jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« på: november 16, 2010, 20:21:46 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
Kim Larsen
Seniormedlem
   
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: november 16, 2010, 20:28:47 pm » |
|
Tenningsrekkefølgen står på dynamofoten 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #2 på: november 16, 2010, 20:32:47 pm » |
|
Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1 4 2
|
|
« Siste redigering: november 16, 2010, 20:57:31 pm av Rikard »
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Kim Larsen
Seniormedlem
   
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: november 16, 2010, 20:34:51 pm » |
|
Ser riktig ut det der Rikard.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #4 på: november 16, 2010, 20:57:03 pm » |
|
Flott  Begynner å bli gammel og senil 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« Svar #5 på: november 16, 2010, 22:44:39 pm » |
|
Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1 4 2
Står det nummer på ledninger og?
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #6 på: november 16, 2010, 22:52:54 pm » |
|
Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1 4 2
Står det nummer på ledninger og? Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: november 16, 2010, 23:35:17 pm » |
|
Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1 4 2
Står det nummer på ledninger og? Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten. Tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2, ikke 4-3-1-2
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« Svar #8 på: november 16, 2010, 23:50:08 pm » |
|
Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1 4 2
Står det nummer på ledninger og? Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten. Tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2, ikke 4-3-1-2 Ja men hvor gå de fire kabler da?og er 1 og 4 på venster siden hvis du står bak motor ?1 bli da først nærmest brannmur på venstre side og 4 foran det?litt forvirret nå???
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #9 på: november 17, 2010, 00:11:26 am » |
|
"Brannmur" 3 1 4 2  Dette er deg bak bilen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #10 på: november 17, 2010, 07:27:13 am » |
|
Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1 4 2
Står det nummer på ledninger og? Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten. Tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2, ikke 4-3-1-2 Stemmer Trond, er i skytterekkemodus for tiden på jobb.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #11 på: november 17, 2010, 13:02:07 pm » |
|
Hei "Jayster" Når du står bak bobla di og har åpnet motorluka så ser du fordelerlokket med pluggledningane. Ledn. til sylinder nr 1. er i fordelerlokket "kl. 4". (altså nermast deg) -den skal da til fremste sylinder på H. s. av motoren (der står det et ett -tall på kjøleblekket) osv. -Pluggledningen "kl. 8" er ledning til sylinder nr 4. (bakerste på V.s.) -Så ledning "kl.10", er til sylinder 3. (fremste på V.s.) -og tilslutt pluggedningen i fordelerlokket "kl. 2", skal til bakerste sylinder på H.s.
|
|
« Siste redigering: november 17, 2010, 13:06:50 pm av ovalt »
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #12 på: november 17, 2010, 13:19:59 pm » |
|
Det er viktig å huske på at det kan variere fra bil til bil, hvor pluggledning 1, sitter på fordelerlokket! på noen sitter den som tidligere sagt "kl 4" og på andre "kl 2" om du skjønner  Fordelerlokk: Noen er det slik: Og andre slik: 2 1 3 2 3 4 4 1 Hvis du tar av fordelerlokket, og ser på det lille hakket i fordeleren, også da vrir motor til rotor peker overens med det hakket! Skal du være på sylinder 1! Da ser du om 1ern er "kl 4" på fordelerlokket, eller "kl 2" hehe Litt leit å forklare skikkelig dette her! 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« Svar #13 på: november 17, 2010, 14:28:28 pm » |
|
Det er viktig å huske på at det kan variere fra bil til bil, hvor pluggledning 1, sitter på fordelerlokket! på noen sitter den som tidligere sagt "kl 4" og på andre "kl 2" om du skjønner  Fordelerlokk: Noen er det slik: Og andre slik: 2 1 3 2 3 4 4 1 Hvis du tar av fordelerlokket, og ser på det lille hakket i fordeleren, også da vrir motor til rotor peker overens med det hakket! Skal du være på sylinder 1! Da ser du om 1ern er "kl 4" på fordelerlokket, eller "kl 2" hehe Litt leit å forklare skikkelig dette her!  ja nå er ganske 
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« Svar #14 på: november 17, 2010, 14:37:38 pm » |
|
skulle kanskje av sagt at jeg ha et"Flame thrower" fordeler.vet ikke hvis disse reglene som nevnt ovenpå gjelder nå og?
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #15 på: november 17, 2010, 14:48:39 pm » |
|
Det tror jeg  prøv å sett pluggledning 1 foran på fordelerlokket da altså "kl 4" sett bakfra  Mest sannsynlig så vil det bli riktig 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: november 17, 2010, 15:24:08 pm » |
|
Det tror jeg  prøv å sett pluggledning 1 foran på fordelerlokket da altså "kl 4" sett bakfra  Mest sannsynlig så vil det bli riktig  Og hvis det ikke er riktig så er det fordi motoren din på et tidspunkt har vært åpnet og han som satte den sammen igjen har ikke gjort ting helt etter boka. Fordelerdrevet kan stå i flere posisjoner, ikke bare en. Derfor blir det litt gjetting å anta hvor pluggene skal stå. Sagt på en annen måte. Den beste måten å finne hvor pluggene skal settes er å gjøre følgende: Vipp av ventildekselet på sylinder 3/4. Altså venstre side når du står bak bilen. Så vrir du motoren rundt til du har veksling på sylinder 3. Dette er når innsugsventilen lukkes og eksosventilen åpnes samtidig. Får du hjelp av en ekstra hånd vil du kunne bøye deg ned og se dette med egne øyne. Når dette vekslingspunktet på sylinder 3 inntreffer så så er begge ventilene lukket på sylinder 1. Ergo du har tenning på sylinder 1. Derfor ser du hvor rotoren på dette tidspunktet peker. Der den peker på fordelerlokket, skal du sette pluggledningen til sylinder 1. Deretter følger du på med 4, 3 og til slutt 2. Nå vet du har rett plugg fyrer når den skal.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #17 på: november 17, 2010, 15:36:43 pm » |
|
sant, så sant 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
|