evt bruke i bil?
En vw motor er vel grei å bygge om, men porsche motor i en boble krever mere ombygging. Jeg kjører selv med en vw vannpumpemotor fra 1958 i min Oval. Mvwh Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #7 på: november 18, 2010, 12:57:39 pm » |
|
turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #8 på: november 18, 2010, 15:21:28 pm » |
|
turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.
OK, takker og bukker for den.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: november 18, 2010, 18:08:22 pm » |
|
turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.
OK, takker og bukker for den. Man må også passe på å lage en støtte til fordeleren, da den er ganske tung kan den ødelegge fordelerhullet i blokka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #10 på: november 18, 2010, 22:29:23 pm » |
|
turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.
OK, takker og bukker for den. Man må også passe på å lage en støtte til fordeleren, da den er ganske tung kan den ødelegge fordelerhullet i blokka. Er brannpumpemotor jeg har, så det var med et slags feste til den der.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #11 på: november 18, 2010, 22:47:49 pm » |
|
sitter ei klemme rundt fordeleren og inn på innsug/gasseren..
har en sånn fordeler tilsalgs, uten rotor, om noen er int...
Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: november 18, 2010, 22:56:25 pm » |
|
Aha, den pumpa jeg fikk tak i manglet denne klemma, om alle blir levert med de da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW-RACING
Medlem
  
Innlegg: 123
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: november 26, 2010, 21:04:05 pm » |
|
Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #14 på: november 26, 2010, 23:14:08 pm » |
|
Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort. Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk.  Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren. MEEEEENN , du kan jo si at du har PÅRSJEMOTOR da 
|
|
« Siste redigering: november 27, 2010, 12:59:50 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #15 på: november 27, 2010, 02:01:20 am » |
|
Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort. Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk.  Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren. MEEEEENN , du kan jo si at du ar PÅRSJEMOTOR da  ...eller for å si det på en annen måte; "ligg unna, disse motorene skal Jærva ha billig!"
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #16 på: november 27, 2010, 12:54:44 pm » |
|
Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort. Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk.  Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren. MEEEEENN , du kan jo si at du ar PÅRSJEMOTOR da  ...eller for å si det på en annen måte; "ligg unna, disse motorene skal Jærva ha billig! Eller for å si det på en annen måte igjen : JEG HAR ALDRI VURDERT Å KJØPE EN PORSCHEMOTOR MED 40 HK ! 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #17 på: november 27, 2010, 13:34:45 pm » |
|
Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort. Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk.  Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren. MEEEEENN , du kan jo si at du har PÅRSJEMOTOR da  Må vel være mer enn 40 hk i porsche-motorene. 1600 vw motrene på disse pumpene har 46 hk.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
JonB
Supermedlem
    
Innlegg: 2398
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #18 på: november 27, 2010, 14:28:52 pm » |
|
Dagens auksjon hadde disse salgsprisene:
1 vw 4100 2 Porsche 7600 3 Porsche 6000 4 vw 3100 5 vw 4100 6 vw 4200 7 Porsche 5100 8 Porsche 8500 9 Porsche 6100 10 vw 4600 11 vw 3500 12 vw 3700 13 vw 4200 14 vw 3800 15 vw 3700 16 vw 4200 17 vw 5000 18 Porsche 6000 19 Porsche 7100 20 vw 3800 21 vw 3500 22 vw 3800 23 Porsche 5800 24 Porsche 5200 25 Porsche 6100 26 vw 3600 27 vw 3600 28 vw 3800 29 vw 3700
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #19 på: november 27, 2010, 16:54:43 pm » |
|
Dagens auksjon hadde disse salgsprisene:
Synes ikke at disse prisene var avskrekkende jeg, det har vel vært oppnådd høyere priser i tidligere auksjoner.... 
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #20 på: november 27, 2010, 16:59:55 pm » |
|
Hvor er det egentlig disse motorene ender opp/brukes til? Jeg har ikke inntrykk av at så mange ender i VW-miljøet? Er det folk som trenger pumper eller går de til utlandet?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #21 på: november 27, 2010, 18:40:17 pm » |
|
Hvor er det egentlig disse motorene ender opp/brukes til? Jeg har ikke inntrykk av at så mange ender i VW-miljøet? Er det folk som trenger pumper eller går de til utlandet?
Vet ihvertfall at en del av dem havner på Biri for å bli brukt i VW. Synes prisene på Porsche motorene ikke var så ille, sist jeg var det i vår gikk VW motorene mellom 2-4000 (fikk min til 2000  ), og Porschene gikk fra 7-12000,-
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #22 på: november 27, 2010, 19:19:42 pm » |
|
på forrige auksjon på lillehammer (september) lå porsche motorene mere rundt kr.10000,- mener det var fra 8500 til 11600,- vw var da også rundt 4000,- helst litt over. fra 3300 til 5600 om jeg ikke husker helt feil.
på den auksjonen la jeg også merke til en som først kjøpte masse slanger, for deretter kjøpe flere pumper. har jo hørt rykter om at noen sender de til u-land, så mulig dette var noe sånt.
så det er nok endel som går til andre ting enn vår hobby.
Håvard
|
|
« Siste redigering: november 27, 2010, 19:26:45 pm av Håvard Hoem »
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #23 på: november 27, 2010, 20:21:05 pm » |
|
Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort. Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk.  Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren. MEEEEENN , du kan jo si at du har PÅRSJEMOTOR da  Må vel være mer enn 40 hk i porsche-motorene. 1600 vw motrene på disse pumpene har 46 hk. Hvorfor må det være mer ? Porschenavnet i seg selv gir ikke noe mer effekt etter det jeg vet i hvertfall.  For å si det på en annen måte så er denne motoren lik en motor som sitter i 356 med 60 hk bortsett fra følgende: Brannpumpemotoren har lavere komp, veiv uten motvekter (ikke for at det gir så mye på effekten), har kun en forgasser, 60 hk har to dobble, den har en "latere kam" og et annet eksosanlegg + en annen fordeler da. Slik at det jeg nevnte over her er hva du faktisk må gjøre for å få 60 hk i denne moitoren  Mener det er enten 40 eller 44 hk i disse Porsche-brannpumpene. Ergo : koster du på denne motoren 5-10 lapper så har du svimlende 60 hk  Her er en tabell over 356-motorene, den som heter 616/1 er "gateversjonen" av brannpumpe-motoren, men som sagt har gatemotren dobble gassere,en kam som ikke er så "lat",bedre eksosanlegg og litt høyere komp : http://www.pelicanparts.com/356/technical_specs/356_engine_stats.htmTil sammenligning har en HELT standard 1600 boblemotor med 2 dobble 40mm gassere 62 hk....
|
|
« Siste redigering: november 27, 2010, 21:16:07 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #24 på: november 27, 2010, 22:44:15 pm » |
|
porsche pumpe motorene er vel på 1680cc og ikke 1582cc ?
Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #25 på: november 27, 2010, 22:54:48 pm » |
|
porsche pumpe motorene er vel på 1680cc og ikke 1582cc ?
Håvard
Stemmer det at noen av dem er på 1680 ccm, de har 1,5 hk mer dvs. 45,5 hk DIN eller 54 hk SAE.  For de som ikke vet hva SAE-målt effekt er, så er det uten dynamo og vifte bla.
|
|
« Siste redigering: november 27, 2010, 22:59:26 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
fantstein
Seniormedlem
   
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv
Fantstein
|
 |
« Svar #26 på: november 28, 2010, 04:56:56 am » |
|
pakk en slik en i bobla de og prøv!!! du blir ikke skuffa,, du blir glad!!! digger resultatet bare,, det er verd det..
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#2 (The official Toer.) "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #27 på: november 28, 2010, 09:55:52 am » |
|
Ser jo meget pent ut også med en 356 motor i ei gammal boble. Hvem som helst kan kjøpe en 1915 ferdigbygd fra USA for 2-3000 dollar men å tilpasse en 356 motor i boble med kjøleblekk og eksos er nydelig når det er gjort riktig.
Forøvrig må jeg si at det er jo helt toppers at det finnes så mange brannpumper å få kjøpt i Norge. Dette sikrer jo tilgang av kvalitetsmotorer for mange gamle biler rundt omkring. Vi kan vel påstå at det ikke finnes like god tilgang il nesten NOS motorer til andre typer veteranbiler som til boble. 4-5000 for en motor som nesten ikke er kjørt er jo tross alt ganske billig, selv om en må bytte litt deler.
Allikevel synd at så mange pumper sendes utenlands av oppkjøpere, men det er jo samme leksa hver gang, money talks....
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|